Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtoneel wtv: - v-L - A'*,. - A1:C Natuurlijk hebben niet alle Wajang Purwa "theaters" de afmetingen als van dit vorstelijke Midden-Javaanse schimmenspel. Op de foto is maar een derde van het totaal aantal wajangpoppen te zien, dat vele honderden figuren omvat. LINKS de KWADE partij, RECHTS de GOEDE. De rondtrekkende- en dorpswajangtheatertjes zijn meestal veel eenvoudiger met enkele tientallen figuren, een simpel wit scherm, dat over een bamboe- raam gespannen wordt. De uitvoering mag dan qualitatief verschillen, het repertoire is meestal gelijk. Het merendeel van onze lezers weet hoe een Wajang Purwa-pop eruit ziet. Velen hebben één of meer van die fraaie, uit karbouwehuid gebeitelde figuren aan de muur hangen en hebben misschien wel eens een Wajang voorstelling bijgewoond. Blijft de vraag of even zovelen de achtergrond van de Wajang Purwa kennen. Daarom publiceren wij een aantal artikelen dat U veel interessante en leerzame informatie verschaft over het schaduwtoneel van Java. Deze eerste inleidende beschouwing geeft U enige algemene informatie. In volgende afleve ringen zullen wij uitgebreider ingaan op details. DE ESSENTIE VAN DE OPVOERING De Wajang Purwa of Wajang Kulit is een schimmenspel, uitgevoerd met platte lederen poppen waarvan de schaduw door middel van een olielamp, de Blentjong, op een scherm, de Kelir, wordt geworpen. Dit schimmenspel of schaduwtoneel is in essentie een voorouderdienst, waar bij de Dalang, de vertoner, de schim men der voorouders weer tot leven brengt. De Dalang is dientengevolge een belangrijk man in de samenleving; hij is de bemiddelaar tussen het boven natuurlijke en het aardse, tussen de afgestorvenen en de levenden. In deze functie werkt de dalang met bovenna tuurlijke krachten die hij in crisis situaties ten goede aanwendt voor de gemeenschap. Bij iedere voorstelling moet de dalang zich prepareren op zijn bijzondere taak: het in contact treden met de geesten der voorouders. Hiertoe moet de Dalang zich (geeste lijk) van zijn omgeving afzonderen; tot zichzelf keren en door meditatie en gebed "leeg" worden, opdat hij vol komen open zal staan voor het contact met de geestenwereld der voorouders. Aan die voorouders wordt eer bewezen door middel van offeranden, spijzen van allerlei soort, traditioneel vastge legd, drank en wierook, menjan. In deze geheiligde sfeer, waarbij de Da lang zich volkomen afgesloten heeft van de wereld rondom hem, vindt de Wajangvoorstelling plaats. De geesten der voorouders dalen neer op aarde en betreden via het scherm de wereld der mensen. De Dalang brengt hen tot leven en laat hen hun avonturen op voeren: de heilige mythologische ver halen uit de oertijd, die tot lering van de levenden moeten dienen. Dit is de kern van de Wajang Kulit uitvoering. DE VERHAALSTOF Onder invloed van de Hindubeschavihg zijn de oorspronkelijke Javaanse voor ouders vervangen door Goden en Hel den uit de Hindumythologie, in het bij zonder uit de heldenepen MAHABHA- RATA en RAMAYANA. Deze verhalen werden in de loop der eeuwen zo populair, dat zij verjavaanst werden terwijl omgekeerd vele oud- javaanse details verhinduiseerd wer den. Uit de samensmelting van cultuur patronen ontstond uiteindelijk de Wa jang Purwa, het schimmenspel met platte lederen poppen, waarbij de ou de verhalen uit Mahabharata en Ra- mayana in Javaanse versie werden op gevoerd. De tientallen verhalen van de goden en godinnen, koningen, prinsen, prin sessen en dienaren werden door de Javanen tot eigen verhalen, tot LAKON bewerkt. Zo zijn een groot aantal lakon ontstaan die in de Hindu traditie van India onbekend zijn. De vele persona ges hebben allen hun vaste plaats in de wereldorde, waarbij al direct een scherpe scheiding tussen de rechtse (Goede) partij en de linkse (Kwade) partij. De Kern van de goede partij wordt gevormd door de vijf Pandawa broeders van Ngamarta (Pandawa Lima), die, gesteund door hun neef Prabu Kresna van Dwarawati, zich ge plaatst zien tegenover hun boze neven, de honderd Kurawa, aangevoerd door hun koning Prabu Sujodana van Ngas- tina. Binnen het kader van deze tweedeling spelen zich de vele verhalen af, avon turen van ridders, van kluizenaars, reuzenkoningen, die in gedaantenver- andering een schone prinses schaken; van goden die zich in mensen reincar- neren om de onwankelbaarheid en trouw van de favoriete held te beproe ven. Steeds echter volgen de op voeringen een bepaald traditioneel pa troon. De inhoud mag veranderen, de indeling is stereotyp. Zo begint iedere lakon met een traditionele lofrede op de vorst van het land, waarmee de voorstelling begint 8 uur 's avonds). Dan komt de probleemstelling, bij voorbeeld een dochter van de vorst, die al voorbestemd is met de held te trouwen, wordt door een koning van de overwal (buiten Java links slecht) geschaakt of opgeëist. Wat moet men doen? Er wordt beraadslaagd en er wordt een besluit genomen. Een eerste ontmoeting tussen de legers van beide koninkrijken vindt plaats. De spanning begint erin te komen en wordt opgevoerd tot middernacht. Dan komen de Panakawan op, de dienaren van de goede en de slechte partij. Hun taak is het, de spanning wat te breken met hun grappen en grollen. Daarna volgt het eerste treffen tussen de beide kampioenen van het verhaal. De strijd blijft onbeslist. Hierna komt het hoogtepunt in het verhaal en de beslissende eindstrijd volgt. De vijan delijke kampioen wordt verslagen en de prinses trouwt met de held. Intussen is het al vroeg in de morgen geworden. DE WAJANG ALS LEVENSFILOSOFIE Voor de Javaan die in de traditionele Javaanse cultuur is grootgebracht (en dit geldt zowel voor de gewone man uit de desa als voor de afstammeling van gegoede familie uit de stad) vormt de Wajang een levensfilosofie. De wa- jangverhalen zijn als het ware een af spiegeling van het werkelijke leven waarvan hij deel uitmaakt. Zo heeft de Javaan - en misschien zal hij daar te genwoordig niet zo graag voor uitko men - een grote steun aan de moraal en het gedragspatroon van de wajang- held. Hij zal zijn gedrag daarnaar rich ten en zijn gevoel voor wat wel en wat 24

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 24