titoclie
«CI1DOES
ONDERWIJS EN FINANCIËN
Financiën
gaarne qaasnm
Administratie „ONZE BRUG"
Nassau Dillenburgstraat 3
Den Haag
WelEd. Heer,
Beleefd verzoek ik U mij te willen noteren voor een
abonnement op „ONZE BRUG".
f 2.— per kwartaal werd reeds
zal worden
Het abonnement ad-
f 7.50 per jaar
gestort op Giro no. 6685
HET WAS een verbeten, verbit
terde groep van duizenden onderwij
zers uit alle delen van het land die
naar Den Haag waren gekomen om
in de zalen van K. 6 W. en van de
Dierentuin hun eis voor een aan
vaardbare salarisregeling kenbaar te
maken.
De minister van onderwijs, Mr.
M, L. Th. Cals, die in de K. 6 W.
loge rustig de vergadering bijwoon
de, werd een uur lang geconfron
teerd met de ontevredenheid in de
onderwijzers-sectie die de sprekers
aanmoedigde telkens als zij hun kri
tiek op het regeringsbeleid ten beste
gaven.
De kern van de resolutie die met
applaus werd begroet luidde: De Ne
derlandse onderwijzers protesteren
met klem tegen de wijze waarop de
regering tot dusver de onderhande
lingen over de onderwijzerssalarissen
heeft gevoerd en eisen onvoorwaar
delijk een aanvaardbare salarisrege
ling(Zoals men weet werd in de
op 10 december tussen de delegaties
van de regering en van de onderwij
zers gehouden vergadering het rege
ringsvoorstel als „onaanvaardbaar''
verworpen. Men hoopte tot een
nieuw overleg te kunnen komen.
Doch dit liep vast. De definitieve
afwijzing van de regering heeft in
de onderwijskringen tot spanningen
geleid, welke zich thans een uitweg
zochten in deze vergadering. Men
achtte ,,de sterk gemotiveerde eisen"
een zaak die een tegemoetkomende
oplossing rechtvaardigde.
Deze spectaculaire betogingen
van de onderwijzers hebben in de
Tweede Kamer tot een scherpe
kritiek geleid tegen het salarisbe-
leid van Minister Cals ten aanzien
van het onderwijzend personeel en
de leraren.
Bij vele kamerfracties blijken de
scherpe protesten uit die kringen
weerklank te hebben gevonden.
Zelfs de dit jaar zeer gematigde
spreker der P.v.d.A. fractie de heer
van Sleen gewaagde van een op
dit punt geschokt vertrouwen in
minister Cals, waarbij hij de hoop
uitsprak dat deze met belangrijke
nieuwe salarisvoorstellen voor het
onderwijzend personeel zal komen.
Al deze factoren, gevoegd bij
de omstandigheid dat zoals het
thans gesteld is, de geschoolde
onderwijzer vaak minder verdient
dan de ongeschoolde arbeider,
hebben er zeker niet weinig toe
bijgedragen dat zélfs minister Cals
de onredelijke salaris-verhoudin
gen van deze groep ten opzichte
van de overige groeperingen ten
slotte inzag en erkende.
Enige dagen na de scherpe dis
cussies in de Tweede Kamer, kwam
de Minister van O. K. W. met
nieuwe salarisvoorstellen, welke
wei is waar beneden de door de
Alg. Ned. Onderwijzers Eederatie
voorgestelde lagen, doch beslist
hoger waren dan het tegenwoordi
ge salarispeil.
Het is typerend dat ook thans
de weg toe nader overleg met de
A.N.O.F. door minister Cals kort
kort en bondig werd afgesneden
door de volgende verklaring:
„Als de Algemene Nederlandse
Onderwijzers Eederatie de nieuwe
salaris-voorstellen der regering
niet aanvaardt in het georganiseerd
overleg, dan zal ik genoodzaakt
zijn te bevorderen dat deze zon
der overeenstemming bij Kon. Be
sluit worden vastgesteld.
Anders duurt het overleg nog
een jaar langer en krijg ik bij de
volgende begroting dit verwijt
'.veer te horen".
Het is dus: take 't or lave it
HET is niet de eerste maal dat
minister Cals' onderwijsbeleid scher
pe kriiiek ontmoet. Wie zich de de
batten van het vorige kabinet her
innert, zal het in grote lijnen eens zijn
met de lang niet malse commenta
ren op het onderwijsbeleid.
Wanneer men de salariskwestie
terzijde stelt, is daar nog de taal
kwestie, welke thans nog veel kri
tiek ontmoet. De veranderingen,
welke in vele gevallen tot verwar
ring en het verwaarlozen van een
correcte schrijfwijze van de Neder
landse taal hebben geleid, hebben
daarenboven niet het beoogde resul
taat gebracht. In de praktijk zijn zij
gebleken niet altijd te voldoen aan
de gangbare methode van het taal
onderwijs aan de lagere scholen.
Het valt te betreuren dat in de re-
geringspolitiek nog altijd te weinig
contact met de praktische uitvoer
ders van de te nemen maatregelen
wordt onderhouden.
In de financiële sector heeft men
hetzelfde te constateren. Ook hier
laat de zakenwereld een scherp pro
test horen voor de gevolgde taktiek
inzake het bankenkrediet. Volgens
de N.H.M. „moeten de monetaire
autoriteiten het zich niet tot hun taak
rekenen de van overheidswege ge
fiatteerde bestedingsinflatie recht te
trekken door deflatoire monetaire
maatregelen". Uitgaande van het
standpunt dat elke doelmatige orga
nisatie de verantwoordelijkheid ver
deelt, zou het in strijd zijn met dit
beginsel als nu de monetaire autori
teiten die verantwoordelijk zijn voor
een doelmatige geldvoorziening, op
zich zouden nemen de „nadelige ge
volgen van het beleid van de auto
riteiten die verantwoordelijk zijn
voor het toezicht op de loon- en
prijsvorming, uit de weg te ruimen
door middel van een kwantitatieve
krediet-controle."
Met andere woorden: steek de
hand in eigen boezem en schuif niet
de te hoge kostenrekening in onze
schoenen. De kredietverlening van
de banken is naar het oordeel van
de N.H.M. niet excessief geweest zo
dat de theorie die de inflatoire span
ningen aan de toeneming van het
feitelijke kredietvolume toeschrijft, de
werkelijke oorzaken miskent.
Nu tracht weliswaar minister Hof-
stra door een handige politieke ma
noeuvre waarbij hij eerst de ge
wenste „sfeer" schiep door een af
schildering van de financiële situatie
die hij als „niet alarmerend" toch
„uitermate bedenkelijk" typeert een
belastingverhoging van de directe
belastingen met f 50 miljoen en van
de indirecte met f 60 miljoen onaf
hankelijk van het reeds ingediende
wetsontwerp tot belastingverhoging
op suiker, benzine en gedistilleerd
door te drukken. Als zalf op de wond
zal echter de vrijstelling van belas
ting op textiel worden doorgevoerd.
In de overheidssector zullen be
zuinigingen worden ingevoerd van
f75 miljoen in de uitgaven en f125
miljoen in de investeringen, doch
welke departementen in deze bezui
nigingen zullen bijdragen, weten de
belastingbetalers en minister Hofstra
eerst tegen 1 januari, want zijn
ambtgenoten hebben hun opgave
nog niet ingediend! F.
FRANCO LEVERING OOOR
HET GEHEELE LAND
WIJ RUILEN
NADERE INLICHTINGEN VERSCHAFT
CQBXQ9
tUJ'.HiH.Hti.lO
DEN HAAG
l.HOUTSTR.9
TELEF 113689
Naam
Adres