MODERNE MATHEMATICA
POIRRIÉ
AURORA TRAVEL
SERVICE B.V.
Een tijd geleden ontving ik van een
oude vriendin in Holland een brief vol
klachten over het huidige reken-onder
wijs in Holland. Volgens haar leren de
kinderen daar tegenwoordig de tafels
niet meer en evenmin gewoon optellen
en aftrekken, vermenigvuldigen, etc.
Maar wel een heel ingewikkeld soort
puzzelen, dat in vijf minuten een som
doet oplossen, waar wij vroeger een
halve minuut voor nodig hadden. Blijk
baar als compensatie mogen ze echter
een rekenmachine mee op school bren
gen.
"Zie je wel," zei ik tegen mijn vrouw,
"een geluk voor onze kleinkinderen,
dat zij hier zitten en niet daar. Als die
kinderen een rekenmachine mee mo
gen nemen naar school en dat ding
daar mogen gebruiken ook nog, dan is
dat toch een bewijs, dat het reken-on
derwijs in Holland lelijk achteruit is
gegaan.
Want onderwijs moet toch leiden tot
gebruik in het practische leven van
wat je geleerd hebt. En wie kan nou
steeds een rekenmachine met zich
meeslepen, waar hij ook naar toe gaat,
zonder zich onsterfelijk belachelijk te
maken?"
De Oma, die zich bij voortduring bezig
houdt met het huiswerk van de klein
kinderen, keek me een beetje vreemd
aan en zei toen alleen maar "Pff!"
Dat betekent in het Nederlands (vrij
vertaald): "Klets niet, ik heb het
druk!" Dus verdiepte ik me maar in de
inhoud van "Pos Kota", de krant, die
iedere dag verslag uitbrengt van alle
moorden, verkrachtingen, inbraken,
diefstallen, sexuele misdrijven, etc. etc.
over heel Indonesië (met bijbehorende
foto's). Zo leuk zeg! Prettig genoeg om
het hele rekenonderwijs te vergeten.
Maar laat ik nu toch sinds zo ongeveer
een maand lang in "Merdeka" gecon
fronteerd worden met hoofd-artikelen
van mijn vriend Diah (niet de eerste
de beste) of van een van zijn mede
werkers en met ingezonden stukken
van studenten, verontwaardigde ou
ders, onderwijzers, over het reken
onderwijs in Indonesia (matematika
modern), in het kort er op neerko
mende dat het overgenomen zou zijn
van het onderwijs in Nederland, dat
het totaal ongeschikt is voor kinderen
op de lagere school en dat die er al
leen maar stommer van worden. De
minister van onderwijs werd verzocht
terzake een advies in te winnen van
bevoegde professoren in de pedagogie
(een dialoog noemen de studenten zo
iets). Maar die minister verklaarde ijs
koud, dat het nieuwe systeem in het
lange en in het brede uitgeprobeerd
was door terzake bevoegden en in or
de bevonden. Eenmaal ingevoerd, blijft
het ingevoerd. Er wordt niet meer over
gepraat! Punt uit!
Nieuwsgierig geworden riep ik mijn
kleindochter, die in de vierde klas van
de lagere school zit (en een bolleboos
is!). Vraag: "Leren jelui nog "tafels?"
Antwoord; "Neen, dat is ouderwets,
22
maar ik en mijn "teman baik" (goede
vriendinnetjes) leren ze elkaar, want
anders kun je toch niets kopen om te
snoepen. ("Djadjan"). Hoe moet je we
ten hoeveel je terug moet ontvangen?"
Vraag: "Wat leren jelui dan wel?" Ant
woord: "Matematika modern. Erg leuk,
allemaal "teka teki" (raadseltjes), zo
als ze ook staan in "Kuncung" (Kuifje)
en "Bobo". Vraag: "Hoe bijvoorbeeld?"
Antwoord: "Nou een vierhoek in 9
vakjes verdeeld en dan staat in het
middelste vak een 3 of een 5 en dan
moet je in de andere vakjes een cijfer
invullen, zodat het naar alle kanten 15
wordt. En we leren, wat "M" is."
Vraag: "Hoe bijvoorbeeld?" Antwoord:
"Nou bijvoorbeeld 10 M 7." Ant
woord van mij: "Nou dat is toch een
voudig. M is natuurlijk 3". Antwoord
van haar: "Ha, ha, jij begrijpt er ook
niets van. Je moet het "perpandjankan"
(uitwerken)." Verbazing van mij. "Wat
moet je daaraan "uitwerken?" Ant
woord: "Nou zo: 10 M 7, 10
7 M. M 7 10, dus M 10 7
3." Ik was met stomheid geslagen...
Iets, wat vroeger een kind van de
tweede klas onmiddellijk kon beant
woorden, moet nu in de vierde klas
nog zogenaamd worden "uitgewerkt"!
En hoe! Omdat ik haar gewoon niet
kon geloven (al liet ze me het leer
boekje ook zien) heb ik me een paar
dagen later tot de onderwijzer van haar
klas gewend. Die bevestigde wat ze
gezegd had. Maar voegde daarbij:
"Maar in de tweede klas en verder
leren ze ook nog wel goed rekenen,
zo op de oude manier. Want anders
komen ze later nergens meer terecht.
Maar die nieuwe methode is subliem
hoor, dat wel! Zo leren de kinderen
spelenderwijs de aanloop naar algebra
en meetkunde voor het middelbaar on
derwijs al van de eerste klas van de
lagere school af.
Vraag van mij: "Maar begrijpen die
kinderen dat gedoe nou? Antwoord
(aarzelend): "Wel, misschien niet alle
maal (en die blik!!)" En het antwoord
van een huisvriend (hoofd van een
L.S.): "Kun je begrijpen. Een hoop
onderwijzers snappen het zelf niet
Tenminste niet helemaal
Dat gedoe met die vierkanten en cir
kels en driehoeken en dat gegoochel
met M en A en X en zo, leidt immers
tot niets. Zeker niet tot enig begrip van
algebra en meetkunde. Maar vertel het
maar niet verder. Het nieuwe systeem
is subliem, zo spelenderwijs! De baas
zegt het zelf!"
Arme Einstein, arme Von Braun! Die
konden niet "spelenderwijs" grote wis
kundigen worden. Zo zie je maar!
"En arme kinderen," dacht ik, "die
geen geld hebben om een rekenma
chine te kopen! En geen gewetensvol
le onderwijzer hebben, die hen behalve
de raadseltjes ook nog normaal reke
nen leert."
AGUS DARUCH
Bogor
Jong geleerd, oud gedaan! (alleen de smaak
is anders)
Management:
Ans Fanggidaej-Jongkind
Wim Simon
Vakkundige voorlichting
voor reizen naar
j INDONESIË
I* Vliegreizen naar meerdere be-|
stemmingen in het Verre Oosten
Amerika, Canada, Australië en|
Nieuw-Zeeland
"Camper"-huur in Amerika enf
Canada
Reisverzekeringen
Hotelreserveringen
Visabemiddeling
Kantooruren: f§
maandag t/m vrijdag 09.00-16.45 uur I
g zaterdags 09.00-12.00 uur
Clauskinderenweg 28
Amsterdam - Osdorp 1018
Tel. 020- 19 93 77 19 93 96
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiinl