fonj TghjI UPhe ihnerican The Tropical Club Goes Hawaiian Geen Indo zijn? T J I E S 2.50 T J O E K 2.50 "The Triangular Route" "lost" somehow and the history of the Indo- group is a book full of holes in its most important places!) The evening in the "Harmonie" had been dangerous enough to make all participants more cautious. The Government was alerted and acted swift. Soon a series of accusations and investigations started to follow a queer path. Without caring much for the Totoks, who were considered "own family" though liberal, the attaque was concentrated on dominee van Hoëvell, "who had incited the Indo-group" and there were statements un der oath beëdigde verklaringen) of ten Indo's to prove that the dominee during the service in the Portuguese "Buitenkerk" on the 21st of May had incited the Indo's to come to the protest-meeting in the "Har monie." Along with these statements the Governor-General sent a request to the Council of the Church of State to take steps against this dangerous clergyman. The Coun cil with no further delay and even without hearing dominee Van Hoëvell, discharged him and sent him back to Holland "with full pension." Herewith the Indo-action was condemned and finished. But alas the dominee did not rest in Holland. He went on a thorough investigation and soon found out that the declarations under oath of the ten Indo's were false. In the nicht of the 29th of May those ten men (poor and rather dumb people) had been lifted from their beds by the police and forced to sign a statement! So with false statements an innocent man was accused and an innocent group blamed. The Government was not taken back in the least and a long lasting dispute followed about who was guilty and up to how far, etc. etc. and at last the case died away like so many dubious cases in the old Dutch East Indies. From all liberal demands only one was realized: slavery was abolished. Furthermore every year the colonial reports Koloniale Verslagen) had to be presented to Parlia ment. But no free press, no abolishing of monopolies, no abolishing of the Delfts prerogatief," etc. etc. The Indo went back to his old and humble status for years and years to come. (To be continued^ Houdt U van een luau party, of zoudt U er graag mee kennis willen maken? Dan kunt U 19 October a.s. terecht bij The Tropical Club, Polonia Hall, 1312 West Third str. L.A. Muziek en show verzorgd door de Royal Hawaiian Syneopaters en The Magie Rythms; voorts het optreden van Hawaiian danseressen en de cabaretzangeres Rita Jordana. Tickets a $3.- (inclusief diner en plaats reservering). Deze tickets vooraf kopen! Op de avond zelf zijn bij de ingang alleen tickets van $1.75 verkrijbaar. Hierbij is niet het diner ingegrepen, maar de keuken zorgt zoals gewoonlijk voor lekkers Indische hap jes. Alle gasten worden verzocht zich in Ha waiian stijl te kleden. Leis worden gratis verstrekt. Voorverkoop tickets bij: Jan Uekert, 3842 W. 117th str. Hawthorne tel. OS 9-7160 en John Uekert, 11816 Doty Ave.. Hawthorne, tel. 675-7330. "Ik heb gemerkt dat zowel in Tong-Tong als in "De Sooshet Indo-schap en in het algemeen veel Indische en Indonesische ge bruiken worden gehandhaafdOntstaat daar door geen vervreemding van de Nederland ers? En van veel Indische Nederlanders voor wie het verleden inderdaad definitief is af gesloten?" g jy Tot op zekere hoogte misschien wel. Er wordt echter veel te gauw gegeneraliseerd. Tong-Tong heeft veel Totok-abonnee's, goede medewerkers, die er niet het minste bezwaar tegen hebben dat Indische Neder landers zichzelf Indo noemen - omdat er ook niets verkeerds in steekt! Wij weten dat "De Soos" zijn deur wagenwijd open heeft voor alle nationaliteiten afkomsten en op vattingen en dat ettelijke Totoks enthousiast lid zijn zonder dat ergens sprake is van enige wrijving. Totoks behoorden tot de in itiatiefnemers van het oude I.E.V. en jaar in jaar uit zijn talloos veel Totoks lid van het IEV geweest. De redacteur van "Onze Stem" (het organ van het IEV) was