ssrssrci
Dc pari ementaire missie naar Nieuw Guinea
WAAROM KWAM ZIJ
bpsi^Bhm
mm
Er is ten tweede male een parlementaire missie
in Nieuw Guinea geweest. Het verslag van haar
bevindingen is nog niet gepubliceerd. Wèl komen
er in dag- en weekbladen diverse uitlatingen van
enkele der leden voor die, kritisch beschouwd,
weinig zeggende algemeenheden zijn. Voor ons zijn
deze uitlatingen niet zo bijzonder belangrijk. Wat
wij daarentegen wel zeer belangrijk achten is de
werkelijke reden van deze uitermate kostbare reis,
want deze komt (natuurlijk!) niet in welk open
baar verslag dan ook voor.
Immers, wij moeten niet uit het oog verliezen dat
zij bekostigd wordt uit de volslagen ledige Neder
landse schatkist; dat zij bekostigd wordt ondanks
de zeer ingrijpende bestedingsbeperking in Neder
land en de noodzaak enorme bedragen te lenen bij
het Internationale Monetaire Fonds (IMF).
Bovendien is Nieuw Guinea nog maar zeer kort
geleden bezocht door een andere missie. Een stu
die-commissie die tot taak had de staatkundige
problemen van Nw. Guinea te bestuderen en tot
een oplossing te brengen.
Dan nog maakte Minister Staf een rondreis waar-
bij Australië en de beide helften van Nw. Guinea
werden bezocht.
Dit alles nadat de gouverneur Dr. J. van Baal
in ijltempo (voor de tweede keer) naar Nederland
is geweest om met de Minister van Zaken Over
zee en de regering,, besprekingen te voeren!
In dit raamwerk moeten we de rondreis van de
parlementaire missie in Nieuw Guinea zien. Van
daar dat in ons de vraag opkomt:
„Waarom kwamen zij? Was deze kostbare reis
werkelijk nodig? Hadden de deelnemers na te gaan
of dc door de Gouverneur (en uiteraard ook door
Minister Staf en de leden der Staatkundige com
missie) uitgebrachte rapporten wel met de werke
lijke toestanden overeen kwamen?
Was dat het hoofddoel? Dit is onaannemelijk!
Daarvoor achten wij de genoemde autoriteiten te
representatief en te deskundig t.a.v. hun taak.
De a.s. U.N.O. debatten!
In welk licht moeten wij haar dan wèl zien? Ons
inziens in het licht der komende aanvallen op
Nederland in de UNO. Rechtstreeks op Nederland,
maar daarmee indirect op het gehele Europese
blok dat belang heeft bij een Nederlands Wes
ters) beheer over „West-Irian: Australië, Nieuw
Zeeland, Engeland en zelfs, ja, zelfs het zoge
naamd neutrale Amerika. De neutraliteit van
Amerika is immers slechts een politieke manoeuvre,
zéker geen werkelijkheid, omdat zij, gezien de
Amerikaanse vitale belangen in de Pacific-sfeer
geen werkelijkheid kan zijn!
De Nederlandse afgevaardigde in de UNO zal
binnenkort de weinig benijdenswaardige taak heb
ben wederom het hoofd te bieden aan de beschul
digingen en eisen van Indonesië dat daarbij ouder
gewoonte gesteund wordt door een groot aantal
leden der A.A-landen en enkele zuidelijke Latijns
Amerikaanse staten.
Hij zal zich beroepen op de inhoud der jaarlijks
door Nederland bij de V.N. ingediende rapporten
over Nw. Guinea.
Doch terecht zal men hem voor de voeten kunnen
werpen dat een begroting van slechts enige tien
tallen miljoenen guldens (het kleuter-onderwijs in
Nederland kost alleen reeds 30 miljoen!) nimmer
voldoende kan worden geacht om de door Neder
land voorgegeven doeleinden t.a.v. de opvoeding
der autochtone bevolking tot zelfstandigheid en
de economische ontwikkeling van het land werke
lijk te financieren.
Dc positie van de Nederlandse afgevaardigde is
juist door de politiek-afzijdige houding van Ame
rika uiterst delicaat en moeilijk.
Wij zijn er dan ook van overtuigd dat hierin het
antwoord gevonden moet worden op de vraag;
„Waarom twéé kostbare (com) missies naar
Nieuw Guineawaarom Minister Staf naar
Nieuw Guineawaarom Gouverneur Van
Baal (twee maal) naar Nederland? Dit alles in
minder dan een half jaar tijds!?
Er valt o.i. niet aan te twijfelen dat de parlemen
taire missie hiervan wel degelijk op de hoogte is.
