Bezoek van het Franse Vreemdelingen-Legioen aan het voormalig Nederlands-lndië MALANG Het duurde even voor we ons realiseerden dat we in de Meubelmakerstraat waren. Het heeft een andere naam nu, maar Gang Djangkrik is nog altijd Gang Djangkrik, gespeld "Jangkrik". Als je de taal niet machtig bent zou je denken dat eens, heel lang geleden, een zekere Jan G. Krik een voornaam personage moet zijn geweest in deze buurt. Hoen Hian Kok, 't Chinese restaurant waar we altijd aten, bekend om de babi panggang en de sjobak, staat er wa rempel ook nog. En al die huizen met "gekrulde daken". Een oude Hollandse brievenbus, de karretjes met mani- sans en asinans. Even verder staat de Klenteng. Een plaat je dus van "Kampong Tjina", zoals 't nu is, zoals 't toen J.L. Even na afloop van de 2e wereld oorlog, in februari 1946 werd Sabang, de noordelijkste haven van het voor malig Ned.-lndië, gelegen op het ei land poeloe Wé, bezocht door een troepentransportschip op weg van Frankrijk naar Indo-China (Saigon) aan boord van welk schip zich een afdeling legionairs van het Franse vreemdelingenlegioen bevond, be stemd om de rust in Achter-lndië te herstellen. Het schip waarmede deze militairen werden vervoerd was de "Johan de Witt" van de Stoomvaart Maatschap pij Nederland uit Amsterdam, welk schip vanuit het voormalig Nèd. Indië afkomstige Nederlanders uit de Ja panse interneringskampen naar het Vaderland moest terugbrengen, doch de uitreis naar Java rendabel maakte door dit troepentransport naar Sai gon te vervoeren. Sabang werd aangelopen voor aan vulling van zoetwater en aankoop van vers vlees, groente, melk enz. begrijpelijk als men nagaat, dat op deze reis er zeker vijftig procent meer opvarenden aan boord van het schip waren in vergelijk met de ande re passagiers onder normale omstan digheden. Voor de legionairs was deze reis- onderbreking een waar verzetje en waarschijnlijk voor vele van hen het laatste, alvorens ingezet te worden in de strijd ter herstel van rust in de franse kolonie. Na alles wat ik zo in de loop der ja ren gelezen en gehoord had over dit vreemdelingen-legioen, kan ik niet anders zeggen, dan dat de kennis making met dit onderdeel hiervan mij machtig is meegevallen. De officieren waren alle van franse origine. Keurige knapen, waaronder enkele met denderende namen, hou ders er van zouden zeker tijdens de franse revolutie op het schavot zijn terechtgekomen. Onder-officieren en soldaten, uitstekend gediciplineerd en uitgerust, waren van velerlei natio naliteit. Naast Fransen, die waren er inderdaad ook onder, al heet het dan vreemdelingen-legioen, trof men er onder Polen, enkele Noren, en niet tegenstaande de oorlog eerst kort was afgelopen, zelfs wat Duitsers aan. Nederlanders bleken zich onder deze groep niet te bevinden. Opvallend was, dat zich onder deze militairen enkele vrouwen in de rang van onderofficier bevonden, vrouwen speciaal belast met "entertainment" voor zover het de soldaten betrof. Be grijp dit echter goed. Hun werk om vatte uitsluitend legionaires, die down waren, tegen de reis opzagen, in de put zaten, of wat dies meer zij, op te wekken tot andere gedachten, om kort te zijn, van deze neerslachtigen weer normaal bruikbare militairen te maken. Een bij u misschien opkomen de gedachte van "wel leuk zo van die animeer-girls aan boord" zou totali ter mis zijn. Te Sabang waren op het tijdstip van dit bezoek een vrij groot aantal ne- derlandse militairen, afkomstig uit Birma, gelegerd. De commandant met zijn staf, doch zeker niet minder de overige Nederlanders hierbij beho rende, deden er alles aan het de la- gionairs zo prettig mogelijk te maken. Er was een bijeenkomst in de weer geopende club, er waren sportwed strijden, zoals voetbal en zwemmen, de enkele vrachtwagens waarover men op het eiland beschikte werden ingezet om deze vreemdelingen het eiland van alle zijden te laten zien en bewonderen, terwijl een schielijk ge organiseerde dansavond, als laatste blijk van medeleven voor de mogelijk in Indo-China te verwachten moeilijk heden officieren en manschappen werd aangeboden. Het deed je goed tijdens dit bezoek te kunnen ontdekken, dat voor vele van deze mensen, het zich weer eens in een normale omgeving te mogen bevinden, een ware uitkomst was. Het legioen liet zich echter ook niet onbetuigd. Hunnerzijds ook een feest avond waarop rijkelijk franse wijnen werden geschonken, ook verrasten zij Sabang op een mars begeleid door hun eigen muziekcorps, dat vrolijke franse liederen ten gehore bracht. De tijd was om voordat zij en ook wij zulks beseften. Na twee dagen ver trok "Johan de Witt" weer, uitgeleide gedaan door heel Sabang. De be stemming was Saigon, waarschijnlijk voor verscheidene van de legionairs de laatste haven waar zij voet aan wal zouden zetten. Na vertrek van het schip bleek één militair te zijn achtergebleven. In fei te dus een deserteur. Het was een Pool van geboorte. Ondanks het ver zoek deze militair naar Saigon op te zenden, werd zulks door de comman dant te Sabang niet ingewilligd. Wel kan ik nog vertellen, dat deze Pool afkomstig was uit een circus, dat jarenlang door geheel Europa reisde. Hij verstond de kunst de kin dertjes te vermaken, zodat hij wel zeer snel werd ingezet om de kinder feestjes en die waren er nog al wat, op te fleuren. Waar desertie al niet goed voor kan zijn! KLAASJE SEVENSTER KAMPGEDICHTEN Wel en wee in vrouwenkampen op Java. Annie Ofeigssen Takes - Tine ke Robson-Augustijn f 12,50 Tjideng zwart op wit, I. Tuckerman, G. de Ruyter de Wildt 9,50 Een streep door de zon, Willem Brandt f 3, BOEKHANDEL MOESSON (Vervolg: "Zeevaarder") woordje was voldoende om van de hoofdcommissaris van politie te Soe- rabaia een vergunning los te krijgen om de lorrie met daarop de boot, gehangen achter aan een vrachtauto geflankeerd door politieagenten op Harley Davidsons door Soerabaia te transporteren naar het Soerabaia- veem te Tg. Perak. Een oude kennis van Vader Barends, die indertijd ka pitein bij de Blauwpijpers was, had aangeboden een kraan op te stoken speciaal om de boot te water te laten. Direkt na aankomst werden "slen- gen" om de boot met wieg geslagen en daar ging dan de "Zeevaarder" het water in, 25 april 1937. Het be langrijkste deel van de bouw van het zeiljacht was hiermede gereed geko men en hobbyist Barends kon van zijn europees verlof gaan genieten. F. C. BACKER DIRKS (worcjt vervolgd) 9

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 9