Kebatinan, de Javaanse mystiek Nacht over de Indische Archipel EEN LEVENSFILOSOFIE DIE ALLE BESTAAN DOORDRENKT door B. van Bronckhorst LEERLING KUNNEN ZIJN Hoe weet je dat je gevonden hebt wat je zoekt? Kebatinan zegt: dat weet je. Waar vind je het? Dichterbij dan je denkt! Het moet wel dichtbij zijn want de ware voor bereiding vindt plaats in het innerlijk, alle activiteit is immers op dat innerlijk gericht, alle dadenkomen daar vandaan. De guru die ik vond woonde vlak bij, schuin tegen over het huis waar wij al zo vaak konden verblijven. Hij had geen leerlingen maar wilde mij wel instrueren. Voor zover de instructie is te verwoorden kan ik erover vertellen. Kebatinan is werken aan jezelf. Daarom geen leraar, behoudens om je de eer ste beginselen bij te brengen, die aan geeft hoe je het kan aanpakken. Er is wel iets van een theorie. Erg simpel maar moeilijk vol te houden. Het gaat er alleen maar om of je het werkelijk wilt. Je moet geloven in een almacht en je daaraan overgeven. Weten dat God je alles heeft gegeven maar dat je die gaven nog moet leren gebruiken. Een voorbeeld: Als men iemand lief heeft en die persoon sterft dan blijft slechts een rest over, een stoffelijk om hulsel. Wat is het dat je liefhad, dat die liefde beantwoordde? Niet de stof maar iets daarbuiten. Dat is hetgene wat je moet leren kennen en ontwikkelen. We kennen dat niet en zijn dus ook niet in staat het te waarderen. Dat zit alles in je, in ieder mens, leer dat kennen! Je kan er wel iets over zeggen. De mens kent drie zaken: Rasa, Pikiran en Elingan. Javaanse begrippen die moei lijk zijn te vertalen omdat er in het Ne derlands geen equivalenten zijn, omdat ons denken verschilt van het hunne en deze concepten niet bevat. Bij Rasa kunnen wij denken aan (voor)- gevoel. Wat iedereen overkomt: Je zou iets gaan doen maar wordt ergens te gengehouden. Je ervaart plotseling weerstand in jezelf. Een feeling, hunch, intuïtief weten. Bij Pikiran kunnen wij denken aan de rede, die wij dagelijks gebruiken en bij alle mensen sterk is, vaak overheer send ten opzichte van de andere twee. Elingan is zoiets als herinneringsver mogen, je kan je voorstellen hoe het er thuis uitziet ook al ben je ver weg. Deze drie zijn bij de mens nooit in evenwicht, elk van de drie 'zegt' iets anders en strijdt om de voorrang. Het is voor de mens moeilijk te kiezen. Nog moeilijker is echter het bereiken van evenwicht tussen de drie opdat je een toestand bereikt van Te daya, te upaya. Gekenmerkt door verlangen loosheid, afwezigheid van gedachten, vervagen van herinneringen. Bij het volmaakte evenwicht tussen de drie is er niets, en daar zijn geen moeilijkhe den, spanningen of wensen. Er zijn verschillende wegen aangelegd om dat te bereiken, en er bestaan dus verschillende kabatinan-stromingen. Steeds weer is het opvallend hoe moei lijk het is om ze uit te voeren, vol te houden wat je begon. De methoden leer je in een half uur, erin geloven is niet nodig omdat de feiten je zullen overtuigen. Er is een periode van voorbereiding nodig. Men moet vasten gedurende ten minste een week. Dat vasten (Puasa) is niet alleen het beperken van voedsel en drank, ook van het sociale verkeer, en sexuele relaties. Het gaat erom de zintuigen te ontlasten en de processen in het lichaam te zuiveren. Men moet zijn gedachten en daden rein houden, boosheid en haat verwijderen, zijn hele gestel in rust brengen. Dan moet men in eenzaamheid, on- stoorbaar voor anderen, vergiffenis vragen voor zijn zonden: Ten eerste aan de almacht die het le ven is, Ten tweede aan het leven dat in jezelf is, Ten derde aan je ouders die je