Totok. Het kan dus best anders. En al dat gedwee meesjouwen met "het hoort zus of zo" is maar nonsens. Vooral in dit vrije Amerika. Bovendien weet de inzender ook heel goed dat het met de inpassing van vele Indo's in Hollandse clubs bitter slecht gegaan is, om dat doodeenvoudig alle begrip over en weer ontbrak. En men zich niet beschouwd wilde zien als Indonesiër, niet omdat deze kwali ficatie vernederend is, maar omdat zij fout is. En tenslotte is het voor talloos velen onmogelijk om het hele Indische verleden te vergeten en te verloochenen. Deze mensen zoeken dus kringen, waar daar begrip voor is. Uw maatstaf is inconsequent: waarom hoort voor de Indische immigrant het ver leden wél afgesloten te zijn en voor de Hol lander (of Zweed of Duitser of Chinees, etc. etc.) niet? En waarom móet een Indo die aan Holland practisch geen herinnerin gen heeft, maar aan Indië duizenden, die laatste vergeten en met een éénheids\ laggetje in de hand in een groep zitten, met wie hij géén herinneringen gemeen heeft? Het kan ook anders. Dat kunnen wij b.v. zien aan de "Dutch-American Society of Massachusetts," maar daar is de voorzitter. Herman Sijthoff, ook iemand die lang in Indië geleefd en een grote waarering heeft voor dat land en ziin gebruiken. En begrip voor wat er in een Indo omgaat. Daar zal zeer zeker niet getwist hoeven te worden om rare uitspraken als: "We willen niets te maken hebben met alles wat Indonesisch is. want Indonesiërs zijn communisten," enz. Wat tenslotte mijn blad betreft, Tong- Tong, dat is groot geworden door prachtige samenwerking tussen Indo's én Totoks! Duizenden en duizenden totoks hebben zich niet (erg) gestoten aan mijn Indo-schap en zijn graag abonnee en medewerker geworden. Nu wilde ik U toch wel vragen: wat is er toch altijd zo verkeerd aan Indo's en aan wat Indo's doen, dat ze altijd maar moeten "kameleonnen" Gun een mens te zijn wat hij graag wil -en vaak komt hij op ideeë en onderneemt zaken die ook voor anderen bijzonder nuttig kunnen zijn. Straks komt er een aantal oud-Soeraba- janen, die een eigen clubje willen hebben, die zich "De Krokodillen" willen noemen. Let maar op: direct duiken er van alle kanten vitters op en spijkers-op-laag- water-zoekers, die zeggen: "Adoeh. dat Krokodillen wordt natuurlijk uitgelegd als "Boewaja's" en wat denken dan andere men sen wel! En waarom altijd afscheiden? En liever toch allemaal fatsoenlijk zijn en net- jies!" Het is allemaal vreesachtigheid en kleinburgerlijkheid en kleinheid van geest. We moeten vooral in dit vrije Amerika daaruit groeien. T.R. Van de novellenbundels en door Vincent Mahieu (Tjalie Robinson) is weer een beperkt aantal verkrijbaar The American Tong Tong P. O. Box 137, Whittier The International Institute presents on Saturday, November 2 an opportunity, spec ial for the Dutch Indonesians to meet not only friends and acquaintances, but also peo ple from other countries and the United States. Interesting slides and a film about the three countries Indonesia-Holland-Ameri- ka) will be shown, people can talk about the reason why they came to the United States en listen to what other people think and say. A panel will answer questions, re marks, suggestions. Besides there will be time enough to dance, laugh and make fun. Refreshments and typical Dutch-Indones ian snacks are available. The evening starts at 8 p.m. Admission 0.50. Condemn a man within his hearing, praise him when he is away. A burden well borne becomes light. Praise undeserved is poison in disguise. You can often consume a fool's substance by praising him. The Only Independent Dutch-Indonesian Magazine in America le Jaargang No. 4 Verschijnt: de 15e en 30ste elke maand Samen met Tong-Tong (zeepost) Prijs: per nummer.50 per half jr5.00 per jaar $10.00 f ADvejiTEM Lilian Ducelle Tjalie Robinson telf. 699-6837 Roy J. Steevensz Marijke Steevensz telf. 693-5659 P. O. Box 137, Whittier, Cal., 90608 ^^Cable Address: Tong-Tong Whittier

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1963 | | pagina 2