karbolleros Reizen per trein Reizen per trein is een goedkope mogelijkheid om je te verplaatsen en, afhankelijk van de trein die je neemt, comfortabel tot zeer comfortabel. Kelas Ekonomi met de Senja van Jakarta naar Yogyakarta kost Rp. 1700.Op drukke dagen (en het is nooit van tevoren te bepalen of het druk zal zijn vanwege de vele plaatselijke festiviteiten en extra vrije dagen) is deze klasse tot aan de bodem toe, vol. Echt tot aan de bodem toe vol, want zodra het acht uur is geworden, strek ken diegenen, die geen besproken plaats hebben kunnen bemachtigen of zich niet de moeite hebben getroost er een te bemachtigen, zich onder en tus sen de banken uit. Ook velen, die wel een plaats hebben doen hetzelfde, hun plaats aan de buurman overlatend om zich over twee plaatsen te draperen. Degenen, die op de vloer liggen, liggen dan wel op en tussen eierschalen, afgekloven pitten van rambutans of andere vruchten al naar gelang het sei zoen, pisang en jeroekschillen, restan ten rijst en afgekloven kippebotjes want van afvalbakken in de trein wordt zelden of nooit gebruik gemaakt, van gebruik maken van lege plasticzakken om het afval in te doen heeft men nooit gehoord of over gedacht en afvallen, die de natuur zelf wel kan verwerken, uit het raam gooien is een handeling, die men zelden ziet. Men prefereert in z'n eigen vuil en dat van anderen te lig gen en dat is ook menigmaal een fluim, want spuwen op de grond is de ge woonste zaak van de wereld. Gezegd moet worden, dat de netteren onder deze spuwers wel eerst kijken of ze niet toevallig op iemand anders -z'n schoenen spuwen. De zitplaatsen in deze klas hebben ro tan zittingen en dat is plezieriger dan plastic of kunstleer, waarop je vast- (Foto: J. deri Daas) plekt. Er zijn ventilatoren, maar die worden, als ze werken, al vrij snel stop gezet omdat de mensen het koud krij gen en bij temperaturen van rond 27/30 graden, wollen vesten aantrekken, wol len mutsen opzeten of zich in een sa rong wikkelen. De 2e klas (rp. 3300.is comfortabe ler en netter. Rugleuningen kunnen om geklapt worden, zodat je een „compar- tement" hebt voor slechts 2 personen. Als je dan het geluk hebt een mederei ziger te treffen, die niet aan de alge mene vervuiling (ook in deze klafe vindt die plaats, maar wel in mindere mate) meedoet is het best vol te houden en drukken de 1-4 uren vertraging, die normaal zijn, niet te erg op je gemoed. Soms is er 1e klas, maar dat is een te vergeten mogelijkheid met deze „Sen ja". De vertragingen ontstaan meestal in Cirebon of Purwokerto, maar kunnen verder overal ontstaan waar de moge lijkheid is om deze „goedkope" trein op een zijspoor te zetten om z'n dure broe ders als Mutiara en Bima voorrang te geven standverschil moet er zijn! De Bima heeft slaapkabines voor 2 personen in de 1e klas en voor 3 per sonen in de 2e klas prijzen Rp. 9100,voor de 1e klas, Rp. 7200, voor de 2e klas, maaltijden inbegre pen. Zowel Senja als Bima als Mutiara zijn nachttreinen en van enig natuurschoon zie je piets, maar je hebt het voordeel, dat het 's nachts niet zo heet is. Het eten uit de restauraties van alle 3 trei nen is redelijk goed en redelijk goed koop, in de Senja en Mutiara (400-600 rp.). Je kunt naar de restauratiewagen gaan, maar je kunt je bestelling ook naar je zitplaats laten brengen. Tot 11 uur 's avonds is de restauratie open, het aan de vele tukangs, die ergens de trein geënterd hebben overlatend om U tussen 11 uur 's avonds en 6 uur 's morgens, het tijdstip waarop de res tauratie weer opent, van allerlei drank jes en etenswaren te voorzien. Verder wordt de trein op de stations en plaat sen waarvan bekend is, dat ze er veel al een tijd moet stoppen, bestormd door verkopers van allerlei souvenirs en eet- en drinkwaren die specialiteiten van die plaats zijn. Het is echter voor de touristen niet raadzaam die eet- en drinkwaren te kopen, houdt U zich lie ver aan warme koffie of thee, die U kunt kopen of in een thermos mee kunt nemen van Uw laatste logeeradres. Een lichte darmstoornis vergalt Uw vacan- tiepret voor een of meer dagen en dat is te voorkomen door voorzichtig te zijn mot wat je eet en drinkt. Laat fris dranken met brokken ijs er in voorbij gaan, hoe verleidelijk het ook mag zijn ze te kopen. Als U de buik reeds vol hebt van koffie en thee kunt U vruchten kopen, die U zelf moet pellen. Bovenstaande inlichtingen zijn niet be doeld om U af te schrikken van een treinreis, die met de Senja een beleve nis op zichzelf is, verre van dat ze zijn slechts „ten geleide". In de 2e klas is het geloop en vaak opdringerig aan bevelen van z'n koopwaar aanmerkelijk minder, slechts de „brutalen" proberen het. In de klas Ekonomi schrikt een verkoper er niet voor terug U wakker te maken (als U ingedut zou zijn) als hij vindt, dat U zijn koopwaar wel zou willen kopen. Het enteren van de trein vindt niet plaats in de Bima en Mutiara (veelal niet), daar dit „dure" treinen zijn en „dure" reizigers (veelal hooggeplaat ste militairen of andere gezagsbekle- ders) boezemen ontzag in. Al met al, behoeft niemand terug te schrikken voor een reis per trein, als men zich voor ogen houdt, dat de ac- comodatie gelijke tred houdt met de prijs die men ervoor wil betalen en dat is over de gehele wereld hetzelfde. In de goedkope klasse treft men de ge wone man met al z'n hebbelijkheden en onhebbelijkheden en hij zal, als U niet al te stuurs naar hem kijkt en Uw neus niet al te ver voor hem optrekt, U vruchten die hij meegenomen of ge kocht heeft aanbieden of z'n snoepjes met U delen. Als hij z'n rantang opent (99 van de 100 nemen hun mondvoor raad van huis mee) zal hij U beleefd permissie vragen om te gaan eten en Uw "silakan, selamat makan" zal hem doen grijnzen, maar ook een vriendelijk knikje of handgebaar is hem voldoen de. Dat hij daartegenover z'n eierscha len of botjes op de grond gooit, moet U hem maar vergeven thuis is er altijd wel een hond of kat die voor een schone vloer zorgt en anders is er de meid, die het opruimt. Hij neemt het ons Europeanen ook niet kwalijk, als wij ons niet 2 of 3 keer per dag baden en van schone kleren voorzien, 's Lands wijs, 's lands eer. Een volgende keer zal ik iets vertellen over het reizen per „bis malam" en an dere openbare vervoermiddelen, zodat zij, die niet in de „kudden" van een reisbureau reizen, enig inzicht krijgen over mogelijkheden van vervoer. Deze mogelijkheden, ook in en naar afgele gen gebieden, zijn groter dan in Euro pa. Je moet soms wel met een „dos a dos" of ander door een paard getrok ken vervoermiddel gaan, maar je komt ter plekke en dat is toch het voornaam ste doel. D. J. VREDEVELD HPH'»" 18

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 18