-*5en avond van: ^E)ntereóóante ooóteróe danóen, koótelijke /tumor van de EJndiócke EEyl Cliytenópiec)ei en geeotige parodieën op l\et E)ndiócke leven. 5 Ziedaar de geestelijke index van de Indische avond, die de Stichting „Onze Brug" haar leden, donateurs, sympathisanten en allen die voor één avond hun beslommeringen willen vergeten, aan biedt tegen de luttele entree-prijs van f 2,50 p.p. op zaterdag 18 mei in de Haagse Dierentuin, aan vang 8 uur n.m. In deze dagen van internationale spanningen, van een wedloop in de bewapening met atoom wapens, een strijd om steunpunten voor raketten- bases, is het de gerepatrieerde Nederlander vaak vreemd te moede in het Hollandse huis. Is dit nu de zo begeerde politieke rust, waarvoor hij zijn iiidische huis heelt verlaten? Deze enerverende mi litaire en economische krachtmeting tussen de Verenigde Staten en de Sovjet Republiek, die haar weerslag vindt in geheel Europa? En ot dit niet genoeg is, komt daar zijn vrouw met haar problemen: de werkster die niet is bin nengekomen, terwijl ze er zo op gerekend heeft. De kamers die half zijn gedaan, de kinderen die ook al aangestoken zijn door de rock and roll- manie en haar aan het hoofd zeuren „dat ze ook helemaal niks hebben hier, nauwelijks een dansje". De jongens zijn ook al bezeten van de idee, om maar zo gauw mogelijk geld te verdienen, en ge ven nauwelijks aandacht aan hun studie. Als ze zelf niet zo moe was, zou ze er anders tegenover staan, zich niet laten neerdrukken door deze jammerklachten ,die wel weer zullen overwaaien, maar ze kan zelf nauwelijks het vele huishoude lijke werk aan 'V (E, het is deze geestelijke moeheid, deze psy- chische inzinking van vele hier gevestigde indisciie mannen en vrouwen die de Stichting „Onze Brug" in samenwerking met het „Centrum ixederianders uit Indonesië" deed besluiten de ge- repatrieerden eens een kostelijke, echt luchtige In- ciiscne avond aan te bieden, zodat ze in een gulle lacn de spanning kunnen afreageren, welke het geheel andere leven met de zware huishoudelijke plichten en besognes hen hier oplegt. Daarom onze Pappenheimers kennend, ko men wij met een program, dat niet alleen geheel in de Indische sfeer staat, maar dat ook kolder geeft, zo dwaas en ongerijmd, zo weinig logisch maar zo buitengewoon slim en gewiekst, dat men tegen wil en dank in een gulle lach schiet. Want de Indische Tijl Uylenspiegel zoals die ons ge bracht zal worden door Ben Snijders levens echt en onvervalst is een brokje kostelijke kol der: gewiekst, snaaks en zo heerlijk „tolol". C' R zullen misschien zwartkijkers zijn die dit geen „cultureel niveau" achten. Zij hebben gelijk, het is niet het niveau waarop „Onze Brug" zich beweegt. Doch zij hebben ongelijk, wanneer zij deze Indische avond deze maatstaf aanleggen. Iedere kunst, die écht is, omdat zij een zuivere weergave is van het onvervalste element: het tijd perk, het milieu, de mensen hierin, bezit een ka rakteristieke, folkloristische waarde, die uit een oogpunt van kunst en van historie van grote betekenis kan zijn. Ze is als achtergrond van de culturele ontwikkeling van het oude Indië een on misbare bijdrage tot de verdere ontplooiing van de vooral na 1920 steeds sterker wordende Wes terse inslag. Wij kunnen dit hoofdzakelijk toe schrijven aan de regelmatige tournees van de Kunstkring-gezelschappen. Voor degenen, waaronder wij ook rekenen in tellectuelen en epicuristen, die ongekunstelde, le vende kunst uit een achterliggende periode kunnen waarderen, belooft Ben Snijders creatieve uit beelding een onvermengde folkloristische genieting te zullen worden. Zuurpruimen raden wij aan vooral te komen, zij kunnen dan leren van harte te lachen om de zonnige levenskunst van zonnige mensen uit een tropenland- Doch deze avond staat niet enkel in het teken van de lach. Er zijn ook andere nummers op het program. De exotische dansen die de Ramayana's zullen brengen zijn interessante uitbeeldingen van de traditionele dansen uit Bali, India, Ambon en Malaka in de originele klederdrachten. Ton Lee mans en zijn ensemble zijn in Amsterdam over bekend, zodat zij geen verdere introductie nodig hebben. Ook het Novelty Quintet onder leiding van Han de Water, die de avond zullen opluis teren. behoeven geen introductie. Hun rhythme en gloedvolle muziek waarborgen goede dansmuziek. Hun debuut op de Utrechtse Jaarbeurs is een enorm succes geworden. Zo zal deze avond dus door zijn gevarieerde inhoud zijn morele taak vervullen: pretentieloos ontspanning brengen aan honderden van onze landgenoten, die in een gulle lach de spanning in hun wezen kunnen afreageren. Méér beoogt ze niet. - F. En do danslustigen kunnen hun hart ophalen. Dansen na tot 3 uur! F. HET INDISCHE SCHOOLKIND: ZIJN INTEGRATIE BIJ HET HOLLANDS ONDERWIJS. Men schrijft ons van bevoegde zijde: Onafgebroken ben ik sinds 1946 in dienst ge weest bij het lager onderwijs in Nederland en op de vraag, hoe of het Indische kind het „doet" op een Hollandse school, kan ik kort zijn. Boven alle verwachtingen en volgens anderen weer, naar hetgeen verwacht werd: Goed. Velen van mijn Hollandse collega's, die ze in de klas hadden, oordeelden over het algemeen gunstig. Hoe zal het echter gaan met die jeugd, die sinds kori is gerepatrieerd en met hen die nog zullen komen? Deze hebben immers in Indonesië, het In donesisch onderwijs gevolgd, met als voertaal de „Bahasa Indonesia". Inderdaad voor hen zal de Nederlandse taal aanvankelijk wél moeilijkheden opleveren. Taalmoeilijkheden echter, die overwonnen moé ten worden en m.i. ook overwonnen zullen worden. Q\ 1RECT na de oorlog hadden we hier in de grote steden de z.g. overbruggingsscholen voor de gerepatrieerde kinderen. Op deze scholen werkten onderwijzers met „Indische ervaring". Hun taak was deze jeugd, die soms 3 jaar en langer geen geregeld onderwijs meer heeft gehad, zo gauw mogelijk klaar te „stomen" voor dat leerjaar, waar ze qua leeftijd in thuis hoorden. De kinderen heb ben „poot aan" moeten spelen. De prettige vakken van de lagere school moes ten er vaak bij inschieten. Het was dag in, dag uit hoofdzakelijk: Taal en Rekenen. Zij zijn er gekomen en we kunnen de ini tiatiefnemers van deze scholen niet genoeg dank baar zijn. Een week geleden ontmoette ik een oud-leerling van de overbruggingsschool. Hij studeert nu so- ciale-economie aan de universiteit. Tien jaar ge leden, hij was toen elf jaar, had ik hem ingedeeld bij de groep „derde klas". De moeilijkheden waar het pas gerepatrieerde kind voor staat zijn natuurlijk anders, maar zeker niet groter. Voorts ben ik in Indië werkzaam geweest aan een Hollands-Inlandse school, waarvan de leer lingen thuis Maleis spraken en op school Neder lands. In de le, 2e en 3e klas was het onderwijs .tweetalig". Ook hier dus taalmoeilijkheden, die overwonnen moesten worden. We kennen de goede resultaten van deze H.I.S.