het le ven schonken. Men vraagt vergeving voor zonden die men beging, bewust of onbewust van het feit, vooropgezet dan wel zonder het te willen. Men vraagt vergeving aan degene tot wie men zich richt en spreekt daarbij de naam uit. Tenslotte is dan het moment aangebro ken dat de oefeningen kunnen worden overgedragen. Dat moment moet goed worden gekozen, door de voorberei ding is men geschikter geworden, tij dens het overdragen van de oefenin gen is een rustige en ongestoorde sfeer noodzakelijk. Inderdaad is alles erg eenvoudig. Maar omdat men leerling moet zijn is het ge stadig volgen van de aanwijzingen bui tengewoon lastig. Leerling van wie eigenlijk? Bij kebatinan gaat het om te leren van het leven zelf. En omdat je zelf deel bent van dat leven heb je de leraar in jezelf! Je kan vragen of je iets goed hebt begrepen, doch veelal moet de guru het antwoord schuldig blijven; hij kent je immers niet. Niet voldoende om precies te weten wat je met de vraag bedoelt, welke processen je hebt ontmoet. De enige die werkelijk het antwoord kan geven ben je zelf... Dat is de reden dat degene die weet geen vragen meer heeft, vragen betekent im mers een tekort aan kennis. Ook vra gen aan jezelf, onuitgesproken ontstaan daaruit. Maar werkelijke kennis is pas verkregen als er geen vragen meer be staan, en dat is niet als men zegt geen vragen te hebben. Belangrijk is ook het afwezig zijn van streven. Of men daar in slaagt is niet te zeggen, men ontvangt het, of niet. Soms is iets niet gezegend, soms wel. Men kan slechts proberen. En een ieder gaat daarbij zijn eigen weg. Om dat niemand het weet kan men elkaar ook niet bekritiseren. Als er fouten werden gemaakt, door anderen of door jezelf dan zal dat wel blijken. Immers is alle leven een, en dus is alle gebeu ren een. Men kan natuurlijk wel waar schuwen of op aanduidingen letten die ontvangen worden. Wat er gebeurt is opgebouwd uit het gedrag van allen uit het vervlechten van goed en kwaad waaruit de ene keer een slecht patroon voortkomt, de andere keer iets goeds, soms iets wonderschoons. Dit betekent niet dat alles al vastligt, dat alles wat nu gebeurt reeds in het verleden werd beschreven. Integendeel, op elk mo ment ligt de toekomst in handen van de individuen die hem maken. Dat is de manifestatie van de almacht. Geluk, ongeluk ligt in handen van het leven, en als men zichzelf kent heeft men ook geluk en ongeluk in handen. Dat wil zeggen, zonder er naar wille keur mee te kunnen manipuleren; er zijn onvermijdelijke en vermijdbare ge beurtenissen. Maar men kan dom zijn, onwetend of onoplettend, of overmoe dig. In het indonesische verkeer let men op elkaar en op alle aanwijzingen die er zijn, in Europa gedraagt men zich dom. Dus aebeuren daar meer domme ongelukken dan op Java. De daden zijn bepalend voor alle ge beuren, en kebatinan lokt daden uit bij de mens. Daarom beïnvloedt kebatinan het gebeuren, produceert effecten. Hoewel het pas achteraf, rationalise rend, te zeggen is hoe deze effecten tot stand kwamen. Ook hier: men kan niets bereiken door streven, maar toch heeft men het leven in de hand. Want men is het leven immers zelf? Zo leer ling zijn is een zvyare opgave. door J. H. Klein Een autobiografische beschrij ving over de Japanse overheer sing van voormalig Ned.-lndië, Birma, Thailand en de Philippij- nen in de jaren 1942-45. De schrijver verhaalt over bele venissen in Japanse kampen en bij de aanleg van de Birma- spoorweg - een authentiek stuk historie. Verkrijgbaar bij Boekhandel Moesson. Geïll. met foto's en tekeningen, f 24,50 f 2,75. 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 20