PICK-UP WEET JE NOG? Bijverdienste aangeboden Wie interesse heeft om ons behulp zaam te zijn bij de verkoop van onze artikelen in Nieuw Guinea en daardoor extra te verdienen, schrijve aan de redactie- van dit blad. Bim Si Nas Wel geteld zijn er alweer vier lange jaren ver streken sinds ik mijn, toen nog niet zo omvang rijke zitvlak, op het stoeltje achter de microfoon van Radio Republik Indonesia vlijde teneinde velen onder U via „Strictly on the Record" een „keuze uit de moderne amusementsmuziek" te pre senteren Schone dagen waren dat, dagen van moeizaam speuren naar betere platen in des omroeps' pré- historische discotheek aan het Koningsplein. Dagen van geïmproviseerde uitzendingen met behulp van speelgoedachtige tape-recordertjes en draaitafels die slechts 78-toeren schijven vermoch ten te reproduceren. Dagen, ook, van enthousiaste fan-mail en soms ook van bloeddorstige kritieken wanneer de on ontbeerlijke dynamiek groter was geweest dan 's luisteraars' incasseringsvermogen Het was via zulk een kritiek dat ik geïntrodu ceerd werd met de nieuwe redacteur van „Onze Brug", een contact dat pas na vier jaar hernieuwd zou worden door een grillige speling van het lot, waaruit weer eens overduidelijk blijkt dat de we reld zelfs nóg kleiner is dan het gezegde vermag te suggereren. Een direct gevolg van deze aller-charmantste hernieuwde kennismaking is de geboorte van de „PICK-UP", Uw nieuwe rubriek waarin ik zal trachten U een objectieve leidraad te verschaffen bij de aankoop van Uw platen Laat U zich niet misleiden door een groezelige juffrouw die compleet met grauw-oranje lippen en dito nagellak melancholiek voor zich uit zit te staren, maar bedenk, dat deze typisch Ameri kaanse blikvanger in de etalage van Uw platen- leverancier, een juweeltje van een LP huisvest. Een snoepje van een LP-tje, waarop U Oscar Peterson in een ongewone atmosfeer kunt bewon deren. Peterson als romanticus omringd door Russell Garcia's briljante strijkorkest. „In a romantic mood" is de toepasselijke titel van deze voortreffelijk gesneden schijf waarin beurtelings de talenten van Peterson en Russell Garcia domineren. Geboeid tot de laatste maat heb ik deze kostelijke collectie van knap gearran geerde nummers beluisterd en vastgesteld, dat het slechts artisten van dit formaat gegeven is 40 minuten vol te muciseren zonder ook maar een moment langdradig te worden. VanJ de acht, met smaak gekozen, bandjes noem ik de heerlijke „slow bouncende„Black Coffee'' en „I only have eyes for you", een hartstochtelijke ,Xaura", en de uiterst subtiele vertolkingen van „Tenderly" en „Stella by Starlight" VERVE- MGV-2002. In a romantic mood. Oscar Peterson with strings. Het verbaast mij steeds weer dat 'n man als Crosby, na ruim 25 jaar in het muzikale middel punt gestaan te hebben, nog altijd niets aan popu lariteit inboet. „Wat heeft deze man dat ik niet heb?" vraagt U. Bing beantwoordt Uw vraag met de titel van zijn autobiografie „Call me lucky" en als dat het geheim van zijn succes inderdaad is resteert ons slechts te filosoferen dat het met de verdeling van het geluk maar slecht gesteld is. Het pleit voor speurzin van „VERVE-Records" een achttal evergreens te hebben verzameld die, zowaar nog nimmer door Crosby werden opge- Daum, Zaalberg en Ritman uitgroeide tot een blad nomen, ik verzeker U dat zoiets een probleem is BING SINGS whilst BREGMAN SWINGS, heet het album en daar is geen woord van ge logen, want nimmer hoorde U Bing Crosby tegen een dusdanig swingende achtergrond als die welke Buddy Bregman hier produceert. Hier is een Crosby aan het woord die, onder streept en soms „weggeblazen" door een enthou siast swingende menigte, bewijst dat jeugd geen leeftijdsbegrip is doch veeleer een geestesgesteld heid. Een geijkte LP voor Uw eerstvolgende instuif want ook voor een dansje is deze plaat, met zijn goed gekozen tempo, bij uitstek geschikt. Uitschieters? „The song is you", „Mountain greenery", „Heat wave", „Hgve you met miss Jones", „I've got five dollars", „They all laughed". VERVE-MGV-2020 Bing sings whilst Bregman swings. BILLY EICKHOLT. Weet je nog hoe wij tjapoengs vingen voor onze djalak? Met een liedie met getah nangka? Leuk. 