"WINGS" door LUD VAN ZELE Ik heb me dikwijls afgevraagd hoe dat rare verschijnsel, het menselijk geheu gen, werkt. Soms spuugt het een massa opgeborgen informatie uit na een lichte druk op een klein verborgen knopje, zoals een in de war geraakte computer, terwijl het meestal niet reageert en zwijgt op mijn meest moeizame pogingen om er zelfs maar een enkel onderdeel uit te troggelen. Vaak erger ik me dagen of zelfs weken van enkele duizenden nummers, van lang, om een datum of het verband kerkelijke muziek, symphonische werk- tussen een gebeurtenis en een plaats stukken en opera's tot aan de nieuwste te herinneren. Maar een paar dagen populaire hits, maar een ervaren bios- geleden las ik toevallig een overlij- coop-muzikant wist uit zijn hoofd wel- densbericht in een Amerikaans tijd- ke muziek gebruikt kon worden bij schrift, dat mijn innerlijke computer welke scene. Op deze manier werd aanzette en een serie beelden voor een soort pasklare lijn in elkaar gezet, mijn ogen losrolde, zoals een com- waarin verknippingen en herhalingen d u® j a i f. onvermijdelijk waren om een min of Hichard Arien, filmacteur van de twin- meer uitstekende pasvorm te krijgen, tiger jaren, was gestorven op de leef- De volgende dag was er een generale tijd vani 75 jaar. Een man, wiens naam repetitie met de film, waarin eventuele waarschijnlijk geen associaties op- wijzigingen werden gemaakt, roept bij de jonge en niet-zo-jonge ge- Het opstellen van het orkestrale ge neratie, maar die een heel stuk van heel in de juiste volgorde was van mijn jonge leven en werk, al lang ver- het grootst belang, want als de film geten en weggeborgen in een donker eenmaal begon te draaien, was er geen hoekje van mijn herinnering, deed her- tijd meer om ergens naar te zoe- even' ken. Als een bepaald stukje muziek En bijna op hetzelfde tijdstip - zulke meerdere keren terugkwam tijdens de dingen gebeuren - zag ik op de te- voorstelling, moest het op een dus- levisie een kort fragment van de film danig plekje worden neergelegd, dat die onafscheidelijk in mijn herinnering het direkt voor het grijpen was. Er verbonden is met de naam Richard was geen seconde te verliezen tussen Arlen: de oorlogsfilm (van de Eerste een stuk en het volgende. Alles moest Wereldoorlog, voor alle zekerheid!) vloeiend en naadloos passen. Een "Wings" uit 1927, waarin hij de hoofd- misplaatst gedeelte betekende dom- rol speelde naast een nog erg slanke we9 e®n ramp. Gary Cooper en, naar ik meen, een Accenten, harde en snelle overgangen even jonge en baardloze Jack Oakie. moesten precies overeenstemmen met hilms waren in die tijd stomme films, de actie op het beeld, vooral wanneer en iedere bioscoop had een residentie de situatie niet gedekt kon worden orkest. Deze verschilde, afhankelijk door de percussionist-effectenman van de standing en financiële positie Af en toe - bij grote en belangrijke van het theater, van een viool-piano films - werd speciaal gecomponeerde duo tot aan een volledig symphonie- en gearrangeerde muziek bij de film orkest, om de films van de begelei- geleverd. Dit was soms een voordeel dende muziek en geluiden te voor- De moeite van de film vóóraf zien, zien timing en het kiezen van de muziek Grondige en uitgebreide kennis van werd overbodig - maar de moeilijk- het repertoire van het orkest, plus een heid zat in het feit dat het merendeel grote dosis muzikale vindingrijkheid van deze muziek gearrangeerd was was noodzakelijk om de overgangen v00r een groot, volledig bemand or en wisselingen van de actie op het kest, en haast niet te spelen was door doek bij te houden. Deze moesten op een 4 of 5 man sterke combinatie, de voet worden gevolgd (soms zelfs Weinig Amerikaanse filmmuziekarran- vóóraf), en tegelijkertijd het publiek geurc waren zo attent om er rekening vermaken, welk vaak speciaal kwam me® te houden dat niet iedere bios- om naar de muziek te luisteren. Een C0°P waarheen de film werd gestuurd, film moest altijd vooraf worden ge- voorzien was van een half symphonie- zien, soms een of twee dagen, soms orkest. weken voor de eerste voorstelling. Bovendien werd er soms geknipt in de Dit gebeurde meestal s morgens als films, waardoor de muziek niet meer het theater niet werd gebruikt, of s a- paste, en opnieuw aangepast moest vonds laat, na de laatste voorstelling. worden - een lastig karwei. "Wings" De dirigent zat in de parterre of in de waarover ik het heb, was een van die stalles met zijn notitieboekje en stop- films die voorzien was van speciaal watch, en maakte notities over het ka- gearrangeerde muziek - het trotseerde rakter en duur van de scenes van de een aantal indrukwekkende proporties, film, zijn repertoire-boek naast hem. het piano-gedeelte alleen al bestond (Tot aan de dag van vandaag heb ik uit een goeie 200 pagina's - en toen met de gewoonte kunnen afleren om op de generale repetitie een dik, stevig iedere film die ik zie, in mijn gedachten gebonden boek met de grootte van in scenes en gedeeltes te knippen!) een telefoonboek werd ons overhan- Veel orkesten hebben een repertoire digd, werden we bleek van schrik. LUD VAN ZELE EN DE STILLE FILM Onder de vele paperassen die mijn broer Lud bij zijn overlijden in 1976 achterliet, vonden we het verhaal "Wings". Het was in het Engels geschreven t op de vloeiend perfecte manier die hem ook in andere talen eigen was - en klaarblijkelijk bestemd voor een bijdrage aan Readers Digest. Misschien zend ik het alsnog aan R.D. maar het hoort ook in ons Indische blad thuis. Waarom zal ik u in het kort ver tellen. In de vorige Moesson vertelde ik bij de Perakvoorplaat over ons wonen in Monaco. Mocht u de indruk hebben dat we er "zo maar" heengingen, neen, voor namelijk om Lud de muziekop leiding te geven die hij nodig had. Omdat mijn vader beslist nooit naar Nederland wilde, koos hij het Conservatorium in Nice voor Lud uit. In recordtijd haalde hij cum lau- de zijn diploma, kreeg daarna een "finishing touch" van een beroemd pianist en kon zich toen eigenlijk toeleggen op con cert-optredens. In Malang? Als jongen van nauwelijks 17? Wie had daar begin '30 behoefte aan? Lud wilde tijd en ambitie pro ductief maken en speelde, zoals alle beginnende artisten in die jaren in de bioscoop. Ik zie hem nog gaan iedere middag, een lange, tengere jongen, iets te ouwelijk voor zijn leeftijd, altijd correct gekleed, vriendelijk en serieus, zich snel omschakelend en acclimatiserend in welke mu zikale omgeving ook. Zijn eerste job kreeg hij in het "Alhambra" theater in Malang. De rest van het verhaal vertelt Lud zelf in "Wings". L.D. 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 14