NIET EENS ZIJN MET... geheugen om hier uitgebreid namen te noemen, maar een uitzondering menen wij te moeten ma ken voor de vermaarde voetballer Tjoh Davies. Zijn naam worde ook als verzetsman niet ver geten. Ook in Nederland vochten vele Indo's in de Ondergrondse Strijdkrachten en vielen voor executiepelotons. Ook Indonesiërs! Een bekende figuur was de zoon van de dichter No- to Soeroto (door zijn Hollandse moeder overi gens ook een Indo). Overigens bleek dezelfde loyaliteit van de Indo ook bij hen, die reeds voor de oorlog de zijde van het Indonesisch nationalisme hadden gekozen en hun overtuiging trouw bleven on danks verstoting door hun eigen groep. Alleen onder de werkelijk "zwakkere broeders"zijn veel kameleons geweest. Gedurende de bezettingstijd liet de Indo vrouw zich van haar beste zijde kennen. Met de man in krijgsgevangenschap en spoedig zonder enige vorm van inkomen en zonder enige scholing voor de practische beroepen, gaven de vrouwen de moed niet op en verpauperden niet. Men leerde "tjatoeten", gaf allerlei soor ten lessen, nam naai-en verstelwerk aan, le verde eten buitenshuis en ging in de "mani- san business", men begon eigen bedrijfjes (tassen, sloffen, snuisterijen, etc.) en men organiseerde hulpdiensten om vriendinnen in nood te helpen, vaak mijlen ver fietsend op "ban-mati". Bij veel opgeschroefde helden moed van mannen is de prachtige rol van de ^J)vrouw helaas vaak vergeten. Na de oorlog viel men echter weer spoedig terug in het gezapig leven van ambtenaarsvrouw. Trouwens: de hele Indo-maatschappij zakte na de oorlog weer terug in een fantasieloos dienaarschap. Dit is overigens to begrijpen: in de onafhankelijkheidsoorlog van Indonesië werd de Indo "acuut" gedwongen om te kiezen tussen het Nederlander of Indonesiër zijn. Het zakenleven was grillig en onbetrouwbaar. Officiële betrekkingen hadden de grote voor keur. Verreweg het grootste deel van de Indo- groep kon niet anders dan Nederland kiezen en vertrok naar Nederland. Een kleine categorie verkoos het kolonisatiebestaan en vertrok vol hoop naar Nw. Guinea. Maar ook hier veroor zaakte achterstelling ten faveure van de rechten van de Papoea" nieuwe maatschappe lijke mislukking en was repatriëring naar Neder, land de enige uitweg. In Nederland raakte 90% van de Indo werkzaam in Staats- en gemeen te instellingen en werd opnieuw ambtenaar. Enkele duizenden Indo gezinnen emigreer den naar Australië en Amerika - alweer met de droom om "helemaal Amerikaan" te worden nog steeds geen notie hebbend van het feit, dat ook Amerika bestaat uit veel ethnische groe pen met ethnische verbondenheid aan het ver leden en gesloten gemeenschappen vormend (En gels, Iers, Italiaans, Joods, etc. etc.) waar men niet in past. Hier beginnen dus langza merhand ook Indo-groepen te vormen, zonder historisch besef nochtans. Het is wonderlijk dot deze ethnische groep "De Indo" na een bestaan alszodanig van ruim vier eeuwen en vele ook roemrijke offers ge bracht hebbend voor zijn bestaan nog steeds zo weinig zelfbewustheid heeft. Misschien kan nu in het werkelijk vrije Amerika toch eindelijk iets ontstaon als eigen trots en eigen zelfstandigheidmaar dat is de historie van de toekomst! j p Over de gehele wereld zijn mensen het niet met elkaar eens in vele opzichten. Logisch: ieder mens is geboren met zijn eigen "ik". Nochtans zijn er twee categorieën: zij die desondanks met elkaar samenwerken en grootse zaken opbouwen (kerkelijke genootschappen, politieke groepen, ethnische gemeenschappen, naties) en zij die langtenig hun eigen weg gaan en nooit iets opbouwen voor het algemeen welzijn. Waar behoort U bij?

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 3