Ondersoek levensloop Oud-Kr\jgsgevangenen Huize "De Leeuwerik" In aansluiting op de oproep om vrijwillige medewerking aan een onderzoek naar levensloop en ervaringen van oud-krijgsgevangenen uit de oorlog in de Pacific (zie Tong Tong 15-9 en 1-12-1976) bereikte ons van de leider van dit onderzoek, Prof. Dr. N. Beets, onderstaand voorlopig verslag over het resultaat van dit onderzoek. Degenen die willen meewerken aan dit belangrijke onderzoek worden verzocht, de onderaan gestelde vraag te willen beantwoorden. - Red. Hoe staat het met het onderzoek naar de lotgevallen van oud-krijgsgevange nen in de Pacific Oorlog? Men mag de resultaten ervan in het voorjaar 1979 tegemoetzien. Het manuscript - een hele pil - moet in het najaar bij de uitgever zijn. En dan kost het nog wel enige tijd voordat zo'n boek geïllus treerd en wel klaar is. De vraag was welke vorm we aan pu- blikatie van het uitvoerige materiaal moesten geven. Velen hebben de toe gezonden vragenlijsten gebruikt om als het ware hun hart te luchten. An deren deden dat in persoonlijke inter views. Zo ontstond in contact met mensen 'die er bij geweest zijn' het inzicht dat we 'een psychologische documentaire' moesten samenstellen, over gebeurtenissen en toestanden die aan de eigen levensloop der meewer kenden zo'n aparte en eigen kleur ga ven. We zullen in het boek dus aantreffen hoe individuele mensen, die als sol daat of marineman in de oorlog tegen Japan vochten, NU tegen wat hun is overkomen aankijken. Hoe ze na de oorlog nog een tweede oorlog moes ten ondergaan en vervolgens in Indo nesië en in Holland of elders verder leefden. We hopen dat velen zichzelf in deze psychologische documentaire zullen kunnen herkennen. Hoe beleef de je het vooroorlogse leven, het in dienst gaan, de opleiding tot militair? Het ten strijde trekken, de nederlaag en de gevangenneming en gevangen schap? Onze gesprekspartners vertel den over het 'zich toevertrouwen aan de goede zorgen van het keizerlijke leger-toeristenbureau' waarmee ze verre reizen moesten maken en zagen hoe hun kameraden omkwamen. Ze geven hun meningen over allerlei za ken, over personen en instellingen, over tegenwerking en hulp van offi ciële instanties. Ze doen onthullingen over die 'vreem de westerlingen' die hun leven in Hol land slijten en nooit over de grenzen van een klein land leerden kijken. Die autochtonen beschouwen hen als al lochtonen - dat is een mooi woord WIE?, WAT?, WAAR?, WANNEER? Gevraagd het adres van Dr. v.d. Mark, des tijds arts te Palembang, die in de jaren 1944-1946 medekrijgsgevangene was in Pa- kanbaru van wijlen onze vader, de Heer van Franquemont. Dr. v.d. Mark had de rang van kapitein. Na de oorlog hervatte hij zijn practijk en vertrok in 1951 naar Nederland. Inl. aan Mevr. P. v. Franquemont, Plataan- str. 112, Bergen op Zoom. voor vreemdelingen - waaronder dus blijkbaar ook indische Nederlanders worden gerekend. Verrassend vaak heeft men zich als 'koloniale uitbuiter' horen betitelen. We zullen dus twee dingen moeten doen. Een psychologisch portret schetsen van oud-krijgsgevangenen en van de mensen die in hen blijkbaar aanvankelijk niet anders dan egois- tische uitbuiters konden zien. Daarbij zullen we, vriendelijk gezegd, op be paalde 'denkfouten' stuiten en ons af vragen waar die vandaan komen. Bijna iedereen die na 1945 uit Indië kwam, is zich in de loop der jaren gaan af vragen welke mentaliteitsverschillen er bestaan tussen indische Nederlan ders en oer-Hollandse Nederlanders. Als een louter illustratief voor-proefje willen we hier prijsgeven, dat een gro ve denkfout waarop we zijn gestuit, is: het niet kunnen onderscheiden tussen mensen en systemen. Wat Indië betreft had men