MODERNE MATHEMATICA POIRRIÉ AURORA TRAVEL SERVICE B.V. Een tijd geleden ontving ik van een oude vriendin in Holland een brief vol klachten over het huidige reken-onder wijs in Holland. Volgens haar leren de kinderen daar tegenwoordig de tafels niet meer en evenmin gewoon optellen en aftrekken, vermenigvuldigen, etc. Maar wel een heel ingewikkeld soort puzzelen, dat in vijf minuten een som doet oplossen, waar wij vroeger een halve minuut voor nodig hadden. Blijk baar als compensatie mogen ze echter een rekenmachine mee op school bren gen. "Zie je wel," zei ik tegen mijn vrouw, "een geluk voor onze kleinkinderen, dat zij hier zitten en niet daar. Als die kinderen een rekenmachine mee mo gen nemen naar school en dat ding daar mogen gebruiken ook nog, dan is dat toch een bewijs, dat het reken-on derwijs in Holland lelijk achteruit is gegaan. Want onderwijs moet toch leiden tot gebruik in het practische leven van wat je geleerd hebt. En wie kan nou steeds een rekenmachine met zich meeslepen, waar hij ook naar toe gaat, zonder zich onsterfelijk belachelijk te maken?" De Oma, die zich bij voortduring bezig houdt met het huiswerk van de klein kinderen, keek me een beetje vreemd aan en zei toen alleen maar "Pff!" Dat betekent in het Nederlands (vrij vertaald): "Klets niet, ik heb het druk!" Dus verdiepte ik me maar in de inhoud van "Pos Kota", de krant, die iedere dag verslag uitbrengt van alle moorden, verkrachtingen, inbraken, diefstallen, sexuele misdrijven, etc. etc. over heel Indonesië (met bijbehorende foto's). Zo leuk zeg! Prettig genoeg om het hele rekenonderwijs te vergeten. Maar laat ik nu toch sinds zo ongeveer een maand lang in "Merdeka" gecon fronteerd worden met hoofd-artikelen van mijn vriend Diah (niet de eerste de beste) of van een van zijn mede werkers en met ingezonden stukken van studenten, verontwaardigde ou ders, onderwijzers, over het reken onderwijs in Indonesia (matematika modern), in het kort er op neerko mende dat het overgenomen zou zijn van het onderwijs in Nederland, dat het totaal ongeschikt is voor kinderen op de lagere school en dat die er al leen maar stommer van worden. De minister van onderwijs werd verzocht terzake een advies in te winnen van bevoegde professoren in de pedagogie (een dialoog noemen de studenten zo iets). Maar die minister verklaarde ijs koud, dat het nieuwe systeem in het lange en in het brede uitgeprobeerd was door terzake bevoegden en in or de bevonden. Eenmaal ingevoerd, blijft het ingevoerd. Er wordt niet meer over gepraat! Punt uit! Nieuwsgierig geworden riep ik mijn kleindochter, die in de vierde klas van de lagere school zit (en een bolleboos is!). Vraag: "Leren jelui nog "tafels?" Antwoord; "Neen, dat is ouderwets, 22 maar ik en mijn "teman baik" (goede vriendinnetjes) leren ze elkaar, want anders kun je toch niets kopen om te snoepen. ("Djadjan"). Hoe moet je we ten hoeveel je terug moet ontvangen?" Vraag: "Wat leren jelui dan wel?" Ant woord: "Matematika modern. Erg leuk, allemaal "teka teki" (raadseltjes), zo als ze ook staan in "Kuncung" (Kuifje) en "Bobo". Vraag: "Hoe bijvoorbeeld?" Antwoord: "Nou een vierhoek in 9 vakjes verdeeld en dan staat in het middelste vak een 3 of een 5 en dan moet je in de andere vakjes een cijfer invullen, zodat het naar alle kanten 15 wordt. En we leren, wat "M" is." Vraag: "Hoe bijvoorbeeld?" Antwoord: "Nou bijvoorbeeld 10 M 7." Ant woord van mij: "Nou dat is toch een voudig. M is natuurlijk 3". Antwoord van haar: "Ha, ha, jij begrijpt er ook niets van. Je moet het "perpandjankan" (uitwerken)." Verbazing van mij. "Wat moet je daaraan "uitwerken?" Ant woord: "Nou zo: 10 M 7, 10 7 M. M 7 10, dus M 10 7 3." Ik was met stomheid geslagen... Iets, wat vroeger een kind van de tweede klas onmiddellijk kon beant woorden, moet nu in de vierde klas nog zogenaamd worden "uitgewerkt"! En hoe! Omdat ik haar gewoon niet kon geloven (al liet ze me het leer boekje ook zien) heb ik me een paar dagen later tot de onderwijzer van haar klas gewend. Die bevestigde wat ze gezegd had. Maar voegde daarbij: "Maar in de tweede klas en verder leren ze ook nog wel goed rekenen, zo op de oude manier. Want anders komen ze later nergens meer terecht. Maar die nieuwe methode is subliem hoor, dat wel! Zo leren de kinderen spelenderwijs de aanloop naar algebra en meetkunde voor het middelbaar on derwijs al van de eerste klas van de lagere school af. Vraag van mij: "Maar begrijpen die kinderen dat gedoe nou? Antwoord (aarzelend): "Wel, misschien niet alle maal (en die blik!!)" En het antwoord van een huisvriend (hoofd van een L.S.): "Kun je begrijpen. Een hoop onderwijzers snappen het zelf niet Tenminste niet helemaal Dat gedoe met die vierkanten en cir kels en driehoeken en dat gegoochel met M en A en X en zo, leidt immers tot niets. Zeker niet tot enig begrip van algebra en meetkunde. Maar vertel het maar niet verder. Het nieuwe systeem is subliem, zo spelenderwijs! De baas zegt het zelf!" Arme Einstein, arme Von Braun! Die konden niet "spelenderwijs" grote wis kundigen worden. Zo zie je maar! "En arme kinderen," dacht ik, "die geen geld hebben om een rekenma chine te kopen! En geen gewetensvol le onderwijzer hebben, die hen behalve de raadseltjes ook nog normaal reke nen leert." AGUS DARUCH Bogor Jong geleerd, oud gedaan! (alleen de smaak is anders) Management: Ans Fanggidaej-Jongkind Wim Simon Vakkundige voorlichting voor reizen naar j INDONESIË I* Vliegreizen naar meerdere be-| stemmingen in het Verre Oosten Amerika, Canada, Australië en| Nieuw-Zeeland "Camper"-huur in Amerika enf Canada Reisverzekeringen Hotelreserveringen Visabemiddeling Kantooruren: f§ maandag t/m vrijdag 09.00-16.45 uur I g zaterdags 09.00-12.00 uur Clauskinderenweg 28 Amsterdam - Osdorp 1018 Tel. 020- 19 93 77 19 93 96 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiinl

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 22