-*5en avond van: ^E)ntereóóante ooóteróe danóen, koótelijke
/tumor van de EJndiócke EEyl Cliytenópiec)ei en geeotige
parodieën op l\et E)ndiócke leven.
5
Ziedaar de geestelijke index van de Indische
avond, die de Stichting „Onze Brug" haar leden,
donateurs, sympathisanten en allen die voor één
avond hun beslommeringen willen vergeten, aan
biedt tegen de luttele entree-prijs van f 2,50 p.p.
op zaterdag 18 mei in de Haagse Dierentuin, aan
vang 8 uur n.m.
In deze dagen van internationale spanningen,
van een wedloop in de bewapening met atoom
wapens, een strijd om steunpunten voor raketten-
bases, is het de gerepatrieerde Nederlander vaak
vreemd te moede in het Hollandse huis. Is dit nu
de zo begeerde politieke rust, waarvoor hij zijn
iiidische huis heelt verlaten? Deze enerverende mi
litaire en economische krachtmeting tussen de
Verenigde Staten en de Sovjet Republiek, die haar
weerslag vindt in geheel Europa?
En ot dit niet genoeg is, komt daar zijn vrouw
met haar problemen: de werkster die niet is bin
nengekomen, terwijl ze er zo op gerekend heeft.
De kamers die half zijn gedaan, de kinderen die
ook al aangestoken zijn door de rock and roll-
manie en haar aan het hoofd zeuren „dat ze ook
helemaal niks hebben hier, nauwelijks een dansje".
De jongens zijn ook al bezeten van de idee, om
maar zo gauw mogelijk geld te verdienen, en ge
ven nauwelijks aandacht aan hun studie. Als ze
zelf niet zo moe was, zou ze er anders tegenover
staan, zich niet laten neerdrukken door deze
jammerklachten ,die wel weer zullen overwaaien,
maar ze kan zelf nauwelijks het vele huishoude
lijke werk aan
'V (E, het is deze geestelijke moeheid, deze psy-
chische inzinking van vele hier gevestigde
indisciie mannen en vrouwen die de Stichting
„Onze Brug" in samenwerking met het „Centrum
ixederianders uit Indonesië" deed besluiten de ge-
repatrieerden eens een kostelijke, echt luchtige In-
ciiscne avond aan te bieden, zodat ze in een gulle
lacn de spanning kunnen afreageren, welke het
geheel andere leven met de zware huishoudelijke
plichten en besognes hen hier oplegt.
Daarom onze Pappenheimers kennend, ko
men wij met een program, dat niet alleen geheel
in de Indische sfeer staat, maar dat ook kolder
geeft, zo dwaas en ongerijmd, zo weinig logisch
maar zo buitengewoon slim en gewiekst, dat men
tegen wil en dank in een gulle lach schiet. Want
de Indische Tijl Uylenspiegel zoals die ons ge
bracht zal worden door Ben Snijders levens
echt en onvervalst is een brokje kostelijke kol
der: gewiekst, snaaks en zo heerlijk „tolol".
C' R zullen misschien zwartkijkers zijn die dit
geen „cultureel niveau" achten. Zij hebben
gelijk, het is niet het niveau waarop „Onze Brug"
zich beweegt. Doch zij hebben ongelijk, wanneer
zij deze Indische avond deze maatstaf aanleggen.
Iedere kunst, die écht is, omdat zij een zuivere
weergave is van het onvervalste element: het tijd
perk, het milieu, de mensen hierin, bezit een ka
rakteristieke, folkloristische waarde, die uit een
oogpunt van kunst en van historie van grote
betekenis kan zijn. Ze is als achtergrond van de
culturele ontwikkeling van het oude Indië een on
misbare bijdrage tot de verdere ontplooiing van
de vooral na 1920 steeds sterker wordende Wes
terse inslag. Wij kunnen dit hoofdzakelijk toe
schrijven aan de regelmatige tournees van de
Kunstkring-gezelschappen.
