^Tïtc ïiincrtcan
31
TE VEEL VAN
HET KWADE?
GESCHIEDENIS VAN DE INDO
March 1964
2e Jaargang No. 15
B R I D G E
BETWEEN
EAST AND WEST
"Ik vind de geschiedenis-rubriek in The
ATherican Tong—Tong nuttig en leerzaam,
maar ik vind toch dat er te veel onaangename
dingen in staan over de IndoOok al zijn ze
waaris het werkelijk nodig dat ze geschre
ven wordenV.R.
1. Ja. Wij zijn allemaal volwassen nu,
en moeten volwassen geschiedenis kennen.
Bij elk volk zijn de geschiedenisboekjes
van lager en voortgezet onderwijs eenzijdig
vaderlandslievend en daardoor oneerlijk. Men
wil bij de jeugd nationale trots aankweken.
Ongestudeerde Nederlanders denken dus dat
alle Nederlanders helden of kunstenaars zijn.
Wie later academische studies volgt, leert wel
beter.
2. Het is logisch dat alle volken nationale
deugden en gebreken hebben. Wie alleen maar
deugden wil zien, wordt arrogant. Van zijn
fouten en gebreken kan men vee! leren en daar-
(3 de toekomst van een volk verbeteren. Wie
niet vooruit wil, blijft achterlijk.
3. Ook ai zouden wij desnoods alle on
prettige feiten verbergen, andere volken ken
nen ze toch. Bij de Amerikaanse Regering lig
gen heus wel dossiers over onze Indo-groep,
samengesteld door knappe historici, en die
zeggen heus wel alle waarheden. Zo weet
elke ontwikkelde Amerikaan, die wat meer van
ons wil weten, en een beetje historie stu
deert, wel meer over ons. Het is beter dat wij
onszelf ook kennen, opdat wij aan onze eigen
opvoeding kunnen werken.
4. In deze rubriek zijn een groot aantal
deugden van de Indo-groep naar voren ge
bracht, die andere volksgroepen niet kennen
en wijzelf vaak niet eens kennen. Let maar
op in Uw eigen kring hoe vol de gesprekken
vaak niet zijn met nodeloos geroddel over klein
mensjes en men zijn grote figuren niet eens
kent. Dus zijn in deze rubriek eindelijk ook
veel goede dingen van de Indo gezegd. Maar
om te voorkomen dat men nu weer overdreven
ingebeeld wordt, worden een aantal minder leu
ke dingen ook gezegd.
5. De gemiddelde Indo heeft lagere-
school kennis van de Nederlandse his
torie, dus "idealistische" historische kennis
gleen "plus'-kennis van de eigen historie en
wel erbarmelijk veel "roddel-kennis" van
zijn eigen groep. In The American Tong-Tong
proberen wij in UW belang reeeier kennis bij
te brengen. Doe er Uw voordeel mee. T.R.
Het volgende hoofdstuk in deze rubriek
moet een nummer worden overgeslagen in ver
band met andere copy, die al enige tijd om
plaatsing vraagt. We hopen dat de in dit num
mer besproken brieven toch ook interessant
genoeg zullen zijn; wij inviteren in het alge
meen onze lezers om over welk onderwerp dan
ook regelmatiger met ons van gedachten te
wi ssélen.
pAR IHc