Maar met permissie gezegd:
Er wordt over wat de Indo doen
en laten moet te veel gekletst
dus geredeneerd als door een
kip zonder kop. Welke zijn de
meest gehoorde blaterige "ar
gumenten"? 1. Wij moeten alle
maal lid zijn van een grote
familie en allemaal Nederlan
der heten. 2. Indo's die zich
onder die naam verenigen, zijn
afscheiders, dus fout.
Als wij echter in L.A. de
werkelijkheid onderzoeken,
vinden wij;
1. Er zijn zeker acht Hol-
andse clubs, die zich elk op
een apart gebied bewegen. Is
hier dus sprake van kliekjes
geest? De Indo, die t.a.v.
zijn eigen groep zo graag dit
woord in de mond neemt,
zwijgt opeens in alle talen!
2. Als wij bij deze Hollan
dse clubs onderzoeken hoeveel
Indo's er lid zijn, merken wij
dat dit aantal bedroevend min
imaal is. Al dat gepraat over
eenheid is dus doodgewone non
sens. We hebben de ouderwetse
veelheid: "Ieder voor zich en
God voor ons allen!" (Ook al
willen we geen Indo meer zijn,
maar b.v. Nederlander of Amer
ikaan, binnenin is blijkbaar
jjitter weinig veranderd.
3. Als je oplettend toe
hoort, merk je in allerlei
gesprekken van mensen die
zich graag anders noemen, dat
de naam Indo nog steeds be
staat, om of anderen of zich
zelf aan te duiden. Al die
openbare verstopperij is dus
gewoon de ouwerwetse boenglon-
of kameleon-mentaliteit, die
evenmin dood is als de "Ieder-
voor-zich"-gedachte
Je staat ook verbaasd hoe
veel Indos opeens zwaarwich-
tij het woord "cultuur" in de
mond nemen, terwijl de nuch
tere Hollanders in hun clubs
nooit over cultuur praten,
maar aan cultuur doen.
Met deze citaten wordt de
positie werkelijk bijzonder
raak weergegeven. Er is in
derdaad erg veel gesabbel
over de Indo, vooral bij men
sen die denken dat zij, die
zich Indo voelen en zich zo
noemen willen, last hebben
van een "complex". Welk com
plex is nooit duidelijk
gezegd. Men is nogal koloni
aal kortaf: dat moet nou
maar eens afgelopen zijn.
Kous af. Punt.
Het merkwaardige is, dat
de Indo nooit andersdenken
den critiseert of aanvalt,
maar zelf altijd van aller
lei zijden aangevallen
wordt. Waarom laat men hem
niet met rust in zijn eigen
clubje?
Daar is hij namelijk be
zig te doen wat het tweede
citaat zegt: zichzelf te
onderzoeken en zichzelf
binnen zijn eigen overtui
gingen te ontplooien. Als
de Indo's, die zich geheel
Nederlander, Amerikaan of
Indonesiër voelen op een
eigen manier en met een
eigen overtuiging, nu eens
harder gingen werken op hun
eigen terrein en het kleine