INDISCHE "STUDY GROUP" Naam Adres Opmerkingen C EN C Reeds veel belangstellenden hebben zich opgegeven voor een te vormen "Study Group", die voornemens is een of tweemaal in de maand, op DONDERDAG in het International Institute, 435 S. Boyle St., Los Angeles, bijeen te komen, om te discussieren over serieuze onderwerpen betreffende ons oude Indie en deze nieuwe maatschappij. Liefhebbers kunnen zich bij ons opgeven en horen dan t.z.t. precies op welke data deze bijeenkosten zullen worden gehouden. Aan een wat serieuzer leven bestaat bij veel Indische immigranten al heel lang be hoefte. Die "Study Group" kan in de nabije JStooekomst zeer belangrijk worden. Er zal door sommigen misschien een be zwaar zijn tegen de Donderdag als dag van samenkomst, doch dezelfde bezwaren bes taan voor iedere andere dag in de week voor anderen. We moester, dus een beslissing nemen, rekening houdend met het feit dat het International Institute alleen Donderdag nog lokaliteit voor ons beschikbaar heeft. Op andere dagen van de week worden de zalen door andere nationaliteiten gebruikt voor dezelfde of artistieke doeleinden. Laat ons met deze "Donderdag Study Group" een vaste plaats innemen onder de tientallen andere groepen die tijd en energi e opbrengen voor het in standhouden van tra ditie en het vormen van nuttige waarden voor de Amerikaanse gemeenschap. De eerste studieavond is a.s. Donderdag, (p20 Febr. 8 uur. Kom "proeven!" Adres: zie boven. Hierbij geef ik mij gaarne op voor de Donderdag Study Group. THE AMERICAN TONG-TONG P. 0. Box 137, Whittier, California We hebben zelf in Indie vaak gehoord (of onze ouders vertelden ervan) van "C en C", een smalende aanduiding van "Connectie en Corruptie", waarvan arme Indo's het slacht offer werden. 'Je moet maar connecties hebben!" werd en wordt vaak smalend of veroordelend gezegd. Want men zag vaak dat een goede Indo-werkkracht werd "gepas- serd" voor "een vriendje van de baas". Toch is dit (zelfs met zijn verkeerde aanwassen) een normaal en logisch ver schijnsel in elke maatschappij, ook de Ame rikaanse. Het is het doodgewone verschil tussen connectiekringen (verenigingen, clubs, studie-groepen) en outsiders. Het is logisch dat vrienden van een kring el kaar helpen. Een Quaker zal een Quaker helpen, een Presbiterian een Presbiterian, een socialist een socialist, een schaker een medeschaker van zijn groep. Men heeft samen iets opgebouwd en wil dat bouwwerk overeind houden door voor elkaar te zorgen. Een outsider is nu eenmaal iemand, die niets doet voor welk verenigingswerk ook. Hij is dus alleen wat waard als "werk-ezel" en verder niets. Hij heeft geen cent sym pathie voor de liefhebberijen of serieuze indeeen van zijn baas. Wat kan hem dat schelen! Okay, maar dan moet hij ook niet huilen of "C en C" schreeuwen als het de baas niets kan schelen of hij een job heeft of niet! Dat is zijn logica. En die van hem is sterker! Daarom dus moedigt Tong-Tong serieus verenigingsleven aan. Want het kweekt de leden op in de techniek van communities and societies, het leert mensen op con structieve manier gedachten te bun delen. Outsiders denken meestal volgens het re cept: "Of ik krijg mijn zin of eruit!" Hij is dus waardeloos in elk groter groepsver band. Dat is ook de reden, waarom Indo's zo vaak geen voet aan de grond krijgen in het Amerikaans verenigingsleven, zelfs in

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 5