Voor degenen, waaronder wij ook rekenen in
tellectuelen en epicuristen, die ongekunstelde, le
vende kunst uit een achterliggende periode kunnen
waarderen, belooft Ben Snijders creatieve uit
beelding een onvermengde folkloristische genieting
te zullen worden. Zuurpruimen raden wij aan
vooral te komen, zij kunnen dan leren van harte
te lachen om de zonnige levenskunst van zonnige
mensen uit een tropenland-
Doch deze avond staat niet enkel in het teken
van de lach. Er zijn ook andere nummers op het
program. De exotische dansen die de Ramayana's
zullen brengen zijn interessante uitbeeldingen van
de traditionele dansen uit Bali, India, Ambon en
Malaka in de originele klederdrachten. Ton Lee
mans en zijn ensemble zijn in Amsterdam over
bekend, zodat zij geen verdere introductie nodig
hebben. Ook het Novelty Quintet onder leiding
van Han de Water, die de avond zullen opluis
teren. behoeven geen introductie. Hun rhythme en
gloedvolle muziek waarborgen goede dansmuziek.
Hun debuut op de Utrechtse Jaarbeurs is een
enorm succes geworden.
Zo zal deze avond dus door zijn gevarieerde
inhoud zijn morele taak vervullen: pretentieloos
ontspanning brengen aan honderden van onze
landgenoten, die in een gulle lach de spanning in
hun wezen kunnen afreageren. Méér beoogt ze
niet. - F.
En do danslustigen kunnen hun hart ophalen.
Dansen na tot 3 uur! F.
HET INDISCHE SCHOOLKIND:
ZIJN INTEGRATIE BIJ HET HOLLANDS
ONDERWIJS.
Men schrijft ons van bevoegde zijde:
Onafgebroken ben ik sinds 1946 in dienst ge
weest bij het lager onderwijs in Nederland en op
de vraag, hoe of het Indische kind het „doet" op
een Hollandse school, kan ik kort zijn.
Boven alle verwachtingen en volgens anderen
weer, naar hetgeen verwacht werd: Goed. Velen
van mijn Hollandse collega's, die ze in de klas
hadden, oordeelden over het algemeen gunstig.
Hoe zal het echter gaan met die jeugd, die sinds
kori is gerepatrieerd en met hen die nog zullen
komen? Deze hebben immers in Indonesië, het In
donesisch onderwijs gevolgd, met als voertaal de
„Bahasa Indonesia".
Inderdaad voor hen zal de Nederlandse taal
aanvankelijk wél moeilijkheden opleveren.
Taalmoeilijkheden echter, die overwonnen moé
ten worden en m.i. ook overwonnen zullen
worden.
Q\ 1RECT na de oorlog hadden we hier in de grote
steden de z.g. overbruggingsscholen voor de
gerepatrieerde kinderen. Op deze scholen werkten
onderwijzers met „Indische ervaring". Hun taak
was deze jeugd, die soms 3 jaar en langer geen
geregeld onderwijs meer heeft gehad, zo gauw
mogelijk klaar te „stomen" voor dat leerjaar, waar
ze qua leeftijd in thuis hoorden. De kinderen heb
ben „poot aan" moeten spelen.
De prettige vakken van de lagere school moes
ten er vaak bij inschieten. Het was dag in, dag uit
hoofdzakelijk: Taal en Rekenen.
Zij zijn er gekomen en we kunnen de ini
tiatiefnemers van deze scholen niet genoeg dank
baar zijn.
Een week geleden ontmoette ik een oud-leerling
van de overbruggingsschool. Hij studeert nu so-
ciale-economie aan de universiteit. Tien jaar ge
leden, hij was toen elf jaar, had ik hem ingedeeld
bij de groep „derde klas".
De moeilijkheden waar het pas gerepatrieerde
kind voor staat zijn natuurlijk anders, maar zeker
niet groter.
Voorts ben ik in Indië werkzaam geweest aan
een Hollands-Inlandse school, waarvan de leer
lingen thuis Maleis spraken en op school Neder
lands. In de le, 2e en 3e klas was het onderwijs
.tweetalig". Ook hier dus taalmoeilijkheden, die
overwonnen moesten worden. We kennen de
goede resultaten van deze H.I.S.-en.
