Selectie uit de tvereld theonomie
Prof. mr. dr. W. J. A. Kernkamp "f
Minister van Overzeese Rijksdelen
Na een langdurig ziekbed is op 18 Juli 1956 in zijn woning te
Utrecht overleden de Minister van Overzeese Rijksdelen
Prof. mr. dr. W. J. A. Kernkamp. Hij was 57 jaar oud.
Groot kenner van het Nabije en Midden Oosten door zijn
studiereizen naar Egypte, Saoedi-Arabië, Palestina en Syrië,
welke hij na zijn met lof afgelegd doctoraal examen in Arabisch
en Indisch recht in 1933 ondernam, vond dit leven zijn bekro
ning in zijn vruchtbare arbeid van Minister van Overzeese Rijks
delen in de bevestiging van het „Statuut van Suriname en de
Ned. Antillen".
Met prof. Kernkamp is niet alleen een groot man van de
wetenschap heen gegaan, doch ook een man die om zijn per
soonlijke kwaliteiten werd geacht en gewaardeerd.
uchtvaartbeóprekincfe
3^oopvaardij en tranóito - handel
HET vlot niet erg met de lucht-
vaartbesprekingen tussen de Ameri
kaanse en Nederlandse kringen over
het onderhouden door de K.L.M.
van de locale luchtlijnen naar Los
Angelos en Houston.
De inhoud van de jongste Ameri
kaanse luchtnota was voor Neder
land ontmoedigend. Ofschoon de
toon welwillend genoeg was, gaf de
vage inhoud weinig houvast voor
een doeltreffende regeling van de
Nederlandse luchtlijn naar Los An
gelos en Houston, welke de K.L.M.
regelmatig zou onderhouden.
Zoals de nota thans luidt, biedt
ze geen basis voor nieuwe onder
handelingen. De bestaande lucht
vaartbetrekkingen tussen beide lan
den (bedoeld wordt hier de bestaan
de luchtlijnen Amsterdam-New York
en Curasao-Miami die door de
K.L.M. regelmatig wordt gevlogen)
bleven gehandhaafd, doch van nieu
we contracten naar Los Angelos en
Houston is voorlopig geen sprake.
Nu behoeft dit feit niet te verwon
deren. Reeds geruime tijd doen zich
in de scheepvaart-branche dezelfde
problemen voor. De Verenigde Sta
ten hebben met lede ogen gezien dat
Amerikaanse goederen en produkten
(agrarische zowel als industriële)
steeds met Nederlandse koopvaardij
schepen worden verscheept. De Ame
rikaanse handelsvloot mocht lijdelijk
toezien dat deze gang van zaken,
die bijna ,,een traditie" genoemd kan
worden, ondanks protesten en on
vriendelijke tegenwerpingen, op de
zelfde voet voortgezet wordt.
De voorkeur voor het Nederlandse
zeevervoer door de importerende
landen bepaalt en bevordert niet wei
nig de voor de Nederlandse scheep
vaart zo gunstige situatie. Immers
verzorgde de Nederlandse handels
vloot niet enkel het zeevervoer Ame
rika—Nederlandse haven, doch is ook
de doorvoer naar andere, bin
nenlandse havens hierin begre
pen. Door een efficiënte regeling
wordt zonder noemenswaardige ver
traging de lading overgescheept op
Hollandse vaartuigen die de rivier-
dienst verzorgen. De transito-handel
van Nederland is een der rijkste
bronnen voor de binnenscheepvaart.
Het aandoen van onze handelsvloot
van havens in Denemarken, Zweden.
West-Duitsland (Hamburg) Frank
rijk en België, de eventuele versche
ping naar Azië (Indonesië) is voor
commerciële handelskringen de door
slaggevende factor, waarom voor het
zeevervoer uit Amerikaanse havens
van Amerikaanse produkten de voor
keur wordt gegeven aan de efficiente.
door jarenlange ervaring, perfect func-
tionnerende dienst van onze koop
vaardijvloot.
Wanneet men dit in Nederland
méér beselte, en deze waardering
ook tot de directie van de stoom
vaartmaatschappijen doordrong
zou het verloop van officieren en
manschappen bij de koopvaardij
niet langer zo'n onrustbarend ka
rakter aannemen. Laat men toch
niet vergeten dat dividenden ,,kwe-
Padiham (Lancashire) een dringend
is van top-functionarissen, doch
van de geinvesteerde arbeids
kracht, goodwill en service van de
werkkrachten vanaf matroos tot
kapitein.
