3 Indische legpuzzles Kleurenposters GEVRAAGD: Voor nieuw te openen Indisch restaurant (begin mei) te Vianden, Luxemburg, onder Nederlandse leiding: een zelfstandig werkend KOK of KOKKIN en een leerling kok of kokkin, of een echtpaar waarvan de man of de vrouw ook mee wil werken. D.W.B. onvermijdelijk in financiële moeilijkheden zou zijn evenals zijzelf. Om het beeld van de tegenslag te vol tooien: er werd hoe langer hoe sterker oppositie gevoerd door een groep dag bladen tegen het beleid (en de tyran- nie!) van Aneta en plannen voor een eigen persbureau van die bladen lagen al klaar. Een onderzoek naar Aneta's beleid en manipulaties op instigatie van Zentgraaff, die er een brochure over schreef, had D.W.B. wel is waar in hoofdzaak verontschuldigd, maar prettig was het rapport van de rege ringscommissie toch niet geweest. Al les tezamen: het zag er niet zo best uit. Berretty, ofschoon voor geen kleintje vervaard, kreeg een zenuwin zinking, waarvan hij slechts langzaam herstelde. De fut leek eruit, zijn bijzon dere begaafdheid om de omstandig heden naar zijn hand te zetten en op lossingen te vinden voor schijnbaar on oplosbare zaken, scheen geparaly- zeerd. Hij kwam echter die inzinking toch te boven, begaf zich naar Neder land om daar te proberen met behulp van relaties de moeilijkheden te boven te komen en liet reeds kort na zijn ver trek weten aan vrienden in Indië dat hij een uitweg had gevonden uit de moeilijkheden en zich spoedig weer naar Indië zou begeven, monter en vol strijdlust. Natuurlijk zou hij gebruik maken van een zo spectaculaire gelegenheid als de bijzondere vlucht van de KLM bood. "Met de Uiver arriveerde op Tjilitan ook de bekende directeur van Aneta". Hij moet het krantenbericht reeds in gedachten hebben gelezen. Het is nooit verschenen, en zelfs zijn stoffe lijk overschot' rust in vreemde aarde: hij is in Bagdad begraven. Er werd na het ongeluk uiteraard een onderzoek ingesteld. Een speciale KLM-commissie ging ter plaatse alle omstandigheden na die een verklaring van de ramp zouden kunnen geven. Naar bleek was het in de nacht van 19 op 20 december bijzonder slecht weer in het gebied, waarin zich de Ui- ver bevond. Verder kon men vaststel len, dat in Tel Aviv, de laatste stop van de Uiver, verzuimd was de barometer bij te stellen. Dat bleek een fatale na latigheid, want daarmee verloor de be manning van de Uiver de controle over de hoogte waarop het vliegtuig zich bevond: het vlieguig vloog veel lager dan de bemanning moest veronderstel len. Intussen was het weer zó slecht geworden, dat de gezagvoerder be sloten moet hebben terug te keren. Bij het nemen van een bocht verliest een vliegtuig hoogte. De Uiver moet zo laag gevlogen hebben dat zij na het nemen van de bocht de grond heeft geraakt. Visueel was er in de donkere woestijnnacht natuurlijk geen controle mogelijk. Het vliegtuig moet als een sliersteen op het wateroppervlak van een vijver zich weer opgericht hebben om ver volgens opnieuw de grond te raken. Dit herhaalde zich nog éénmaal. De sporen van dit macabere gebeuren wa ren in het woestijnzand nog duidelijk zichtbaar toen de commissie van on derzoek ter plaatse haar waarnemin gen verrichtte. Na de laatste botsing kwam de Uiver volledig tot stilstand. Vermoedelijk waren de inzittenden toen al dood. Er brak brand uit, die een groot deel van de post vernielde of althans beschadigde. Griezelige bij zonderheid: dat deel van de post dat slechts licht beschadigd was werd aan de geadresseerden in Indië afgegeven. Een sinister souvenir! Nog één bijzonderheid: in het wrak werden de boordwapens gevonden. Ongebruikt. De volkomen logische en sluitende uit komst van het onderzoek naar het ver gaan van de Uiver heeft de geruchten over D.W.B.'s aandeel in het ongeluk niet weten te stuiten. Nog altijd vraagt men mij: Wat was toch de rol van Ber retty in dit opzienbarend ongeluk? Wel, niemand weet het, want alle aanwezi gen in die barre nacht zijn dood, maar voor ieder zinnig mens moet het ant woord luiden: gene. In zoverre was zijn dood een einde "in stijl": D.W.B. stierf zoals hij geleefd had, opzienba rend. In Bagdad, halverwege tussen Oost en West, ligt het graf van die merkwaardige Indo-Europeaan uit Yo- gya, een der meest spectaculaire figuren in de avondschemering van het Nederlands gezag in het Verre Oos ten. JHR. Gemaakt naar de oude school platen van F. van Bemmel. Het station - De Toko - Straat met toko's. f 16,50 porto f 4, 1000 stukjes, een gezellig en verrassend werkje voor jong en oud! Naar de prachtige dia's van Rogier. Bougainville - Djamboe Air - Kampong doorkijkje - Sawah met eendjes - Klapperbos - Sa wah panorama - Pelabuan Ratu - Kembang Telang. 4 stuks (naar keuze) f 10,zonder porto. SCHOOLPLATEN VAN F. VAN BEMMEL De haven - Het station - Straatje met toko's - De Toko. Per stuk f 5,porto f 2,75. Per 2 stuks 10,zonder porto. OPRUIMING: padikaarten 2,50 per stuk met enveloppe. TOKO MOESSON. giro 6685. Wij bieden een goed salaris en sociale voorzieningen. Woongelegenheid in het restaurant aanwezig. Eventuele deelname in het bedrijf mogelijk. Na een schriftelijke of telefonische sollicitatie zullen wij persoonlijk contact met u opnemen. Brieven te richten aan: HOTEL DE LA GARE, Rue de la Gare 3, Vianden, LUXEMBURG T.a.v. de heer Oosterhof. Tel. 09-352-84127 13

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 13