-en. Nee waarde lezer, na een vergelijking met de hierboven genoemde scholen hoeft U niet al te pessimistisch te zijn t.o.v. het pas gerepatrieerde kind. Laten we echter zijn moeilijkheden ook weer niet onderschatten en hem helpen, overal waar we hem tegenkomen. Is hij eenmaal wat vertrouwd geraakt met zijn nieuwe omgeving, ik ben er van overtuigd, dat hij zich eerder zal weten te handhaven. C. Ben S. DE ALGEMENE OUDERDOMS- VERZEKERING. De Algemene Ouderdomswet staat bij velen thans in het brandpunt van de belangstelling. Het is dan ook hierom geweest dat het „Centrum van Nederlanders uit Indonesië" op zijn laatst ge houden forum-avond van 28 maart j.l. deze koek heeft aangesneden. In een reeks artikelen is deze nieuwe Wet, die op 1 januari 1957 werd geboren, vastgelegd. Het ligt in de bedoeling enkele der voor U meest be langrijke arukeien in de kolommen van dit maand blad nader toe te lichten. Zoals het U bekend zal zijn wordt er, voor de uitkenng voor ouderdomsvoorziening op de 65- jarige leefcijd, maandelijks een premie betaald; deze premie is uitgedrukt naar een percentage van ongeveer 6 op het belastbaar salaris of loon. Het maximum belastbaar loon voor de premie heffing bedraagt f6.900,Dit betekent dat het totaal verdiende salaris of loon, hetwelk aan pre mieheffing onderhevig is, niet meer mag zijn dan bovengenoemd bedrag. De premie moet van het uit te keren salaris of loon worden ingehouden. Bedraagt het salaris of loon nog geen f 6900, dan legt de Inspecteur der belastingen voor het resterend bedrag een aanslag op. Begrijpt dus goed geachte lezers, U mag dus niet een aan slag ontvangen voor premieheffing in de A.O.V. indien U aan totaal inkomen reeds f6900,of meer ontvangt; U mag dus geen premie betalen over een salaris van bijvoorbeeld f 5000,— per jaar en een pensioen groot f4000,per jaar. In dit geval heeft II immers totaal f 9000,ont vangen, waarvan slechts f 6900,belast is voor premieheffing. In zulk een geval dient U, indien Q voor f 9000,— wordt belast, bij één der werk gevers te reclameren. Artikel 7 A.O.W. zegt wie voor de ouder- domsuitkering op de 65-jarige leeftijd in aanmer king komen. Deze zijn: le. allen die verzekerd zijn geweest (dus allen die premie betaald hebben); 2e. allen die na het 59e jaar in Nederland, Suri name, de Ned. Antillen, Nieuw Guinea, en Indonesië 6 jaar achtereenvolgens hebben doorgebracht. (Dit laatste geldt als overgangsmaatregel. Bij het beschouwen van art. 46 A.O.W. wordt meer uitvoerig hierop teruggekomen). De gehuwde vrouw echter komt. al zou zij aan één der bovenstaande voorschriften voldoen, niet voor een ouderdomsuitkering in aanmerking MITS: le. de man, bij het ontstaan der Wet reeds 65 jaar oud is en dus nooit een cent premie heeft betaald en ten overvloede aan het onder sub. 2 van het eerder omschrevene niet voldoet. 2e. indien haar huwelijk heeft plaats gevonden nadat, zowel zijzelf als haar echtgenoot, recht op ouderdomsuitkering zouden hebben of hebben verkregen. 3e. de vrouw kostwinster is en de man nog geen 65 jaar oud is. De beoordeling of de vrouw kostwinster is, wordt aan de Inspecteur der belastingen over gelaten. Natuurlijk kan het ouderdomspensioen niet wor den verkocht of verpand dan wel beleend. Even eens is dit ouderdomspensioen niet vatbaar voor executoriaal of conservatief beslag. Een volmacht tot ontvangst van het ouderdoms pensioen is steeds herroepelijk. Vervolg op pagina 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1957 | | pagina 6