^Tïte ^Tmertcan
N aar Indonesië
3 1 MEI 1964
2e JAARGANG No. 19
Wie de kranten uit Nederland goed
leest, zal merken dat zich een ge
weldig groot aantal interessen in
Indonesië en trouwens heel Oost
Azië zich aan het ontwikkelen is.
"Kandjeng besars" uit het grote
bedrijfsleven reizen af en aan. Nu
is ook Verolme naar Indonesië voor
een uitgebreide oriëntatiereis.
Zoals wij weten, zijn KLM en Fok
ker al een hele tijd bezig, Van
Doorne (DAF) gaat niet alleen au
to's leveren maar bouwt ook fa
brieken voor onderdelen. De KPM
is weer bezig zich te nestelen.
Omdat Indonesië een eilanden
rijk is, valt er dus op het ter
rein van de verbindingen veel te
doen en veel te verdienen. En door
de ligging van Indonesië t.o.v.
Azië, de Pacific en Australië valt
er ook op het terrein der inten-
nationale verbindingen heel veel
op te bouwen. O.a. is een Neder
landse handelsdelegatie naar Pe
king vertrokken om uitgebreide
besprekingen te beginnen en ook
de KLM is daar bijzonder in ge
ïnteresseerd.
Dit ziet er allemaal mooi uit
en kan ook inderdaad bij verstan
dige aanpak en als het geluk een
beetje meewerkt tot heel mooie
resultaten leiden.
Toch is het zaak om nuchter te
blijven en niet al te optimis
tisch al te hard te hollen. De
politieke situatie in heel Oost-
Azië is nog steeds onrustig en
daardoor is ook de economische
situatie niet honderd procent be
trouwbaar.
Dat is ook de reden, waarom er
bij al deze uitgebreide contacten
nog betrekkelijk weinig m vaste
contracten is vastgelegd. Verder
wordt er veel werk gemaakt van
het werken met "joint ventures",
dat zijn dus ondernemingen, waar
in kapitaal, arbeid en aansprake
lijkheid worden ingebracht van Eu
ropese (Amerikaanse) en Indonesi
sche zijde, en waarbij dus "geluk
en ongeluk" samen gedeeld worden.
Als dit systeem goed werkt, zal
de hele wereld er wel bij varen.
1
fpLupTet*fuN}J£
QAWIMC
ON IS
BRIO GE
BETWEEN
EAST
AND
WEST