WAT GEBEURT ER IN INDONESIË?
ONDER-ONTWIKKELD GEBIED
CULTUUR EN WELVAART
UITGAVE VAN DE STICHTING „ONZE BRUG" - ONDER REDACTIE VAN MEVR. A. G. de GRAVE
1e JAARGANG. JANUARI 1957
No. 7
clDaarcm zijn ^oorci- en cYïlidden-Snn\atra, S)jambi en de C&iouw-eilanden,
en 2uid 0cM 0e/et>e<», de <^uid-Cïïlolukken autonome provincieó geworden^!
O AAT betekent de inwilliging van
de eis van bovengenoemde on
derdelen van het Indonesische eilan
denrijk tot autonome gebieden? An
ders gesteld: wat betekent het uiteen
vallen van de Eenheidsstaat Indo
nesië en de terugkeer tot de oorspron
kelijk geconcipieerde federale vorm?
Wat zijn de politieke achtergron
den hiervan? Het antwoord kan kort
zijn: Onmacht van de regering te
Djakarta enerzijds en diepe, lang
reeds doorwroetende ontevredenheid
van de landen buiten Java ander
zijds. Djakarta trok immers alles
naar zich toe. Aan de ontwikkeling
(economisch zowel als agrarisch)
werd zo goed als niets gedaan. De
rijke bronnen van inkomsten van
Sumatra (bevolkingsrubber en groot
cultures) werd niet voor dit gebied
gebruikt, doch dienden om aan de
luxe neigingen gedurende de wereld
reizen van het staatshoofd en zijn
enorm gevolg te voldoen. Schittering
naar buiten toe ten koste van de
welvaart en ontplooiing van deze
gebiedsdelen buiten Java.
Het was logisch dat eens de bom
moest barsten. De wijze waarop dit
geschiedde, was meesterlijk van op
zet. Zonder één druppel bloed te
vergieten, zonder ook maar de rus
tige gang van zaken in Sumatra te
verstoren, legde men Djakarta zijn
politieke eisen op -en nam men
het bestuur in Sumatra in eigen hand.
Een fait accompli, maar zo volmaakt,
dat Nasser er uit jaloezie groen en
geel van ziet. En dat heeft hem
zon eenvoudig man als Simbolon
dan toch maar gelapt!
Of hem later de rekening voor
deze drieste daad zal worden gepre
senteerd, hebben wij af te wachten.
Op het ogenblik is Sumatra voor
een belangrijk deel autonoom, en
Djambi en de Riouw-eilanden vol
gen enthousiast dit zelfde voorbeeld,
waarbij Celebes denkt dat het dit ook
wel eens proberen kan. Wat Suma
tra lukt kan allicht Celebes ook
wel eens ten deel vallen.
O "1 OOR de westerse wereld is wat
zich hier als een onbloedige revo
lutie aandient, een onbekende factor
in de politieke geschiedenis. Heel
duidelijk tekent de toestand zich
trouwens niet af. Het dreigen van
de Masjoemi dat het uit de regering
zou treden, heeft het nu eindelijk
volvoerd. De Perti, een kleinere Mo
hammedaanse partij heeft dit voor
beeld thans ook gevolgd en heeft de
enige minister die het in dit kabinet
van Ali Sastroamidjojo had, meteen
teruggetrokken. Laat dit nu toeval
lig de minister zijn die belast is met
Irian-zakenü!
Kan het onfortuinlijker voor In
donesië?!! Juist nu de politieke
commissie van de Assemblee der
Verenigde Naties de behandeling
van de kwestie Nederlands Nieuw
Guinea definitief op begin februari
heeft gesteld. Wanneer wij de
Afro-Aziatische kringen kunnen ge
loven is Indonesië geneigd zich
met een milde resolutie tevreden
te stellen.
Wat een decente bescheidenheid
zo plotseling! Zou die losmaking
van de verschillende gebiedsdelen
in Sumatra, Celebes, Riouw etc.
etc, de regering in Djakarta tot
voorzichtig manoeuvreren hebben
gemaand? Per slot van rekening is
dit nu juist niet een versteviging
van hun onderhandelings-positie.
Het kan uit politiek propagan-
da-oogpunt beschouwd, waar In
donesië zo graag mee werkt
nauwelijks een winstpunt worden
genoemd.
Integendeel, nimmer hebben de
kaarten er zo slecht gelegen voor
Djakarta als thans. Het buitenland
dat intensief de politieke ontwikke--
lingen in dit deel van Zuid-Oost-
Azië volgt, zal Soekarno's program
voor het instellen van een „Revo
lutionaire Raad" maar bedenkelijk
vinden. Deze raad, die uit 14 leden
zal bestaan (te kiezen uit Land-
Zee- en Luchtmacht, vertegenwoor
digers van Vrouwenorganisaties en
Jeugdbeweging), zal het recht van
veto hebben overhet parlement.
