pasar dalam JUNGLE PIMPERNEL' schreef zijn memoires BOEKBESPREKING Het verzetswerk van De Bruijn heeft veel aandacht gekregen door de boeken van Van Kampen en door tal van andere publikaties. Het is een publiciteit die hij niet gezocht heeft, want De Bruijn is een eenvoudige integere wetenschaps man met een heel warm hart voor de Papoea. Het heeft Van Kampen dan ook veel overtuigingskracht gekost hem te bewegen nu zelf eens iets over zijn leven op papier te zetten. Maar nu dat dan eindelijk gebeurd is, is het resultaat dan ook een gedegen, eerlijk en menselijk boek, dat zich plezierig laat lezen en dat ook historisch zeer waardevol is. Dit is het soort boeken waarvoor men schrijver en uitgever dankbaar moet zijn. "HET VERDWENEN VOLK" De twaalfde druk van de "Jung- le"-trilogie van Anthony van Kampen, gewijd aan het verzets werk van dr. J. V. de Bruijn ("Jungle Pimpernel") tegen de Japanners in het Centrale Berg land van West-Nieuw-Guinea in de tweede wereldoorlog is uit. Een boeiend stel boeken, waar nog steeds veel vraag naar is. Tegelijkertijd is echter een bij zonder interessant en waardevol boek van dr. J. V. de Bruijn zelf verschenen, dat "Het verdwenen volk" heet en dat zijn met veel foto's geïllustreerde memoires blijkt te bevatten. Eigenlijk verliep het leven van dr. De Bruijn heel merkwaardig. Als zoon van een suikerplanter op Java besloot hij voor de oorlog indologie te gaan stu deren en bestuursambtenaar te wor den. Daar na beëindiging van zijn stu die in Leiden de terugkeer naar Neder- lands-lndië niet zo vlot verliep als hij wel gewenst had, nam hij de gelegen heid waar om de resterende tijd te ge bruiken om te promoveren. Hij deed dat bij prof. dr. N. J. Krom en koos als onderwerp voor zijn dissertatie een on derwerp uit de Hindoe-Javaanse ar cheologie. Een bewijs van zijn gebon denheid aan Java, zou je zeggen. Maar toen het op het maken van een keuze voor plaatsing in ons oude Nederlands- Indië aankwam, koos De Bruijn Nieuw- Guinea In die tijd viel Nieuw-Guinea nog onder de residentie Molukken, zodat hij daar eerst enige plaatsingen op Ceram en Saparoea kreeg voor het eigenlijke Nieuw-Guinea aan de beurt kwam, en dan nog wel helemaal in het binnen land, aan de pas ontdekte Wisselme ren. (Die plaatsingen in de Molukken kwamen De Bruijn trouwens later nog te pas toen er controverses tussen Papoea's en Molukkers waren, waarbij voor de betrokkenen vaststond dat hij tegen geen van beide groepen was, maar een neutrale bemiddelaar kon zijn.) In de memoires van De Bruijn proeft men het heimwee naar die heerlijke ex- ploratietijd van voor de oorlog met vol komen primitieve Papoea's, wier taal en zeden hij maar had te leren en te aanvaarden. Hij deed dat met een vol ledige inzet en werd hun vriend. Zo zeer zelfs dat hij met die Papoea's on der de Japanse bezetting een verzets groep in de binnenlanden kon vormen, die contact onderhield met de gealli eerden in Australië en waardevolle in lichtingen kon verschaffen. Er volgde nog een tijd in Australië en daarna het naoorlogse Nieuw-Guinea, dat vooral na de soevereiniteitsover dracht van het vroegere Nederlands- Indië (met uitzondering van dat Nieuw- Guinea) in een stroomversnelling kwam. De Bruijn geloofde in een on afhankelijk West-Nieuw-Guinea ("Pa poea Barat") en zette zich daarvoor in. Maar helaas de geschiedenis besliste anders. Het gebied kwam bij Indone sië. De Papoea's van West-Nieuw-Gui nea verdwenen als zelfstandig volk. Vandaar de titel van De Bruijns boek: "Het verdwenen volk". Het is een trieste afloop geweest, vooral voor degenen die - zoals De Bruijn - oprecht geloofd hebben in wat zij in Nieuw-Guinea deden en in een zelfstandige staat voor de Papoea's, mogelijk samen met die uit Oost- sische gebieden. Maar het heeft niet zo mogen zijn. Nieuw-Guinea en uit andere Melane- Wat ik in het boek van De Bruijn zo waardeer is dat hij er niet verbitterd over schrijft, dat hij niet van haat be vangen is jegens Indonesië, dat hij steeds objectief de standpunten van de partijen weet weer te geven en dat hij daarbij zijn liefde voor de Papoea nim mer verzaakt. Een bewonderenswaar dige instelling! De Bruijns boek zit uiteraard vol ver halen. Het mooiste daarvan is stellig dat van zijn huwelijk met een na de oorlog uit Friesland uitgekomen ver pleegster, die zijn leven nieuwe glans gaf. Kostelijk zo'n verhaal over een krankzinnige chaotische bruiloft, waar bij de dorpskinderen 's ochtends om vier uur al voor de deur het Wilhelmus staan te zingen, waarbij op de huwe lijksboot met staken de draden van de elektriciteitsleidingen omhoog worden gehouden, waar het voor de honey moon gekozen eenzame eiland honder den bezoekers krijgt. We kennen allen die toestanden en we hebben ervan genoten, ook al kwam bij de vreugde wel eens wat ergernis. Maar alles wat gebeurde was hartveroverend, zozeer dat de vreugde altijd ruimschoots overheerste. De Bruijn beschrijft ook in detail de periode 1950-1962, de tijd dat zoveel aan Nieuw-Guinea en de Papoea's werd gedaan, waarin hun werd voorge houden dat ze recht hadden op een eigen status, waarna ze toch maar werden overgedragen aan Indonesië. Hij spaart ons zijn oordeel over de mensen die daarbij berokken zijn ge weest niet, maar het is een oordeel dat altijd genuanceerd en afgewogen is. "Het verdwenen volk" is een boek ge worden vol schone en historisch waar devolle herinneringen, een boek vol vreugde over wat gedaan kon worden en verdriet over wat niet verwezenlijkt werd. Een door en door eerlijk en ge degen boek, dat de historicus waarde vol materiaal verschaft en de leek ple zierige interessante lectuur en mis schien wat heimwee naar een leven dat hij ook geleefd zou willen hebben. C. H. SCHAAP ROTTERDAM AHOY-COMPLEX (MAAS- EN SCHIEHAL) - TEL. 81 3009 Vrijdag 24 maart van 19.00-24.00 uur (Goede Vrijdag) Zaterdag 25 maart van 12.00-24.00 uur Zondag 26 maart van 10.00-23.00 uur (1e Paasdag) Maandag 27 maart van 10.00- 19.00 uur (2e Paasdag) non-stop met o.a.: BAND-PARODISTEN - DE CLIFTONS (vrijdagavond) LEE TOWERS (zaterdagavond) SPOOKY SUE (zondagavond) 's middags: OOST - WEST MODESHOWS EXOTISCHE DANSEN SPECIAAL KINDER PAASFESTIVAL MET "paas" poppenkast programma's, oud-hollandse paaswedstrijden zo als eieren rollen, eieren werpen, eieren lopen, skelterbaan, step- en fietsbaan, kindercrèche. 's avonds EXOTISCHE DANSEN, OOST - WEST MODESHOW EN ELKE AVOND GEDURENDE CA. EEN UUR DANSMUZIEK VOOR IEDEREEN Entree: volwassenen f 5,— kinderen en 65-plussers 3,— 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 10