Al haar bevindingen, conclusies, adviezen en kri
tiek, ja juist haar kritiek en ook al haar voor de
publiciteit bestemde uitlatingen moeten we dan
ook beoordelen tegen deze achtergrond.
Welk effect beoogt men? Welk resultaat wordt
daarmee nagestreefd?
Ernstige wil van Nederland.
Deze reis (en die van de Staatkundige Commissie
evenzeer) moet bovenal een bewijs zijn van de
ernstige wil der Nederlandse regering om zich van
de op haar schouders rustende taak in Nw.
Guinea te kwijten. Als dan in de V.N. voor de
zoveelste maal de eis van Indonesië voor over
dracht van Irian wordt gesteld, staat de Neder
landse gedelegeerde veel sterker in zijn verweer.
Dit is dan het buitenlandse aspect van deze par
lementaire reis naar Nw. Guinea.
Doch ook tegenover het volk in Nederland, waar
van de missie de totale vertegenwoordiger is, heeft
deze reis zijn bijzonder doel.
Waar Nederland nu eenmaal dit land besturen
moet, mede ter wille van de veiligheid der Wes
terse belangen in de Pacific moet hiervoor „wat
geld" uitgegeven worden.
„Wat geld". Ja, want voor een gebied 12 x zo
groot als Nederland zijn enige tientallen miljoenen
guldens „wat geld". Met zo'n gering bedrag zal
men in Nieuw Guinea niet zo erg snel vorderen.
Doch het Nederlandse volk over het algemeen vol
slagen ongeïnteresseerd is t.a.v. Nieuw Guinea,
vindt uiteraard dit bedrag al een grote en boven
dien onnutte uitgave die heel wat beter besteed
zou kunnen worden voor de een of andere rege
ringsmaatregel waarvan het nut voor hem zicht
baar te constateren valt. Bijv. de opheffing der
bestedingsbeperking bij de wegen- en woning
bouw. Deze gedachtegang is van haar zijde be
zien niet eens onlogisch.
Ons parlement moet daarom de noodzaak van
deze (minimale) uitgaven bepleiten en in ieder
geval vermindering van de uitgetrokken bedragen
in het kader der bestedingsbeperking trachten te
voorkomen.
Rapporten, mondeling en schriftelijk uitgebracht
door de Gouverneur van Nieuw Guinea die na
tuurlijk „partij" is, worden hiervoor mogelijkerwijs
onvoldoende geacht en het is dus ook om deze
binnenlandse reden dat er telkenmale een missie
naar Nieuw Guinea gaat.
Zolang dit drukke op en neer vliegen van dure,
gewichtige regeringspersonen voortgaat, behoeven
wij ons geen zorgen te maken over een eventuele
overdracht van Nieuw Guinea aan Indonesië.
Doch wij vragen ons wèl af, of dit ook de door de
ons gehoopte ontwikkeling van land en volk im
pliceert. Dan zou in de eerst eplaats de ves
tiging van Nederlandse blijvers in dat land moge
lijk gesteld worden en wij zouden behalve parle
mentaire missies ook delegaties uit de particuliere
handels) wereld heen en weer zien vliegen
en Nw. Guinea met een bezoek zien vereren op
zoek naar gunstige beleggingsmogelijkheden voor
hun zaken, fabrieken en bedrijfskapitalen.
Wij zijn hierover ondanks de komst van parle
mentaire en andere regeringsmissies in het geheel
niét gerust.
BETALING VAN ONZE BRUG
(in Nederland)
Geen postwissels.
Plak (evenals bij de prijsvragen) vier
postzegels a één kwartje op een gewone
postkaart van 7 ct. en U bent abonnee
voor vier achtereenvolgende nummers.
Op de adreszijde komen dus;
rechts! ons administratieadres: W. E. Sam
son; Nassau-Dillenburgstraat 3, Den Haag.
links: Uw eigen adres en de vier postzegels
a één kwartje.
Op de achterkant van de postkaart komt
Uw verzoek om inschrijving als abonnee
voor vier achtereenvolgende nummers.
U kunt ook gireren: Ons gironr. is 6685.
MAAR BEDENK ZELF TIJDIG WAN
NEER DIE TWEE MAANDEN OM
ZIJN EN U WEER EEN NIEUWE
KAART OF GIRO MOET INSTUREN
as f s
De cowboys van Nieuw Guinea kunnen de Indonesiërs genoemd worden die in Nieuw Guinea
wonen en voor hun transport gebruik maken van de ons zo bekende ^Hongelui g
reden en de openlegging van Indie door de~e pion ers ook t p g rt>f>r hc>~
aannemen dat dit paard in een eventuele toekomst voor ons in Nw. Guinea ook een -eer 6e-
langrijke rol kan spelen.