^Tïtc ïiincrtcan 31 TE VEEL VAN HET KWADE? GESCHIEDENIS VAN DE INDO March 1964 2e Jaargang No. 15 B R I D G E BETWEEN EAST AND WEST "Ik vind de geschiedenis-rubriek in The ATherican Tong—Tong nuttig en leerzaam, maar ik vind toch dat er te veel onaangename dingen in staan over de IndoOok al zijn ze waaris het werkelijk nodig dat ze geschre ven wordenV.R. 1. Ja. Wij zijn allemaal volwassen nu, en moeten volwassen geschiedenis kennen. Bij elk volk zijn de geschiedenisboekjes van lager en voortgezet onderwijs eenzijdig vaderlandslievend en daardoor oneerlijk. Men wil bij de jeugd nationale trots aankweken. Ongestudeerde Nederlanders denken dus dat alle Nederlanders helden of kunstenaars zijn. Wie later academische studies volgt, leert wel beter. 2. Het is logisch dat alle volken nationale deugden en gebreken hebben. Wie alleen maar deugden wil zien, wordt arrogant. Van zijn fouten en gebreken kan men vee! leren en daar- (3 de toekomst van een volk verbeteren. Wie niet vooruit wil, blijft achterlijk. 3. Ook ai zouden wij desnoods alle on prettige feiten verbergen, andere volken ken nen ze toch. Bij de Amerikaanse Regering lig gen heus wel dossiers over onze Indo-groep, samengesteld door knappe historici, en die zeggen heus wel alle waarheden. Zo weet elke ontwikkelde Amerikaan, die wat meer van ons wil weten, en een beetje historie stu deert, wel meer over ons. Het is beter dat wij onszelf ook kennen, opdat wij aan onze eigen opvoeding kunnen werken. 4. In deze rubriek zijn een groot aantal deugden van de Indo-groep naar voren ge bracht, die andere volksgroepen niet kennen en wijzelf vaak niet eens kennen. Let maar op in Uw eigen kring hoe vol de gesprekken vaak niet zijn met nodeloos geroddel over klein mensjes en men zijn grote figuren niet eens kent. Dus zijn in deze rubriek eindelijk ook veel goede dingen van de Indo gezegd. Maar om te voorkomen dat men nu weer overdreven ingebeeld wordt, worden een aantal minder leu ke dingen ook gezegd. 5. De gemiddelde Indo heeft lagere- school kennis van de Nederlandse his torie, dus "idealistische" historische kennis gleen "plus'-kennis van de eigen historie en wel erbarmelijk veel "roddel-kennis" van zijn eigen groep. In The American Tong-Tong proberen wij in UW belang reeeier kennis bij te brengen. Doe er Uw voordeel mee. T.R. Het volgende hoofdstuk in deze rubriek moet een nummer worden overgeslagen in ver band met andere copy, die al enige tijd om plaatsing vraagt. We hopen dat de in dit num mer besproken brieven toch ook interessant genoeg zullen zijn; wij inviteren in het alge meen onze lezers om over welk onderwerp dan ook regelmatiger met ons van gedachten te wi ssélen. pAR IHc

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 1