Holwerda Holiday Tours and Travel WIE WAT WAAR WANNEER KIMM Indische spekkoek AANVULLING biedt aan goedkope retourvluchten vanaf Schiphol naar b.v.: JAKARTA f 1750,— p.p. Hongkong f 1850,— p.p. Medan 1750,— p.p. Tokyo f 2450,— p.p. Bangkok f 1550,— p.p. Bombay 1550,— p.p. Wij verzorgen tevens charters naar div. bestemmingen in U.S.A. en Canada. Informaties tijdens kantooruren Tel. 070-46 89 50 46 89 51 Loosduinsekade 497, Den Haag. Wij hebben nog enkele plaatsen op 4 juli naar JAKARTA tegen zeer speciale prijs. Voor abonnees en niet-abonnées geldt het tarief f 5,per oproep/aanvraag. REDACTIE MOESSON. EXTRA BEWIJSNUMMERS UITSLUITEND TEGEN BETALING Gevraagd: het adres van de fam. W. J. Moll, ex-irregatie Loemadjang, door Liem Biauw Tik, p/a Prof. Zernikelaan 21, Voorschoten. Tel. 01717-4832. VINCENTIUS REÜNIE 1978 27 mei 1978 in "het Centrum" Marktstraat 16, Made (gelegen tussen Dordrecht en Breda) van 14.00 uur tot 24.00 uur. Alle oud-vincentianen van o.a. Kramat 134, Bi- dara Tjina, Lenteng Agung, Tjitjoeroeg en introducees/sympathisanten zijn van harte welkom. Tijdens de reünie zullen er ver scheidene attracties gegeven worden ook voor de kinderen. Inl.: P. Rodrigues, Nijen- heim 51-37, Zeist, tel. 03404- 1 93 79. W. Ch. Melger, Zeemanstraat 10-11, Wagenin- gen, tel. 08370-13072. Mej. Alleman, Lang straat 121, Wassenaar, tel. 01751 - 1 31 57. REÜNIE HBS-BANDOENG In de laatste week van juli 1979 wordt een reünie gehouden van oud-leerlingen en le raren van de voormalige gouv.-HBS aan de Billitonstraat in Bandoeng zelf. Opgaven hiervoor, met vermelding van naam, adres en jaren, waarin men de HBS heeft bezocht aan: Mevrouw G. Kamerling-Smit, Pr. Hen- drikweg 9A, Doorn, tel. 03430-3968 R. Wa- leson, Storm van 's Gravesandelaan 147, Wassenaar, tel. 01751 - 1 21 82. Ook echt genoten mogen uiteraard mee De reünie in Nederland willen wij in april 1979 hou den. Daarover krijgt u t.z.t. een convoca tie. Althans voor zover uw adres bij ons bekend is! Hebben ouders nu moeilijke kinderen, of kinderen moeilijke ouders? Simon Carmiggelt (Vervolg: "Bali en B.B.") van 12.00 tot 18.00. Ik genoot van de morgenuren in de "kuip", wij hielden de Grote Beer aan stuurboord en het fonkelend Zuiderkruis aan bakboord. De Melkweg vlamde dan als een dia manten collier in een flonkerend spel van hemellichamen en oplichtende ne velspiralen. Wij voeren achter het ster renbeeld Orion aan, de drie statige zusters Aditys, Bhrgu en Brhaspati of moderner: Betelgeuze, Rigel en Bella- trix. Het weer was kalm en de zee lichtte vaak op, zodat het leek of wij door een plas vuur voeren. Tegen het ochtendgloren werd de kim lichter, soms zagen wij in de verte een kleine, witte driehoek, een Boeginees, die nieuwsgierig dichterbij kwam, maar zo dra het merkte met een Marine-eska der te maken te hebben, haastig het roer te boord legde en een andere kant opvoer. Onze orders Waren de schepen naar Soerabaia te brengen en we deden dus geen poging achter deze ranke zeilers te gaan. Wij zouden dit ook moeilijk kunnen, zonder de UIT VERGEELDE PAPIEREN Mevrouw van Heydt-Vermijs roept on ze medewerking in om haar in verbin ding te brengen met de nakomelingen van o.a. de Gouverneur-Generaal Wil lem Arnold Alting (t 7 juni 1800) en het lid van de Raad van Indië Nico- laus Engelhard. Haar adres