8 DE RIJKSTE JEUGD TER WERELD Wie teen-ager is of kinderen heeft die teen-ager zijn, kan van dit artikel nog wat leren: Statistieken tonen aan dat in de U.S. 22 millioen teen-agers leven of bijna evenveel als de hele be volking van Nederland. Dit aantal groeit driemaal ster ker dan de totale bevolking van de U.S, (een gevolg o.m. van het mas sa herstel van het gezinsleven na de wereldoorlog). Deze teen-agers kopen jaarlijks op de markt voor 12 milliard (zakgeld, zelf verdiend geld, door ouders beschikbaar gesteld geld voor allerlei noodzakelijke of pleziersuitgaven Teen-agers bezitten niet minder dan 20 van alle auto's die in Amerika verkocht worden. Zeven millioen teen-agers hebben een dri vers license. Teen-agers besteden per jaar an derhalf milliard dollars aan ont spanning. Teen-age meisjes vormen slechts 11 van de vrouwelijke bevolking van Amerika, maar kopen op de markt van cosmetica en toiletarti kelen 23 van wat alle vrouwen kopen, en dat vertegenwoordigt een totaalbedrag van ^50 millioen. Zij kopen 20 van alle vrouwen kleding (3,6 milliard dollar vo rig jaar. Teen-age jongens besteden jaar lijks 120 millioen dollar aan hair-cream, mondreiniging en deo dorant. Maar nu ook nog wat anders: niet minder dan 500.000 teen-agers heb- ben geld gestoken in "stocks and bonds" (aandelen), waar zelfs vol- wassen Indo's nog niet eens aan toe zijn. Van de nieuwe Communica tions Satellite Corp. is 10 van alle aandelen in het bezit van de teen-agers Waar komt al dat geld vandaan? Het gemiddelde weekzakgeld van de jongens bedraagt 6, en van de meisjes ^4-, maar dit vormt maar een klein deel van het totaal in komen. 272.000 Teen-age jongens en 220.000 meisjes werken full(^) time. 35 van de jongens en 2.2 °]o van de meisjes heeft het hele jaar door half-time jobs. Jongens besteden hun geld hoofd zakelijk aan sport, "dates", bios coop en kleding. Meisjes besteden het grootste deel aan kleding, "jewelry", gramofoonplaten (321 millioen dollar vorig jaar!en cosmetica. Een meisje van de vijf en twee jongens vandde vijf hebben hun ei gen charge-account. De handel kijkt natuurlijk ver wachtingsvol naar de koopgrage mas sa. De politiek kijkt naar de $00. 000 bezitters van aandelen, want in deze groep zitten de toekomstige millionairs en leiders van stal"^ x Vj/ De statistieken vertellen niet, dat het werk voor al deze teenagers mogelijk is gemaakt door relaties van de ouders met verenigingen en associaties.Wie Amerikaan wil wor den, worde actief lid van grote associaties of bouwe met vrienden zelf een associatie op. Bovenstaan de cijfers klinken als Sinterklaas, maar zijn opgebracht door relaties en arbeid! T.R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 8