Enyelands economische positie.
Edens waarschuwing.
Reuter meldt uit Manchester dat
premier Eden in een politieke rede te
Padiham (Lancishire) een dringend
beroep op het Engelse volk heeft
gedaan om een halt toe te roepen aan
de prijsstijgingen, en de produktie
niet alleen op te voeren, doch de
kwaliteit en prijzen hiervan in over
eenstemming te brengen met die van
de wereldmarkt.
,,De wereldhandel breidt zich uit",
aldus Eden, ,,en als wij deze dingen
niet doen, doen onze concurrenten
het wel".
Dat de concurrenten reeds gerui
me tijd bezig zijn de wereldmarkt
te veroveren, zegt Eden er niet bij.
Zoals bekend is Japan opnieuw
begonnen de wereldmarkt te verove
ren. In de scheepsbouw staat het
reeds naast Engeland aan de top.
(Nederland neemt hier de 5de plaats
in.)
Doch het is niet enkel deze factor
die doorslaggevend is voor de En
gelse economische positie, er is een
ander acuut gevaar, dat millioenen
zal kosten aan de Engelse schatkist:
ren. in de scheepsbouw staat het
De tweede industriële revolutie.
De tweede industriële revolutie.
Hiermede wordt bedoeld de automa
tisering in de industriële bedrijven.
Wat de Verenigde Staten reeds met
succes hebben toegepast in hun wa
pen-industrie, de toespitsing op snel
heid en efficiëncy bij de aflevering-
ann-dc-lopende-band van oorlogsma
teriaal. van vliegtuigen, motoren en
automobielen, wordt thans in Enge
land toegepast in zijn auto-industrie.
Bij de B.M.C. (British Motor Cor
poration) waar 49.000 arbeiders
werkzaam zijn in de Austin en Mor
ris fabrieken, werden op 14 juli aan
6000 arbeiders ontslag aangezegd.
De vakbondleiders hebben na een
2 uur lange discussie met de Direc
tie over dit ontslag, als slot van de
onvruchtbare onderhandeling beslo
ten om op 23 juli in staking te gaan.
Als protest tegen het feit dat dit
ontslag zonder overleg en compen
satie aan 6000 arbeiders werd ver
leend.
Dat men niet onredelijk is blijkt uit
het beroep dat de Vakbondleiders
op de Minister van Arbeid hebben
gedaan om besprekingen te voeren
tussen arbeidersbond en fabrieksdi-
rectie ten einde de staking te voor
komen.
Zoals men in de laatste telegram
men heeft kunnen lezen, is de sta
king helaas doorgezet, aangezien de
Directie van geen toegeven wil we
ten. Wel is waar zijn slechts een
goede 23.000 man in staking gegaan,
doch op het moment dat wij dit
schrijven (26 juli) hebben 12.000 man
het werk neergelegd in een belang
rijk onderdeel in de Britse auto-in
dustrie, de carosserie-fabriek Briggs,
een onderdeel van Ford te Dagen
ham, vlak bij Londen.
Dit is met overleg geschied, want
door het missen van dit vitaal on
derdeel in de produktie werd het be
drijf grotendeels lam gelegd. Dit is
blijkbaar toch wèl een doorslaand
argument gebleken om de Directie
te dwingen het ontslag van 2400 van
haar personeelsleden in te trekken.
Voor de Austinfabrieken staan de
arbeiders vier rijen dik en vormen
alzo een muur om de werkwilligen
van werkbank en produktielijn af te
houden.
Het ontbreken van arbeiders op de
vitale punten van het bedrijf, be-
bemoeilijkt niet alleen het bedrijf,
doch is ook voelbaar in de produktie-
ornzet en in de geldpositie. De
transportbedrijven die hierbij ook al
zijn ingeschakeld en weigeren de van
(of voor) de B.M.C. fabrieken be
stemde goederen te vervoeren, be
moeilijken de goede gang van zaken
op niet geringe wijze, evenals de ha
venarbeiders die nu ook reeds van
de partij zijn.
Al deze factoren beinvloeden op
niet geringe wijze Engelands toch
reeds precaire financieel-economische
positie. Want stakingen kosten niet
alleen de groot-ondernemers kapita
len. doch de positie van de rijkskas
wordt hierdoor ongunstig indirect
beinvloed.
F.