Maar met permissie gezegd: Er wordt over wat de Indo doen en laten moet te veel gekletst dus geredeneerd als door een kip zonder kop. Welke zijn de meest gehoorde blaterige "ar gumenten"? 1. Wij moeten alle maal lid zijn van een grote familie en allemaal Nederlan der heten. 2. Indo's die zich onder die naam verenigen, zijn afscheiders, dus fout. Als wij echter in L.A. de werkelijkheid onderzoeken, vinden wij; 1. Er zijn zeker acht Hol- andse clubs, die zich elk op een apart gebied bewegen. Is hier dus sprake van kliekjes geest? De Indo, die t.a.v. zijn eigen groep zo graag dit woord in de mond neemt, zwijgt opeens in alle talen! 2. Als wij bij deze Hollan dse clubs onderzoeken hoeveel Indo's er lid zijn, merken wij dat dit aantal bedroevend min imaal is. Al dat gepraat over eenheid is dus doodgewone non sens. We hebben de ouderwetse veelheid: "Ieder voor zich en God voor ons allen!" (Ook al willen we geen Indo meer zijn, maar b.v. Nederlander of Amer ikaan, binnenin is blijkbaar jjitter weinig veranderd. 3. Als je oplettend toe hoort, merk je in allerlei gesprekken van mensen die zich graag anders noemen, dat de naam Indo nog steeds be staat, om of anderen of zich zelf aan te duiden. Al die openbare verstopperij is dus gewoon de ouwerwetse boenglon- of kameleon-mentaliteit, die evenmin dood is als de "Ieder- voor-zich"-gedachte Je staat ook verbaasd hoe veel Indos opeens zwaarwich- tij het woord "cultuur" in de mond nemen, terwijl de nuch tere Hollanders in hun clubs nooit over cultuur praten, maar aan cultuur doen. Met deze citaten wordt de positie werkelijk bijzonder raak weergegeven. Er is in derdaad erg veel gesabbel over de Indo, vooral bij men sen die denken dat zij, die zich Indo voelen en zich zo noemen willen, last hebben van een "complex". Welk com plex is nooit duidelijk gezegd. Men is nogal koloni aal kortaf: dat moet nou maar eens afgelopen zijn. Kous af. Punt. Het merkwaardige is, dat de Indo nooit andersdenken den critiseert of aanvalt, maar zelf altijd van aller lei zijden aangevallen wordt. Waarom laat men hem niet met rust in zijn eigen clubje? Daar is hij namelijk be zig te doen wat het tweede citaat zegt: zichzelf te onderzoeken en zichzelf binnen zijn eigen overtui gingen te ontplooien. Als de Indo's, die zich geheel Nederlander, Amerikaan of Indonesiër voelen op een eigen manier en met een eigen overtuiging, nu eens harder gingen werken op hun eigen terrein en het kleine

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1963 | | pagina 3