Journalistieke Herinneringen (XXIII] ï*ww In de nacht van 19 op 20 december 1934 verongelukte in de Sahara Hidzjara, dicht bij de oude Britse versterking Rutbah Wells een vliegtuig van de KLM op een bijzondere vlucht. Het was de roemruchte Uiver, waarmee de KLM de Lon- den-Melbourne race in de afdeling passagiersvliegtuigen had gewonnen. Bij bij zondere gelegenheden was de KLM bereid een speciaal vliegtuig in te zetten. Zo ook toen Kerstmis 1934 naderde: de DC-3 Uiver werd uitverkoren een spe ciale vlucht voor het overbrengen van Kerstpost te maken. Tegen het jaareinde was immers een overweldigend aantal poststukken te verwachten en dat recht vaardiqde zeker een bijzondere vlucht, die bovendien de post binnen enkele da- qen inplaats van weken uit Nederland bij de verre verwanten zou kunnen af- Villa Isola aan de Lembangweg even bui leveren. ten Bandung' Groepsfoto genomen bij de opening van de tennisbanen aan de van der Houtlaan (He- gangsaan) in het voormalige Batavia. Vierde van links zittend Berretty, vijfde van rechts staand mevrouw Berretty. Indië bevond zich in de dertiger jaren in een periode van economische moei lijkheden zonder weerga. D.W.B., die na de eerste wereldoorlog, die onge veer samenviel met de oprichting van Aneta, schatten geld had verdiend door zijn uitgekiende methode van be richtgeving, had daarna zijn inkomsten slechts met de grootste moeite op het peil dat bij zijn extravagante levens wijze behoorde kunnen handhaven. De economische crisis had ook de kran ten, waarvan zijn inkomen afhankelijk was, zwaar getroffen. Bovendien had hij door de bouw van Isola op precies het verkeerde ogenblik een veel te zware last op de schouders genomen. Een recent huwelijk had het aantal van zijn gescheiden vrouwen op vier ge bracht. Het spreekt vanzelf dat althans de krantendirecties en hun omgeving op de hoogte waren van het feit, dat Het schokkend einde van een spectaculaire levensloop In het toestel bevonden zich, behalve de bemanning en de post, enige pas sagiers. Onder hen was D. W. Berretty, de directeur-eigenaar van het persbu reau Aneta. Tot zeer kort voor het ver trek uit Nederland had Berretty ge tracht, ook Dr. C. W. Wormser, direc teur van het Alg. Indisch Dagblad De Preangerbode, die evenals Berretty in Nederland vertoefde, te bewegen van deze speciale vlucht gebruik te maken, maar deze had andere plannen. Aldus bleef hem het lot bespaard dat D.W.B. (zoals Berretty meestal werd aange duid) trof. Het ongeluk verwekte enor me beroering. Niet alleen was het denkbeeld een speciale Kerstvlucht te organiseren in Indië met grote vreugde ontvangen, maar de naam en reputatie van de Uiver maakte het verlies van dit vliegtuig tot een nationale ramp. Nog sterker sprak in Indië tot de ver beelding het feit, dat aan het leven van een zo algemeen bekende en omstre den figuur als Berretty een eind was gekomen. De roddel maakte zich aan stonds meester van dit ongeluk. Dat was te verwachten, maar de kwaad willigheid van de roddelaars overtrof elke verwachting. Nog tot de dag van heden bereiken mij van tijd tot tijd vragen van lezers en anderen die zich interesseren voor deze "oude" ge schiedenis die willen weten hoe D.W. B. aan zijn einde kwam. De centrale vraag is dan meestal, of Berretty op de een of andere manier verantwoordelijk zou zijn geweest voor het ongeluk. Met andere woorden, of hij ten koste van medepassagiers, bemanning en post een spectaculaire zelfmoord op touw gezet zou hebben. De gangbare theo rie was, dat Berretty de piloot zou heb ben neergeschoten met een der boord- wapens, met het onvermijdelijke ge volg dat het vliegtuig zou zijn veronge lukt. Deze zelfmoord met afschuwelijke consequenties zou, meende de on grijpbare "men", passen in de tot de verbeelding sprekende levensloop van D.W.B.de uit een bescheiden Yogya's milieu voortgekomen persbureau-mag naat. Hing het gehele levén van D.W.B. niet aaneen van opzienbarende stunts? Was Isola, het paleisje dat hij aan de Lembangweg te Bandung had laten bouwen - nu is er de Paedagogische faculteit gevestigd - niet een voor beeld van zijn extravaganties? Reeds in de tijd van de bouw van Isola had zich de legende ontwikkeld van de re latie van D.W.B. met "een buitenland se mogendheid". De fundamenten van Isola waren zo zwaar verankerd dat zij zouden kunnen dienen voor opstelling van artillerie waarmee Bandung onder vuur zou kunnen worden genomen - en dergelijke nonsens meer. Na het verongelukken van de Uiver werd dit verhaal afgerond met de vol gende bijzonderheden: de Nederland se regering zou de snode samenwer king tussen D.W.B. en de potentiele vijand hebben ontdekt en in uiterste wanhoop zou Berretty, arrestatie vre zende, zijn gevlucht om in het vliegtuig tot de conclusie te komen, dat alleen zelfmoord hem zou kunnen redden van het lot van een ontmaskerde meester spion. Er waren pikante details: het was bij voorbeeld merkwaardig, dat de sporen van het vliegtuig dat de vernietiging tegemoet ging alle erop wezen, dat het in westelijke inplaats van in oos telijke richting vloog toen het de grond raakte. Allerlei conclusies werden ver bonden aan het feit, dat alle passa giers hun schoenen hadden uitgetrok ken, naar bleek toen men het wrak on derzocht - een handelwijze die nie mand thans nog zou verbazen op zeer lange en vermoeiende vliegtochten, laat staan in die tijd. Maar er waren ook solider grondslagen voor de ver onderstelling, dat er wellicht toch iets te zeggen zou zijn voor de legende van een zelfgezochte dood. 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 12