is: S. W. Churchilllaan 471, 2287 AE te Rijs wijk (Z.H.). Zij is in het bezit van een journaal van de Nederlandse kapitein van een Deens schip en zou graag de nakomelingen van de in dit verslag genoemde personen op de hoogte stellen van de inhoud van dit journaal. De Nederlandse gezagvoerder van het Deense schip was Frederik Otto de Stort f 16.50 op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gram, in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98 Amsterdam-Z. Tel. 020 - 72 84 61 Vickers 4 cm. vooruit of de Oerlikon 2 achteruit te gebruiken. De "superchar gers" waren nog niet gemonteerd en wij liepen, alles bij tot en met het thee keteltje van de commandant, hooguit acht knopen. Wij waren er van over tuigd met smokkelaars te maken te hebben, maar moesten hen laten gaan. Wij kwamen zonder kleerscheuren te Soerabaia aan en, aangezien ik een "recupreatiegast" was, moest ik van boord en werd bij de bewakingsdienst geplaatst, waar ik Karei weer tegen kwam. Hij was wat gedesillusioneerd terug gekomen van vakantie en wij zaten op een grijze regenmorgen, (deze ochten den zijn overal grijs van ellende) in de cabine van zijn truck, toen Karei het plan opperde terug te gaan naar Bali. Aangezien het slanke-koele-vingers- visioen vervlakt was door het einde loos wachtlopen, leek mij dit geen gek idee, dus liet ik mij afvoeren van de recuperantenlijst en verzocht over plaatsing. Karei vertrok eerder, ik ongeveer één maand later, na de raid op Kamal. In Bruyn van Tromp, in de verte een na zaat van Maarten Harperszn Tromp. Hij was geboren in 1764 en werd in 1797 gezagvoerder van het reeds ge noemde Deense schip. Hij had in Ba tavia een nogal moeilijke tijd. Hij ver trok vandaar in 1801 maar keerde in 1815 terug en bracht het in tweede termijn tot Raad van Financiën. In 1824 repatrieerde hij, maar overleed aan boord van het schip dat hem naar Nederland bracht. In Moesson no. 17 (15 april 1978), pag. 22 stond een foto afgedrukt, met het verzoek, of degenen die zich hierop herkenden hun reacties wilden zenden naar Mevr. H(elly) Lioni, W. de Zwij gerlaan 82-II, 1056 JT Amsterdam. De op de foto staande groep is de 1e klas van de Huishoudschool in de Kem- bodjastraat in Soerabaia, hetgeen was nagelaten onder de foto te vermelden, wat helaas tot enige misverstanden heeft geleid. - red. die dagen was het bij overplaatsing de gewoonte, dat je met je hebben en houden op het vliegveld gedumpt werd. Of er een vliegtuig vertrok, dat was je eigen business. Ik had echter het geluk, dat die middag een Mitchell B-25 naar Bali vertrok en aangezien de boordmecano, een dubbele van de Luchtmacht, een bekende was, had ik geen probleem. Ik werd vastgegespt op het stoeltje van de navigator, die er niet bij was. Ik moest ergens een verborgen knop geraakt hebben, want het stoeltje schoot omhoog, tot mijn hoofd in de "dome" zat en begon te draaien. Ik dacht dat het toestel mij dumpte en mijn voorliefde voor de Catalina-PBY werd er aanmerkelijk door verhoogd. Toegegeven, op de grond maakte het de indruk van een dronken sjouwer met een deur op zijn rug, maar de sierlijkheid in de lucht heeft geen navolging. Ik arriveerde die avond te Den Pasar en werd gestationeerd te Padang Baai voor de oostkustpatrouille. BE-ER 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 21