3 Indische legpuzzles
Kleurenposters
GEVRAAGD: Voor nieuw te openen Indisch restaurant (begin mei) te Vianden,
Luxemburg, onder Nederlandse leiding:
een zelfstandig werkend KOK of KOKKIN
en een leerling kok of kokkin, of een
echtpaar waarvan de man of de vrouw
ook mee wil werken.
D.W.B. onvermijdelijk in financiële
moeilijkheden zou zijn evenals zijzelf.
Om het beeld van de tegenslag te vol
tooien: er werd hoe langer hoe sterker
oppositie gevoerd door een groep dag
bladen tegen het beleid (en de tyran-
nie!) van Aneta en plannen voor een
eigen persbureau van die bladen lagen
al klaar. Een onderzoek naar Aneta's
beleid en manipulaties op instigatie
van Zentgraaff, die er een brochure
over schreef, had D.W.B. wel is waar
in hoofdzaak verontschuldigd, maar
prettig was het rapport van de rege
ringscommissie toch niet geweest. Al
les tezamen: het zag er niet zo best
uit. Berretty, ofschoon voor geen
kleintje vervaard, kreeg een zenuwin
zinking, waarvan hij slechts langzaam
herstelde. De fut leek eruit, zijn bijzon
dere begaafdheid om de omstandig
heden naar zijn hand te zetten en op
lossingen te vinden voor schijnbaar on
oplosbare zaken, scheen geparaly-
zeerd. Hij kwam echter die inzinking
toch te boven, begaf zich naar Neder
land om daar te proberen met behulp
van relaties de moeilijkheden te boven
te komen en liet reeds kort na zijn ver
trek weten aan vrienden in Indië dat
hij een uitweg had gevonden uit de
moeilijkheden en zich spoedig weer
naar Indië zou begeven, monter en vol
strijdlust.
Natuurlijk zou hij gebruik maken van
een zo spectaculaire gelegenheid als
de bijzondere vlucht van de KLM bood.
"Met de Uiver arriveerde op Tjilitan
ook de bekende directeur van Aneta".
Hij moet het krantenbericht reeds in
gedachten hebben gelezen. Het is
nooit verschenen, en zelfs zijn stoffe
lijk overschot' rust in vreemde aarde:
hij is in Bagdad begraven.
Er werd na het ongeluk uiteraard een
onderzoek ingesteld. Een speciale
KLM-commissie ging ter plaatse alle
omstandigheden na die een verklaring
van de ramp zouden kunnen geven.
Naar bleek was het in de nacht van
19 op 20 december bijzonder slecht
weer in het gebied, waarin zich de Ui-
ver bevond. Verder kon men vaststel
len, dat in Tel Aviv, de laatste stop van
de Uiver, verzuimd was de barometer
bij te stellen. Dat bleek een fatale na
latigheid, want daarmee verloor de be
manning van de Uiver de controle over
de hoogte waarop het vliegtuig zich
bevond: het vlieguig vloog veel lager
dan de bemanning moest veronderstel
len. Intussen was het weer zó slecht
geworden, dat de gezagvoerder be
sloten moet hebben terug te keren. Bij
het nemen van een bocht verliest een
vliegtuig hoogte. De Uiver moet zo
laag gevlogen hebben dat zij na het
nemen van de bocht de grond heeft
geraakt. Visueel was er in de donkere
woestijnnacht natuurlijk geen controle
mogelijk.
Het vliegtuig moet als een sliersteen
op het wateroppervlak van een vijver
zich weer opgericht hebben om ver
volgens opnieuw de grond te raken.
Dit herhaalde zich nog éénmaal. De
sporen van dit macabere gebeuren wa
ren in het woestijnzand nog duidelijk
zichtbaar toen de commissie van on
derzoek ter plaatse haar waarnemin
gen verrichtte. Na de laatste botsing
kwam de Uiver volledig tot stilstand.
Vermoedelijk waren de inzittenden
toen al dood. Er brak brand uit, die
een groot deel van de post vernielde
of althans beschadigde. Griezelige bij
zonderheid: dat deel van de post dat
slechts licht beschadigd was werd aan
de geadresseerden in Indië afgegeven.
Een sinister souvenir!
Nog één bijzonderheid: in het wrak
werden de boordwapens gevonden.
Ongebruikt.
De volkomen logische en sluitende uit
komst van het onderzoek naar het ver
gaan van de Uiver heeft de geruchten
over D.W.B.'s aandeel in het ongeluk
niet weten te stuiten. Nog altijd vraagt
men mij: Wat was toch de rol van Ber
retty in dit opzienbarend ongeluk? Wel,
niemand weet het, want alle aanwezi
gen in die barre nacht zijn dood, maar
voor ieder zinnig mens moet het ant
woord luiden: gene. In zoverre was
zijn dood een einde "in stijl": D.W.B.
stierf zoals hij geleefd had, opzienba
rend. In Bagdad, halverwege tussen
Oost en West, ligt het graf van die
merkwaardige Indo-Europeaan uit Yo-
gya, een der meest spectaculaire
figuren in de avondschemering van het
Nederlands gezag in het Verre Oos
ten.
JHR.
Gemaakt naar de oude school
platen van F. van Bemmel.
Het station - De Toko - Straat
met toko's.
f 16,50 porto f 4,
1000 stukjes, een gezellig en
verrassend werkje voor jong en
oud!
Naar de prachtige dia's van
Rogier.
Bougainville - Djamboe Air -
Kampong doorkijkje - Sawah
met eendjes - Klapperbos - Sa
wah panorama - Pelabuan Ratu -
Kembang Telang. 4 stuks (naar
keuze) f 10,zonder porto.
SCHOOLPLATEN VAN
F. VAN BEMMEL
De haven - Het station - Straatje
met toko's - De Toko. Per stuk
f 5,porto f 2,75. Per 2 stuks
10,zonder porto.
OPRUIMING: padikaarten 2,50
per stuk met enveloppe.
TOKO MOESSON. giro 6685.
Wij bieden een goed salaris en sociale voorzieningen. Woongelegenheid in het restaurant aanwezig.
Eventuele deelname in het bedrijf mogelijk. Na een schriftelijke of telefonische sollicitatie zullen wij
persoonlijk contact met u opnemen.
Brieven te richten aan:
HOTEL DE LA GARE, Rue de la Gare 3, Vianden, LUXEMBURG
T.a.v. de heer Oosterhof. Tel. 09-352-84127
13