DE BAYANIHAN DANS GROEP
WIE WIL CORRESPONDEREN?
Op weg naar de World Fair in New York
heeft de Filipijnse "Bayanihan" dansgroep
ook een viertal voorstellingen in L.A. gehou
den voor uitverkochte huizen. En terecht,
zelden zagen wij - zelfs in het Europese
ballet zoveel perfecte danskunst, zoveel
rijkdom aan cultuur en muziek, zoveel rijkdom
aan motieven en historische waarden als in
deze dansgroep. Meer dan dat, dit is de eer
ste manifestatie van bewust Europees-Aziati
sche cultuur die wij zagen. M.a.w.: een as
pect van Indo-cultuur.
In een uitgebreid en in geweldige vaart
{maar nochtans zonder enige fout of hapering)
gebracht programma wisselden historische en
hedendaagse beelden uit de muzikale en dans-
kunstige wereld van de volken van de Filipijn-
en en Spaanse cultuurelementen elkander af.
Er waren dansen die ons deden denken aan die
van de Javanen, de Dajaks, de Timorezen
(zulke ethnische groepen bestaan ook in de
Filipijnen), met daartussendoor Spaanse dan
sen en wat we zouden kunnen noemen: honderd
procent Spaans-Filipijnse, dus Indo-dansen.
Voor het eerst in ons leven zagen wij de Indo
in toetoep en zelfs in slaapbroek-kebaja voor
het voetlicht, geestig en artistiek. De costu
mes van de dames waren gewoonweg "verbijs
terend en in de snelle opeenvolging van kleu
ren en dessins raakte het oog af en toe gewoon
de kluts kwijt.
Zo zijn wij gewend aan of Europese of
Aziatische dansen, dat wij ons geen voorstel
ling kunnen maken van hetgeen mogelijk is
met de combinatie van deze twee. Het orkest -
bij het Europese ballet bestaand uit een "on
meetbaar" ensemble bestond uit slechts zes
tot acht dames en heren met een variatie van
tokkelinstrumenten: guitaren, mandolines, bas,
maar hun muziek vulde zelfs het geweldige
Pasadena Civic Auditorium met gemak. Voor
sommige dansen werd alle rhythmische muziek
geleverd door het tikken met bamboe's op de
grond in ons bekende rhythmen, of in samen
stellen bamboe of gamelan-slaginstrumenten.
Er waren Christelijke en Mohamedaanse mo
tieven, heel oude volksdansen en splinter
nieuw ontdekte dansen. Hier is voorwaar
creatief werk van eerste orde.
Wan neer wij daarbij realiseren dat alles
het werk is van een paar dames, gaat alweer
ons grote respect uit naar het vrouwelijke ge
slacht dat creatief werk brengen kan, waar de
mannen falen. De dames: Helena Z. Benitez,
Lucrecia R. Kasilag, Lucrecia Reyes Urtula,
I sabel A. Santos.
Hoe jammer dat de Indo slechts persis
teert in het imiteren van Indonesische dansen,
terwijl op het gebied van klassieke Europese
dansen niets wordt gepresteerd (zelfs Europese
volksdansen kennen wij niet), maar op het
terrein der eigen mogelijkheden zelfs geen
idee heeft van wat bereikbaar is! Of worden
wij hier in Amerika uiteindelijk toch wel wak
ker
De Bahyanihans zetten hun zegetoer door
de U.S. na de World Fair verder voort in Euro
pa en Azie. Vele ogen zullen opengaan voor
hetgeen de Europees-Aziatische mengbloed
voortbrengen kan, als hij maar wil. Het is te
hopen dat ook de Indo-groep daarvan kan pro
fiteren.
- T. R.
John Monsma (29) uit Aalten (Ned.) bezig (3
met zijn emigratie naar de States, zou graag
willen corresponderen met mensen die hier al
een poosje wonen. Reden: wat meer te weten
over het leven dat hem straks te wachten staat.
Misschien kunt U hem waardevolle dingen
vertellen over wonen, werken en het leven in
dit land. John is electr. lasser, veel in bui
tendienst, ongehuwd.
Zijn adres:
Koopmanstraat 47,
Aalten (Gld).