BIJ DE VOORPLAAT PLEKJE Het mooiste, zonnigste en vrolijkste Pasen toegewenst U zult me gek verklaren, maar als ik dit plaatje zie, weet u waar ik ineens aan moet denken? Aan de snackbar "Broodje van Kootje" aan het Leidse Plein. Ik zal u vertellen waarom en daarna mag u me alsnog gek verklaren. In 1954, net in Nederland en opgebor gen in een uitermate naargeestig con tractpension, stelde Tjalie op een a- vond voor om eens heel cultureel uit de band te springen. Ik koos voor de Schouwburg. Ko van Dijk en Mary Dresselhuys, die moesten zo ver schrikkelijk goed zijn. Net zo goed als Miss Riboet? Beter, beloofde ik. Na een kwartier intensief kijken en luisteren naar Nederlands top-acteur en actrice, waarbij ik vooral onder de indruk raakte van het prachtige syn chroon lopen van de wijdse armgeba ren en stemverheffingen van Ko en het ongesynchroniseerde gebabbel en ge- dribbel van Mary, keek ik tersluiks naar Tjalie. Zijn devote uitdrukking verraadde dat hij met iets geheel an ders bezig moest zijn. En jawel, op zijn schoot had hij een notitieblokje waar in hij razendsnel telkens iets op schreef. Ik draaide zijn hand weg om te lezen wat er stond. Onleesbaar. Hij schreef toen op een schoon blaadje iets met grote letters: "In pauze weg." Grote vreugde vervulde mijn hart. Is het niet heerlijk een levenskameraad te hebben die je mening en wensen deelt? En daar baanden we ons dan een weg door een opgewonden, verrukte, foyer menigte naar de garderobe. "Nu a| weg?" vroeg de zwartgejurkte juf frouw. "Ja, ik voel me niet zo best," zei Tjalie. Voor mij zei hij dat overtui gender dan Ko van Dijk. We stonden even later met een zucht van opluchting in de koude avond lucht. "Geef mij maar de bangsawan, Miss Riboet, Laurel en Hardy, alles, maar nóóit meer dit. Zelfs bij de Mari ne heb ik nog niet zo hard horen brul len als op dit toneel!" "Al, al," suste ik. "Kom gaan we naar Broodje van Kootje?" Na de voor ons toch al exorbitante uitgave van de Schouwburg kon dit er ook nog wel bij. Ja, toen hield ik ineens weer een beetje van Holland. Achter een kom dampende snert en een broodje pe kelvlees. Gezellige warmte, gewone mensen die gewoon praatten, niet ac- 2 teerden. Dit was good old Amsterdam 1954. Waarom de overeenkomst van "Brood je van Kootje" en deze verkoopster onder-de-boom? Ik weet niet waar Ro gier dit plaatje in Yogya schoot, maar het lijkt op hetzelfde plekje waar Tjalie en ik destijds bleven zitten, op weg naar de Kraton. Natuurlijk, als je in Yogya bent, moet je de Kraton zien. We hadden nog één dag, de andere dagen waren we er niet toe gekomen, zoveel andere din gen te zien. De pasar, Malioboro, de beste goedeg-verkoopster, de omge ving. "Als je nog de Kraton wilt zien?" vroeg Tjalie. "Ik wil helemaal niet de Kraton zien", zei ik. "Ik heb mijn leven lang in Indië gewoond zonder naar de Kraton te gaan, ik heb nooit de Borobudur ge zien, het Waterpaleis, de Ramayana, ik heb zoveel niet gezien wat nu op de toeristische lijst staat. Moet ik dan nu? Ik b e n toch geen toerist?" En als gewone Indische mensen van het land zijn we bij de verkoopster op het geimproviseerde bankje gaan zit ten. We hebben gesnoept en gegeten en gebabbeld en een ijsverkoper ernaast bracht ons een glaasje es stroop De Kraton en de Borobudur, zo mooi, indrukwekkend. Maar bezit nu van mil- lioenen toeristen. Ze kunnen worden nagebouwd, verbouwd, tentoonge steld. En iedereen roept oh en ah of schoon de essentiële betekenis hen geheel ontgaat. Maar dit plekje onder de boom, deze sfeer, behoort maar aan enkele men sen. Die er zitten en die er willen ko men zitten. En op weg naar de Kraton, de Kraton vergeten. LILIAN DUCELLE Het is een ongeschreven journa listieke wet, die verbiedt adres sen van degenen die publiceren zonder hun medeweten aan der den mee te delen. In principe verstrekken wij deze adressen dan ook niet, tenzij in uitzonde ringsgevallen, wanneer het dui delijk zeer goede vrienden be treft. Wilt U corresponderen met de schrijver of schrijfster van een artikel in ons blad, dan kunt U het beste Uw voor deze bestemde brief richten aan: p/a redactie Moesson Prins Mau- ritslaan 36, Den Haag. Wij stu ren Uw brief dan door. Red. Moesson |l|lll|||ll!|ll|lllllll!lllllll:llllllllli!IIM!i:i!:i!lllllllll!IIIIIIIIIIIUIIIIIIIIIIII!lllllllllllll!llllllllllilllllHIIIII!lllj VERJAARSKALENDER (6-bladig) pentekeningen Yvon Noordam f 6,porto f 1,70 liiiiliiilini|lljlliiiiililiiliiliNiliii!iiiiiiiiliiiliililliiiiiiiiiiii!iiiiiii

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 2