fonj TghjI
UPhe ihnerican
The Tropical Club Goes Hawaiian
Geen Indo zijn?
T J I E S 2.50
T J O E K 2.50
"The Triangular Route"
"lost" somehow and the history of the Indo-
group is a book full of holes in its most
important places!)
The evening in the "Harmonie" had been
dangerous enough to make all participants
more cautious. The Government was alerted
and acted swift. Soon a series of accusations
and investigations started to follow a queer
path. Without caring much for the Totoks,
who were considered "own family" though
liberal, the attaque was concentrated on
dominee van Hoëvell, "who had incited the
Indo-group" and there were statements un
der oath beëdigde verklaringen) of ten
Indo's to prove that the dominee during the
service in the Portuguese "Buitenkerk" on
the 21st of May had incited the Indo's to
come to the protest-meeting in the "Har
monie." Along with these statements the
Governor-General sent a request to the
Council of the Church of State to take steps
against this dangerous clergyman. The Coun
cil with no further delay and even without
hearing dominee Van Hoëvell, discharged
him and sent him back to Holland "with
full pension."
Herewith the Indo-action was condemned
and finished. But alas the dominee did not
rest in Holland. He went on a thorough
investigation and soon found out that the
declarations under oath of the ten Indo's
were false. In the nicht of the 29th of
May those ten men (poor and rather dumb
people) had been lifted from their beds by
the police and forced to sign a statement!
So with false statements an innocent man
was accused and an innocent group blamed.
The Government was not taken back in
the least and a long lasting dispute followed
about who was guilty and up to how far,
etc. etc. and at last the case died away like
so many dubious cases in the old Dutch East
Indies.
From all liberal demands only one was
realized: slavery was abolished. Furthermore
every year the colonial reports Koloniale
Verslagen) had to be presented to Parlia
ment. But no free press, no abolishing of
monopolies, no abolishing of the Delfts
prerogatief," etc. etc. The Indo went back
to his old and humble status for years and
years to come. (To be continued^
Houdt U van een luau party, of zoudt U
er graag mee kennis willen maken? Dan
kunt U 19 October a.s. terecht bij The
Tropical Club, Polonia Hall, 1312 West
Third str. L.A. Muziek en show verzorgd
door de Royal Hawaiian Syneopaters en The
Magie Rythms; voorts het optreden van
Hawaiian danseressen en de cabaretzangeres
Rita Jordana.
Tickets a $3.- (inclusief diner en plaats
reservering). Deze tickets vooraf kopen!
Op de avond zelf zijn bij de ingang alleen
tickets van $1.75 verkrijbaar. Hierbij is niet
het diner ingegrepen, maar de keuken zorgt
zoals gewoonlijk voor lekkers Indische hap
jes.
Alle gasten worden verzocht zich in Ha
waiian stijl te kleden. Leis worden gratis
verstrekt.
Voorverkoop tickets bij: Jan Uekert, 3842
W. 117th str. Hawthorne tel. OS 9-7160 en
John Uekert, 11816 Doty Ave.. Hawthorne,
tel. 675-7330.
"Ik heb gemerkt dat zowel in Tong-Tong
als in "De Sooshet Indo-schap en in het
algemeen veel Indische en Indonesische ge
bruiken worden gehandhaafdOntstaat daar
door geen vervreemding van de Nederland
ers? En van veel Indische Nederlanders voor
wie het verleden inderdaad definitief is af
gesloten?" g jy
Tot op zekere hoogte misschien wel. Er
wordt echter veel te gauw gegeneraliseerd.
Tong-Tong heeft veel Totok-abonnee's,
goede medewerkers, die er niet het minste
bezwaar tegen hebben dat Indische Neder
landers zichzelf Indo noemen - omdat er
ook niets verkeerds in steekt! Wij weten dat
"De Soos" zijn deur wagenwijd open heeft
voor alle nationaliteiten afkomsten en op
vattingen en dat ettelijke Totoks enthousiast
lid zijn zonder dat ergens sprake is van
enige wrijving. Totoks behoorden tot de in
itiatiefnemers van het oude I.E.V. en jaar
in jaar uit zijn talloos veel Totoks lid van
het IEV geweest. De redacteur van "Onze
Stem" (het organ van het IEV) was Totok.
Het kan dus best anders. En al dat gedwee
meesjouwen met "het hoort zus of zo" is
maar nonsens. Vooral in dit vrije Amerika.
