olifant en wist het wel; dit is een touw. Olifant weg. Gedachtenuitwisseling. Grote ruzie. Men ging tenslotte boos uiteen. En niemand wist de warheid! De verdeeldheid in de Indo-groep wordt meestal veroorzaakt door ge brekkige waarneming en de weigering om in kalm beraad tot een dieper inzicht te komen. Men "heeft zelf gevoeld", men "laat zich geen ande re mening opdringen", men heeft tenslotte liever niets met anderen «qjakenen allemaal blijven m en onverdraagzaam. Wat is het geheim van elke voor uitgang van beschaving? Het bestaan van een Raad, een Club, een Verga dering, ean Kring, waarin gedach ten worden uitgewisseld en men zijn eigen tekorten aanvult met de ken nis van een ander. Hierdoor ont staat wat in de mechanica het paral lellogram van krachten heet; twee eigenlijk uiteenlopende krachten (of inzichten) brengen samen een langere coördinaat (een betere ge- dachte) voort. In veel Indische kringen komt het noêit tot ernstiger en eerlijker onderzoek van problemen, a. omdat iedereen stug zijn eigen weetje «et, b. erg gauw geprikkeld is s men andermans mening moet aan- hèren. Gevolg; liever nooit diep ergens op ingaan. Liever nog een kopje koffie of een koekje en alleen maar praten over auto's en TV's. Daarom bestaat er over de mees te belangrijke onderwerpen geen Indische opinie. Iedereen hand haaft koppig zijn eigen beperkte ervaring en kwalificeert het ge heel als zodanig. Men kent toeval lig een kruidenierige Hollander. Definitie? alle Hollanders zijn kruideniers. Of een goede, ruimden kende Hollander; Definitie; alle Hollanders zijn braaf. Substitueer verder voor Hollanders naar belie ven; Amerikanen, Indo's, Mexicanen en we hebben gewoon de Hindoo's te rug, die mekaar half dood slaan om dat A zweert bij de staart en de ander bij de slurf. Er is (helaas) geen enkel ander middel om wat pienterder te worden dan de gedachtenuitwisseling. Wie nooit met anderen praat over se rieuze dingen, blijft altijd ach terlijk. Daarom hebben veel Indo's zelfs als ze een goede job hebben en een dure auto, vaak nog het ver stand van een kind. En worden veel gesprekken schamper of twistziek of zelfs ronduit kwetsend: "Moet je die vent horen! Hij heeft een touwtje gepakt! Om je rot te lachen! Ik zweer voor §od en vader en moe der dood dat het een slang was] Ik lieg toch niet? Ajo, tjoba madjoel" En de touwtjesman zweert even hard en je hebt gewoon een straatjongens ruzie. Luister geduldig naar mekaar. Pro beer te denken; die vent kan ergens wel een beetje gelijk hebben. Af ter all heb ik maar een beetje van de wereld meegemaakt. Daar kan duö wel wat bij. Ah. Dan komt de waaier erbij en het touwjte en de muur en de speer en vanzelf ontstaat het beeld van de olifant.... T.R. 3

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

American Tong Tong | 1965 | | pagina 3