M.a.w. de Volksvertegenwoordiging
heeft zich dus neer te leggen bij wat
deze 14 leden die niet door het
volk zijn gekozen, doch door het
Staatshoofd zullen worden aangewe
zen en benoemd zullen beslissen.
Dit druist niet alleen in tegen
de democratische beginselen, doch
is in feite een figuur die meer
in een dictatoriale staat past. Zo
dat de vraag gerechtvaardigd is
of Soekarno niet een bedenke
lijke koers uitgaat. We ivillen
niet direct beweren dat het een
communistische zal zijn, want dit
zou niet in de lijn liggen van
Soekarno's politieke inslag die
uil ALLE ideologieën en uit ALLE
politieke leerstellingen precies
datgene puurt wat voor zijn doel
stellingen het meest „rendabel"
Zijn flirt met Amerika op zijn
reis door dit werelddeel, waarbij hij
ieders - democratisch" hart stal, zijn
aimabele persoonlijkheid, zijn char
mante hoffelijkheid waarmede hij het
oude Amerikaanse vrouwtje een In
donesische kus op de wangen drukte,
werd alleen overtroffen door de har
telijkheid waarmede hij de Ameri
kaanse tegenpolen: Chroestsjev en
het Russische team begroette. Deze
politieke „veelzijdigheid" heeft Indo
nesië heel wat miljarden gekost, want
de Verenigde Staten, ook niet van gis
teren. hebben het niet erg begrepen
op deze liefde naar alle kanten, en
hebben hun economische steun koel
tjes met een paar tientallen miljoenen
verminderd.
Soekarno huldigt het politiek
beginsel om met de gehele wereld
goede vrienden te blijven, van
links" zowel van „rechts" goodwill
en economjsch-financiële steun en
technisch-militaire bijstand te ont
vangen en hiervoor niets anders
tegenover te stellen dan zijn char
mante glimlachDat zulks nèt te
weinig is, zal hij wel ervaren, als hij
de les geleerd heeft dat deze zig-zag-
lijn voor een jonge staat uiterst ge
vaarlijk is.
Op het ogenblik ervaart hij zulks
reeds in Sumatra, Riouw en Celebes,
terwijl de laatste arrestaties in Dja
karta het bewijs zijn dat het ook op
Java minder rustig is dan de Indo
nesische regering de buitenwereld wil
doen geloven.
De „Raad van 14" zal nu volgens
hem de rust moeten herstellen, doch
NIEUW-GUINEA IN
FEBRUARI VOOR DE
UNO.
De politieke commssei van
de Assemblee der Ver. Naties
heeft de behandeling van de
kwestie Ncd. Nieuw Guinea
definitief op begin februari ge
steld. Volgens de Afro-Azia
tische kringen is Indonesië ge
neigd zich met een milde reso
lutie tevreden te stellen.
Ofschoon nog geen defini
tieve tekst is opgesteld, heeft
men in bovengenoemde krin-
oen de indruk dat Djakarta
reeds voldaan zal zijn, indien
de Assemblee een resolutie
aanvaardt, dat „het geschil op
vredelievende wijze zal wor
den opgelost" of „dat beide
partijen bijeen zullen komen
om de kwestie te bespreken".
Hoewel deze houding gra
dueel milder is dan verleden
jaar. is het Nederlandse stand
punt ongewijzigd gebleven,
aangezien Nederland in deze
kwestie noch de competentie
van de Algemene Vergadering
erkent, noch geneigd is de
kwestie met de Indonesiërs
aan te snijden.
De Indonesische resolutie
behaalde toen niet de vereiste
twee-derde meerderheid.
Tot zover het bericht uit
New York van de Telegraaf -
correspondent.
Voor het commentaar ver
wijzen wij naar ons art.i Wat
gebeurt er in Indonesië?
de instelling van deze revolutionaire
raad is reeds een inbreuk op de de
mocratische grondslag van Indonesië.
Sterke figuren in het kabinet zullen
hiertegen beslist protesteren, maar of
hun oppositie niet gesmoord wordt
door ze knijp te zetten, is een over
weging die niet van grond is ont
bloot.
Soekarno mag het voorstellen zo
als hij wil. De feiten hebben bewe
zen dat de „geleide democratie" zo
als hij dit noemt, niet anders is dan
een volksvertegenwoordiging zonder
enige regeerkracht. Deze berust bij
de Raad van Veertien, bestaande uit
door Soekarno aangewezen leden met
Soekarno als president.
Indonesië, waar gaat gij heen?
F.
Den Haag, 18 jan. '57.