Bovendien weet de inzender ook heel goed
dat het met de inpassing van vele Indo's in
Hollandse clubs bitter slecht gegaan is, om
dat doodeenvoudig alle begrip over en weer
ontbrak. En men zich niet beschouwd wilde
zien als Indonesiër, niet omdat deze kwali
ficatie vernederend is, maar omdat zij fout
is. En tenslotte is het voor talloos velen
onmogelijk om het hele Indische verleden te
vergeten en te verloochenen. Deze mensen
zoeken dus kringen, waar daar begrip voor
is. Uw maatstaf is inconsequent: waarom
hoort voor de Indische immigrant het ver
leden wél afgesloten te zijn en voor de Hol
lander (of Zweed of Duitser of Chinees,
etc. etc.) niet? En waarom móet een Indo
die aan Holland practisch geen herinnerin
gen heeft, maar aan Indië duizenden, die
laatste vergeten en met een éénheids\ laggetje
in de hand in een groep zitten, met wie hij
géén herinneringen gemeen heeft?
Het kan ook anders. Dat kunnen wij b.v.
zien aan de "Dutch-American Society of
Massachusetts," maar daar is de voorzitter.
Herman Sijthoff, ook iemand die lang in
Indië geleefd en een grote waarering heeft
voor dat land en ziin gebruiken. En begrip
voor wat er in een Indo omgaat. Daar zal
zeer zeker niet getwist hoeven te worden om
rare uitspraken als: "We willen niets te
maken hebben met alles wat Indonesisch is.
want Indonesiërs zijn communisten," enz.
Wat tenslotte mijn blad betreft, Tong-
Tong, dat is groot geworden door prachtige
samenwerking tussen Indo's én Totoks!
Duizenden en duizenden totoks hebben zich
niet (erg) gestoten aan mijn Indo-schap en
zijn graag abonnee en medewerker geworden.
Nu wilde ik U toch wel vragen: wat is er
toch altijd zo verkeerd aan Indo's en aan
wat Indo's doen, dat ze altijd maar moeten
"kameleonnen" Gun een mens te zijn wat
hij graag wil -en vaak komt hij op ideeë
en onderneemt zaken die ook voor anderen
bijzonder nuttig kunnen zijn.
Straks komt er een aantal oud-Soeraba-
janen, die een eigen clubje willen hebben,
die zich "De Krokodillen" willen noemen.
Let maar op: direct duiken er van alle
kanten vitters op en spijkers-op-laag-
water-zoekers, die zeggen: "Adoeh. dat
Krokodillen wordt natuurlijk uitgelegd als
"Boewaja's" en wat denken dan andere men
sen wel! En waarom altijd afscheiden? En
liever toch allemaal fatsoenlijk zijn en net-
jies!" Het is allemaal vreesachtigheid en
kleinburgerlijkheid en kleinheid van geest.
We moeten vooral in dit vrije Amerika
daaruit groeien.
T.R.
Van de novellenbundels
en
door Vincent Mahieu (Tjalie Robinson)
is weer een beperkt aantal verkrijbaar
The American Tong Tong
P. O. Box 137, Whittier
The International Institute presents on
Saturday, November 2 an opportunity, spec
ial for the Dutch Indonesians to meet not
only friends and acquaintances, but also peo
ple from other countries and the United
States.
Interesting slides and a film about the
three countries Indonesia-Holland-Ameri-
ka) will be shown, people can talk about
the reason why they came to the United
States en listen to what other people think
and say. A panel will answer questions, re
marks, suggestions.
Besides there will be time enough to dance,
laugh and make fun.
Refreshments and typical Dutch-Indones
ian snacks are available.
The evening starts at 8 p.m. Admission
0.50.
Condemn a man within his hearing, praise
him when he is away.
A burden well borne becomes light.
Praise undeserved is poison in disguise.
You can often consume a fool's substance
by praising him.
The Only Independent
Dutch-Indonesian Magazine
in America
le Jaargang No. 4
Verschijnt:
de 15e en 30ste elke maand
Samen met Tong-Tong (zeepost)
Prijs: per nummer.50
per half jr5.00
per jaar $10.00
f ADvejiTEM
Lilian Ducelle
Tjalie Robinson
telf. 699-6837
Roy J. Steevensz
Marijke Steevensz
telf. 693-5659
P. O. Box 137, Whittier, Cal., 90608
^^Cable Address: Tong-Tong Whittier