Tjalie schreef... "Hoont uw tegenstander" De Pander S-4 Postjager BOEKBESPREKING In 1973 al werd het Tjalie vaak teveel. Legde hij de krant opzij om ach ter zijn schrijfmachine zijn felle verontwaardiging te luchten. Vaak gaf hij zijn artikelen niet eens door naar de zetterij, bewaarde ze in een map, in de hoop dat misschien het tij zou keren, en zijn boosheid of wanhoop ten onrechte zou zijn geweest. Onderstaand artikel schreef hij zonder te weten dat het na vijf jaar gangbaarder is dan ooit. Het kon niet beter op tijd komen. Vergroving, verloedering, het neerhalen van alle begrippen van fatsoen en eerbaarheid zijn in hoog tempo ver der gegaan. Het dieptepunt ligt niet veraf meer. Het is Tjalie bespaard gebleven. En wie bespaart het onze kinderen? L.D. Twee berichten in één krant en met vette koppen: "Scandinavische (schaats-) hardrijders diep VERNE DERD" en "Alfrink kreeg Gijsen niet OP DE KNIEËN". Van waar die eeuwige voorkeur voor vernede rende voorstellingen bij gewone sportieve ontmoetingen of eervolle disputen? Omdat wij NEDERIan- ders zijn misschien, die eeuwig bang zijn dat wijzelf verNEDERd worden - maar er blijkbaar toch wel kien óp zijn om anderen te verne deren? In Azië leerden wij in elk geval dat zelfs daar waar het er op neer kwam dat één der partijen inder daad vernederd werd, het onridder lijk en oneervol werd beschouwd om vernederende woorden of ter men te bezigen. Ook al was het alleen maar "kassian" voor de ver liezer. Het z.g. "tweede gezicht" is het laatste wat een mens overblijft na een smadelijke nederlaag: zijn eigen zelfrespect, zijn troost, zijn leven. Neem hem dat niet af door hem bovendien te vernederen met de schandpaal (het "echte" ding, van hout, uit de Gouden Eeuw, is er niet meer, maar de Pers heeft zijn plaats triomfantelijk, ordinair en hardvochtig overgenomen. Lees ALLE kranten maar, hóe "cultureel" ook!). Zich vrolijk of honend uitla ten over zijn tegenstander is het laagste, het onridderlijkste, het schaamtevolste wat een mens doen kan. Maar het is hier "dage lijkse kost" in de sport, de cultuur en de politiek. Mocht U de kans ertoe hebben, bestudeer dan hoe men in Vietnam en Indonesië de kunst verstaat zijn tegenstanders te ontzien, hem "de trap na" te be sparen, hem nooit op het hart te treden. En geloof me, daar is geen grein hypocrisie bij! Wie in de Indische historie terug blikt, kan tot zijn verdriet leren dat die volkszucht om te vernederen veel menselijke verhoudingen in het oude Indië letterlijk met voeten getreden heeft. Dat bovendien een groot aantal cultuurpatronen wer den verworpen en te schande ge steld. Zo was b.v. alleen de Euro pese muziek van hoog gehalte. Ga melan en krontjong waren "kam- pong-muziek" en konden nooit scherp genoeg vernederd worden. Onnoemelijk veel mensen met zui ver muzikaal gevoel werden in die tijd vaak onnodig en wreed ge kwetst. En laat ons nuchter vast stellen: genoeg Indo's aapten deze houding na om "hun europese gezicht te redden". Bij voorkeur greep men dan naar "klassiek" en strooide met namen als Beethoven en Bach. Maar wat er uit sociëtei ten en clubgebouwen als feestlied naar buiten kwam galmen, kon toch zelden klassiek genoemd worden! In vergelijking daarmee was de schuchtere gamelanmuziek uit de verte haast nobel te noemen. En sprak de vioolpartij van de Morisko in Kemajoran achter ons huis van een veel zuiverder en veel univer seler verdriet Maar wie weet hoeveel wij niet van daag de dag met ons sociaal pa troon dagelijks vernederen zonder het te weten nu wij onder het mom van "realiteit en eerlijkheid" de vul gariteit in de openbaarheid vereren; nu wij van Sex een nieuw Gouden Kalf gemaakt hebben; nu de Grote Bek in de politiek elke oprechtheid en waardigheid verdringt. Tsk-tsk- tsk! De hemel behoede het leven onzer kinderen T.R. P.S. Tegen beschavings- en maat schappelijke stromingen valt na tuurlijk niet te vechten, maar ieder kan om zich heen een hardnekkig verweer opbouwen tegen encanail- lering en grofheid. Al is Uw kring nóg zo klein, U wéét dat U goed, dus sterk, staat. Als er één vliegtuig in de emotionele luchtvaartjaren 1933/34 in ons vader land in de publieke belangstelling heeft gestaan, dan is dat wel de Pan der Postjager geweest, die helaas een pechjager is geworden. Een uniek toe stel niet alleen omdat er maar één exemplaar van is gebouwd, maar uniek vooral door zijn opzienbarende presta ties in zijn helaas korte levensloop. Ontstaan uit het Plan-Asjes voor een snelle luchtpostverbinding Amsterdam- Batavia, werd het ontworpen door con structeur Slot en gebouwd door de fir ma Pander. Een prachtige machine die in menig opzicht zijn tijd vooruit was en dan ook in de luchtvaartwereld te recht opzien baarde. Maar helaas ook een kist die door hardnekkige pech werd achtervolgd. Eerst op zijn onge lukkige proefvlucht naar Indië eind 1933 waarbij een noodlanding bij Ta- ranto in zuid Italië moest worden ge maakt, daarna tijdens zijn sensationele deelname aan de roemruchte Melbour ne Race met de tragische botsing in Allahabad tijdens de start. Daarbij ging de PH-OST brandend ten onder en redde de bemanning zich op het nippertje het leven. Al met al een vliegtuig dat grote geschiedenis heeft geschreven in onze nationale lucht vaart en daarom de moeite waard is er een apart boek aan te wijden. Hu- go Hooftman is daar zeer wel in ge slaagd. Het is een overvloedige do cumentaire geworden, haast te veel van het goede, maar daarom ook hoogst volledig. Voor liefhebbers een ■uitstekend naslagwerk. FRANS HABNIT Ned. Vliegtuig Encyclopedie no. 4: De Pander S-4 Postjager. Omvang 190 pag. met 130 foto's. Uitgeverij Cock pit te Bennekom. Prijs 15, 4

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 4