Wie American
3e Jaarg. No. 2
15 Sepf. 1964
Handel als
Een van de voo indelen van het emi
greren van zoveel Indo*s naar Ame
rika is dat een belangrijk percen
tage (soms tegen wil en dank) sa
lesman is geworden. We kennen er
persoonlijk enkele die het zelfs
geworden zijn terwijl ze het En
gels eigenlijk nog niet eens goed
machtig zijn en toch hun broodje
verdienenI
In de Bijbel staat dat "money is
the root of all evil" en handelen
is leren omgaan met geld in de
maatschappij (dus niet loon thuis
opeten). We zouden dus kunnen den
keen: wie handelsman wordt, gast
verkeerde pad op, maar dat is al
te voorbarig gedacht, want ook on
der niet—handelaars stikt het van
de slechte mensen. Slecht worden
door geld zit "in het beestje zelf"
en mensen met een goede inborst
kunnen met hun hard verdiende geld
veel goeds doen. Denk maar aan de
Rockefeller en Ford Foundations.
Het handelen is een beschavings-
kenmerk en wie de geschiedenis be-
Drijfkracht
studeert, ervaart dat volken tot
onafhankelijkheid en groot aanzien
komen, als zij de Handel leren te
ontwikkelen. Chinezen en Joden heb
ben zich alle eeuwen door kunnen
handhaven, ook onder de verschrik
kelijkste tegenslagen.
Nederland was eerst een kleurloos
volkje, "eigendom" van telkens
weer andere volken en vorsten.
Maar toen de handel begon op te
komen, groeide ook het verlangen
om onafhankelijk te zijn en eigen
macht te ontwikkelen. Dus: de 80-
jarige oorlog en souvereiniteit.
In Indonesië ontwaakten de eerste
gevechten op politiek-sociaal ter
rein voor eigen rechten bij de Chi
nese kongsies en clans. De eerste
zelfstandige Indonesische beweging
naar een eigen positie in de maat
schappij was de Sarekat Dagang Is
lam, de Unie van Indonesische han
delaren, in 1912. Pas in 1913 kwam
de Sarekat Islam die zich op poli
tiek terrein bewoog en de voorloper
werd van de onafhankelijkheidsbe—