Mm,iiimmm BELEVENISSEN OP EEN TOCHT DOOR SUMATRA EN JAVA Fietsenmakerszaakje in Pakan Baru met het merkwaardige op- Ananas-verkoop op de pasar van Pakan Baru. schrift "tempel benen". Terug van een fijne, lange vakantie in Indonesië, waarbij wij Sumatra, Bali en Java bezochten en wij bij Indonesische vrienden (of familie daarvan) verbleven stonden wij dichter bij het ECHTE In donesië dan wanneer we met een groep in twee of drie weken en in snel treinvaart de grootste steden hadden moeten doen. Ik dacht onwillekeurig terug aan onze heerlijke tijd, toen ik in Tong Tong het artikeltje van Rogier las, getiteld "De straat van vrije spelling". Ja, die opschriften heb ik in Jakarta ook gezien (en me er soms over ver wonderd), speciaal in de wijk van de auto-interieur-bekleders, ik dacht tus sen Menteng en Cikini, ergens, want ik kon me na zo'n 20 jaar daar nog moeilijk oriënteren Tussen al deze opschriften, ook in de buurt van Pasar Senèn en Kramat concentratiepunt van auto-onderdelen winkeltjes, heb ik echter niet gezien wat wij tijdens onze lange autotocht van Medan via Bukit Tinggi, Padang, Bungus, Padang Panjang, Payakumbu tot Pakan Baru herhaaldelijk langs de weg zagen, n.l. opschriften in allerlei uitvoeringen luidend: TEMPEL BENEN. We vroegen ons eerst af wat met "be nen" werd bedoeld, totdat we het op eens begrepen, want bij één van de huisjes met zo'n bord stonden wat benzine- en oliedrums en een De tukang patri in Jakarta bestaat nog steeds. Aan het strand van Bangus, Sumatra's Westkust: de kindertjes halen weg wat nog enigszins eetbaar is. stapel opgelapte, dus weer bruikbare BINNEN-banden voor vracht- en an dere auto's! Men moet dat "benen" dan wel even iets anders uitspreken dan 't woord waarmede men onze loop onderdanen aanduidt. Het laatst zag ik deze aanduiding gebruiken in Pakan Baru, waar ik vlak bij de grote pasar een fietsenmakerszaakje vond waar men zich kennelijk ook ophield met het plakken van allerlei banden. De tukang patri in Jakarta bestaat nog steeds, zij het dat z'n uitrusting een beetje gemoderniseerd is. Niet echter het "instrument"-ijzeren plaatjes mid dels ijzerdraad beweegbaar aan elkaar en aan 't handvat bevestigd - dat met z'n tjrek-tjrek-geluid van verre laat ho ren dat de tukang soldir in aantocht is. Heerlijke, bekende geluiden van vroe ger, net als die van de bibik pidjet, in de avonduren. Na zo'n 20 jaren zag ik dat de techniek om het arangvuurtje aan te wakkeren was verbeterd: in plaats van de kipas nu een schoepen rad aangedreven door een pouly met draaizwengel (zat wat los, maar geeft niet) middels een reepje autobinnen band als drijfriem. Het werkt prima, en is minder vermoeiend dan de kipas, die vroeger ook nog wel eens door een kleine katjong moest worden be diend. Aan 't strand te Bungus, ten Zuiden van Telok Bayur (Emmahaven) woon den we het binnenhalen van een enorm lang visnet bij. Van uitzetten t/m in halen meer dan zes uren werk. Ditmaal was de vangst bedroevend en teleur stellend: enkele kilo's héél kleine vis jes en krabbetjes waarvoor de 12 vis sers geen belangstelling hadden en 't aan de kinderen overlieten om uit het net te halen wat eetbaar was. Zes zwa re uren voor niets gewerkt. In de omgeving van Pakan Baru, langs de weg naar Bangkinang, Payakumbu en Bukit Tinggi zagen we dat honder den meters oerwoud aan weerskanten van de weg waren gekapt. Twintig jaar geleden begon 't bos direct langs de weg. Hier wordt nu op vrij grote schaal heerlijke ananas verbouwd, die langs de weg te koop liggen. De vruchten worden per fiets naar P. Baru gebracht; ze hangen dan aan een stok die dwars op de bagagedrager is vastgebonden. Uiteraard moet flink worden getaward alvorens de koop tot stand komt, en U weet: je moet nooit haast hebben. H. J. J. van DIJCK 8

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 8