de klok in Nederland wel eens horen luiden, maar men wist niet waar de klepel hing. Mensen uit Indië - en heel in het bijzonder de soldaten, of ze nu burger-soldaat of beroeps soldaat waren, dat deed er niet toe - waren vertegenwoordigers van een uitbuiterssysteem en 'dus' minderwaar dige mensen en tweede-rangs figuren. Dat kon ver gaan: "Ze hadden jullie daar allemaal af moeten maken, in die kampen". Het na de oorlog verder leven, in In donesië en in Holland, bleek verre van gemakkelijk. Zeer velen moesten een nieuw bestaan van de grond af op bouwen, waarbij vernederende erva ringen, nu van de zijde van 'eigen mensen', dubbel hard aankwamen. Proberen we een neerslag uit te laten kristalliseren van wat we van velen hoorden, dan zien we hoe na de twee de wereldoorlog in Holland twee men taliteiten botsten. Die mentaliteiten kunnen gekenschetst worden als aloes-mentaliteit tegenover kassar- mentaliteit. Dat zal één van de belang rijke punten zijn waarover we moeten berichten. Zou ik opnieuw vragen moe ten formuleren die je aan mensen uit Indië - oud-krijgsgevangenen en ook burgers - moet stellen, dan zou ik nu - a wiser and a sadder man - onder anderen vragen: "Was het moeilijk in een kassarre na- de-oorlogse wereld aloes te zijn, te worden of te blijven?" Antwoorden in te zenden aan: Dr. N. Beets, Julianalaan 9, Utrecht. DR. N. BEETS OPROEP Ondergetekende is bezig met een studie over het werk van Maria Dermoüt. In zijn boek Oost-Indische Spiegel heeft R. Nieu- wenhuys H. A. van Hien aangewezen als degene die model gestaan zou hebben voor "de oude man" in het boekje Nog pas gis teren. Het merkwaardige is, dat over Van Hien geen artikel geschreven is in de Encyclo paedic van Nederlandsch-lndië. De heer G. A. Nagelkerke van het Koninklijk Instituut van Taal-, Land- en Volkenkunde in Leiden, bij wie ik om inlichtingen vroeg, kon geen verdere biografische gegevens over Van Hien in de literatuur vinden. Van Hien is bij de officiële wetenschap niet in tel geweest. Maar een man als hij maakte deel uit van het cultuur-patroon van Indo nesië en daarom verdient hij uit de verge telheid omhoog te worden gehaald. Ongetwijfeld zijn er lezers van dit blad die iets over Van Hien weten te vertellen. Graag zou ik gegevens over hem ontvangen: data van geboorte en sterven, de plaatsen waar hij leefde, het werk dat hij verrichtte, even tuele anekdotes of bijzonderheden enz. Mo gelijk valt er uit deze gegevens een beeld op te bouwen, dat deze 'geleerde' recht doet. Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking Drs. L. van Belkom Daam Fockemalaan 10, Amersfoort BOEKHANDEL MOESSON Javaansche sagen, mythen en legenden - verzameld door Jos. Meijboom-ltaliaander Een schitterende herdruk van de klassieke Javaanse vertel kunst, opnieuw geïllustreerd door Mick Kamper. De verhalen zijn naar onderwerp gerangschikt, (bergen, planten, reuzen, rivieren etc.), waardoor men een bepaald verhaal direct kan vinden f 39,50 f 4,porto Het groot sagenboek - Nienke van Hichtum en Cor Bruijn. Sagen en legenden uit Nederland - Indonesië - Suriname - Europa en andere werelddelen - Rijk ge ïllustreerd f 19,90 f 4,porto. Indonesische sagen en legenden - Nènèk Dongeng 10 klassieke Javaanse verhalen plus één van de mooiste wajang- verhalen "Rama en Sinta". Prach tig geïll. door P. v.d. Maaden. f 29,50 f 4,porto Kantjil dwerghert bij het Toba- meer Alet Schouten f 15,50 f 2,75 porto te Laag Soeren staat open voor bejaarde ge- repatriëerden. Het is een huis met een gezellige sfeer en mooi gelegen bij de bossen. Inlichtingen te verkrijgen bij: Mej. C. Gribling Badhuislaan 1 6957 DB LAAG SOEREN 29

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 29