's Middags na het eten. Pa en ma naar bed. Wij de achterdeur uit. Tjlana monjet, blootspoots en blootskops. „Eventjes ja, Patol, Si Baasje is drek trug!" Want mijn djalak heette Patol. Je weet wel waarom, altijd patol jouw vingers als tussen de tralies. Ma zei altijd „Patol-en-Patjol" als ze mij met de djalak samen zag. Laat maar. Nou, dan ging ik tjapoengs vangen. Een tja- poeng, dat is wat anders dan een Libelle. Ja toch? Een tjapoeng is veel leuker. Vraag dat maar aan de djalak! Hoet. Ik ging dus de achterdeur uit. Al zingende: „De paden op, de lanen in, naar buiten heen gesneld!" (Van: Kun je nog zingen, zing dan mee). Alleen maar paden isterniet, lanen isterniet Want ik ging naar het open veld met alang-alang, doeri-doeri, temblèkan, beling en daon gatel. Laat maar. Alsmaar tjapoeng isterveel. Met de liedie in de hand komt men door het ganse land. En in de andere hand een leeg blikje van kornèt (corned beef) met een stukje krantenpapier erover en een karètje voor dichtmaken met een gaatje voor ademhalen voor de tjapoeng. Olreit. Weet je nog hoe lekker zo'n open veld eruit zag? Alles golfde en trilde in de zonnehitte. Ieder een was mafferig om zo'n tijd. Zelfs toekang ès en toekang ramboet ngantoek onder de waroe boom. Maar wij waren onkwetsbaar. Alah wat toh zonnesteek?! Hij ketst af op mijn kepala, botak seh! En dan maar huppelen over het veld als meneer Prikkebeen (Tjap Topeng Monjet) en sluipen en mikken en zachtj?s vooruit jouw liedienog vijf centimeternog ééntjrrrrr!loe- poet. Bangsat! Volgende niet te langtoesoek ineenstjrot!loepoet lagi. Andjing! Maar het gaat niet altijd mis in de wereld. Dus jouw blikje wordt volder en volder tot opeens „tiel!" vliegt de karet eraf, krant halfopen bingoeng je mept dat ding dicht, maar slaat het blikje uit je handen. Helemaal open weg alle tjapoengs! Adoeh, je zegt lelijke woorden, seh! Want je moet weer opnieuw beginnen, terwijl Si Patol thuis al slap van de honger! Maar wij geven de moed nooit op. Nooit! Wij zijn van het soort van Eddie Polo, William Duncan en Dartanjang. Erop of erop, maar er onder kènniet! Dus ook Si Tjalie ging verder en verder en verder tot aan de overkant bij de kam- poeng en wie zit daar aan de rand van de kam- poeng onder de ketjapieboom als niet Si Bentiet (want hij heeft een wrat zo groot als een katjang Bogor op zijn linkeroog). Hij zit op een vet Gouw Boen Seng boterblik. Zijn rechterhand gaat op en neer net als slijpen scheermes en hij kijkt door maar naar de hemel hoewel niet eens Hemelvaarts dag. Dus wat doet Si Bentiet? Vliegeren toch?! Kijk maar naar boven. Daar staat zijn spierwitte Iajangan sientieng in de lucht als Het Geheim van de Witte Bison, te godèk als het paardje van de patih. Heweldih! En wat gebeurt er met Si Bentiet? Dat vertel ik de volgende keer. Dus saluut luitjes, tot over twee weken! TJALIE ROBINSON. P.S. Ik begin dit rubriekje eigenlijk alleen omdat ik hoop er gauw mee te kunnen uitscheiden. En wel, omdat ook anderen in de pen zullen klimmen om een herinnering op te schrijven. Ernstig of hu moristisch, doet er niet toe, als het maar interes sant is. Wie heeft er b.v. een goed jacht- of spookverhaal? Van de eerste soort stond vroeger dat bekende blaadje „De Indische Jager" tjokvol. En wat een prachtige verhalen waren het niet vaak. Dames herinneren zich behalve leuke voor vallen uit hun meisjestijd zeker ook wel avonturen met vreemde bedienden of bijzondere gerechten. Om van vreemde reisverhalen nog maar te zwijgen! En never mind the style! Ieder schrijft eerlijk zoals hij denkt of spreekt, zijn eigen stijl. Wie geen goed begin bedenken kan, begint maar aldus: Beste Tjalie! Ik herinner me nog als de dag van gisteren datnou en daar gaat hij dan! De redactie stelt voor elk geplaatst verhaaltje een riks beschikbaar. Nou, en dat is toch een pracht van een start voor een vertellerscarrière? Indisch- gasten, snor eens in die oude doos! En bedenk: „Bon sang ne peut mentir!" Dat is: goed bloed kan niet sterven. En we zijn nog lang niet dood toch? Nog lange niet, nog lange niet. Vooruit, pak de pen. Schrijf. En tot ziens. T. R.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Onze Brug | 1957 | | pagina 4