Nee waarde lezer, na een vergelijking met de
hierboven genoemde scholen hoeft U niet al te
pessimistisch te zijn t.o.v. het pas gerepatrieerde
kind.
Laten we echter zijn moeilijkheden ook weer
niet onderschatten en hem helpen, overal waar we
hem tegenkomen.
Is hij eenmaal wat vertrouwd geraakt met zijn
nieuwe omgeving, ik ben er van overtuigd, dat
hij zich eerder zal weten te handhaven.
C. Ben S.
DE ALGEMENE OUDERDOMS-
VERZEKERING.
De Algemene Ouderdomswet staat bij velen
thans in het brandpunt van de belangstelling. Het
is dan ook hierom geweest dat het „Centrum van
Nederlanders uit Indonesië" op zijn laatst ge
houden forum-avond van 28 maart j.l. deze koek
heeft aangesneden.
In een reeks artikelen is deze nieuwe Wet, die
op 1 januari 1957 werd geboren, vastgelegd. Het
ligt in de bedoeling enkele der voor U meest be
langrijke arukeien in de kolommen van dit maand
blad nader toe te lichten.
Zoals het U bekend zal zijn wordt er, voor de
uitkenng voor ouderdomsvoorziening op de 65-
jarige leefcijd, maandelijks een premie betaald;
deze premie is uitgedrukt naar een percentage van
ongeveer 6 op het belastbaar salaris of loon.
Het maximum belastbaar loon voor de premie
heffing bedraagt f6.900,Dit betekent dat het
totaal verdiende salaris of loon, hetwelk aan pre
mieheffing onderhevig is, niet meer mag zijn dan
bovengenoemd bedrag. De premie moet van het
uit te keren salaris of loon worden ingehouden.
Bedraagt het salaris of loon nog geen f 6900,
dan legt de Inspecteur der belastingen voor het
resterend bedrag een aanslag op. Begrijpt dus
goed geachte lezers, U mag dus niet een aan
slag ontvangen voor premieheffing in de A.O.V.
indien U aan totaal inkomen reeds f6900,of
meer ontvangt; U mag dus geen premie betalen
over een salaris van bijvoorbeeld f 5000,— per
jaar en een pensioen groot f4000,per jaar. In
dit geval heeft II immers totaal f 9000,ont
vangen, waarvan slechts f 6900,belast is voor
premieheffing. In zulk een geval dient U, indien
Q voor f 9000,— wordt belast, bij één der werk
gevers te reclameren.
Artikel 7 A.O.W. zegt wie voor de ouder-
domsuitkering op de 65-jarige leeftijd in aanmer
king komen. Deze zijn:
le. allen die verzekerd zijn geweest (dus allen
die premie betaald hebben);
2e. allen die na het 59e jaar in Nederland, Suri
name, de Ned. Antillen, Nieuw Guinea, en
Indonesië 6 jaar achtereenvolgens hebben
doorgebracht.
(Dit laatste geldt als overgangsmaatregel. Bij
het beschouwen van art. 46 A.O.W. wordt
meer uitvoerig hierop teruggekomen).
De gehuwde vrouw echter komt. al zou zij aan
één der bovenstaande voorschriften voldoen, niet
voor een ouderdomsuitkering in aanmerking
MITS:
le. de man, bij het ontstaan der Wet reeds 65
jaar oud is en dus nooit een cent premie heeft
betaald en ten overvloede aan het onder sub.
2 van het eerder omschrevene niet voldoet.
2e. indien haar huwelijk heeft plaats gevonden
nadat, zowel zijzelf als haar echtgenoot, recht
op ouderdomsuitkering zouden hebben of
hebben verkregen.
3e. de vrouw kostwinster is en de man nog geen
65 jaar oud is.
De beoordeling of de vrouw kostwinster is,
wordt aan de Inspecteur der belastingen over
gelaten.
Natuurlijk kan het ouderdomspensioen niet wor
den verkocht of verpand dan wel beleend. Even
eens is dit ouderdomspensioen niet vatbaar voor
executoriaal of conservatief beslag.
Een volmacht tot ontvangst van het ouderdoms
pensioen is steeds herroepelijk.
Vervolg op pagina 6