handels in het chique Alameda cen trum van de stad zie je arme school jongens tussen rijk geklede dames en heren zoeken naar boeken. Nergens ook maar een ingebeelde blik. Nu moet ik ook zeggen dat je geen ordinair gedrag waarneemt in Mexico dat evenals het stamland Spanje erg veel zelfrespect (aangeboren bescha ving) heeft. Nietsdoende teenagers op straathoeken, die elke vrouw na fluiten, zie je daar niet. Pronke- uitgedoste kleine luyden zie je KJ niet. Noch uitdagend geklede en opgemaakte vrouwen. Men noemt dit "modeste", een woord dat niet te vertalen is met "fatsoenlijk", want het gaat veel dieper. Ook in de In do-maatschappij zie je dat, waar de meeste vrouwen niet opzichtig ge kleed gaan, niet sexy, niet over- opgemaakt, niet stijf of harkerig. Maar in onze maatschappij zien we ook veèl uitzonderingen op deze re gel; in Mexico NIET. Mexico is veel armer dan Europa of de U.S., maar die armoede wordt NIET als een soort schande gedragen. Het is alsof ook de armste Mexi caan diep binnenin denkt; djjangan takoet; mijn tijd KOMT NOG! Elke ^Mexicaanse.jongeman kan zich goed VÏeden als het kan of moet. poenig geklede jongelui zie je niet. Zo met van die opzichtige haartooien of bonte vesten. Met veel misbaar in restaurantjes of bioscopen. Wie het even doen kan, koopt een keurig zwart pak met keurig overhemd en das en heeft keurige en smetteloos gepoetste schoenen, een even zicht bare hagelwitte pochette in de borstzak. Verder heeft hij mis schien "geen rooie duit" op zak en zal dus stroop drinken en een tama- le van k cent op een djagoeng re- boes eten bij een stalletje op straat, EN DAT DEERT HEM NIET. Er is NOOIT valse schaamte voor wei nig bezit in Mexico, wel ALTIJD schaamte voor ordinair gedrag. Er wordt met dat "overdreven schoenenpoetsen" van de Mexicanen veel gespot, maar als je opmerke lijk toekijkt, merk je dat dit geen verschijnsel is van ijdelheid, maar van SOCIALE VERANTWOORDELIJK HEID. Want wie zijn schoenen laat poetsen, stelt daarmee een arm schoenpoetsettje in staat een peso te verdienen. Ontfermt zich dus over zijn armere broeders, en zorgt er zo voor dat ook de arm- sten regelmatig wat verdienen om niet te hoeven bedelen of steun te trekken. Schoenpoetsers zijn dus geen zie lige mensen en hun werk is niet schaamtevol (want waste ook niet Jezus de voeten van zijn discipe len?!). Ze maken zo in de loop van de dag toch altijd wel een peso of twintig, waarmee ze hun maaltij den kunnen betalen en nog wat kun nen thuisbrengen voor Moeder. Het zijn dus ook allemaal zelfbewuste, flinke kereltjes, die nooit zeuren of janken om je schoenen te mogen poetsen. Bedelaars zie je niet in Mexico en zelfs de klagerige stem ontbreekt in Mexico VOLKOMEN. Ik heb maar eenmaal op de mercado van Guadala jara een "bedelaar" meegemaakt, toen ik een kleinigheid kocht en met groot geld betaalde. Het zien van al dat wisselgeld was blijkbaar een toekijkende arme drommel te machtig

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1964 | | pagina 5