Een weekendje Bandung en Lembang
anno 1978 (II
-nrwsf
M
ifiiti
de hellingen van de Puntjak, met links en rechts bungalows
en hotelletjes
Heeft onze vriend Rogier zijn hart verpand aan de vorstenlanden, zo word ik
nog steeds 'lyrisch' van een bezoek aan Bandung en omstreken. Alhoewel er
toch wel het een en ander veranderd zal zijn, de aloen-aloen bijvoorbeeld is al
lang geen open veld meer. Nadat het jarenlang als bus/opeletstation fungeerde,
is er alweer sinds enige jaren een "gewoon plein" van gemaakt met rustbankjes,
planten, een VVV-kiosk en een nieuwe moskee. Ook kwam sinds vorig jaar een
nieuw kantoorgebouw naast het voor Bandungers zo bekende "Gedung Saté"
waar het 's avonds zo "angker" kan zijn, precies dus op die grote grasvlakte
rechts voor. Gelukkig wel ongeveer in dezelfde stijl. Voorts is er veel in Zuid-
Bandung bijgebouwd, zijn tamelijk veel oude huizen van front veranderd, kortom
is er zo het een en ander aan Bandung "gesleuteld".
Toch moet een bezoek aan Bandung 1978 niet teleurstellen. Als iemand van het
bouwjaar 1951 is het mij natuurlijk onmogelijk een vergelijking met vroeger te
maken, maar naar mijn bescheiden mening zal er voor "sentimental journey gan
gers" heus nog wel het een en ander terug te vinden zijn, wandel bijvoorbeeld
maar eens in de buurt van de Jalan Westhoff (de vroegere Westhoffweg dus!)
of in de buurt van ITB (Technische Hoge School), wandel de Jalan Dago op een
zondagmorgen (heerlijk rustig!) eens af
Vanuit Jakarta kunnen we op vele
manieren naar Bandung gaan. Bijvoor
beeld erg goedkoop per bus (Rp.
575,dus zo'n 3,10) erg comfortabel
is dit niet en zelfs af te raden voor
ouderen en indien men veel koffers bij
zich heeft, voorts wordt veel gestopt
en vaak wordt er als gekken gereden.
Dan hebben we nog de trein (Rp.
1750,ong. 9,50 enkele reis, re
tours bestaan niet), keurige wagons,
charmante bediening door lieve "mo-
djang modjang Parahiangan", goedko
pe consumpties en schitterende verge
zichten, maar houden de "antieke"
bruggen het nog wel? Dan kan men
ook nog vliegen per Garuda, vertrek
vanaf Kemajoran, prijs rond Rp. 8500,-
(twee vluchten per dag, 8.30 en 12.30
uur en van Bdg. naar Jakarta 9.30 en
13.30 uur).
Bij helder weer interessant, doch het
grootste voordeel is natuurlijk de tijd
winst. Per vliegtuig een half uur, per
trein vanaf Gambir drie en een half
uur, per taxi, Suburban vier uur, per
bus zo'n vijf uur.
Persoonlijk prefereer ik tegenwoordig
de taxi van de firma's 4848 (telefoon
in Jakarta 348048) en Media. Per taxi
4-5 personen, de man Rp. 3000,
Hiervoor wordt je thuis opgehaald en
in Bandung naar het logeeradres ge
bracht. Nee, nee, onderweg geen ge
klungel met lunchpaketten, want te
Tjipanas wordt gestopt waar je heer
lijk Padangs gaat eten voor weinig
geld, ook ander eten kan worden ge
regeld. Deze taxi's zijn ook te charte
ren voor Rp. 12.500,voor een Toyo
ta Corolla (wel wat kleinvoor dit
bedrag lukt het soms een grotere z.g.
"Datsun Diesel" bij de firma Media te
regelen, doch het meest te prefereren
is een Holden Kingswood voor Rp.
15.000,(ong. 80,dus zo'n
16,de man als U met kennissen
zou reizen.
U passeert dan een verfomfaaid Bo-
gor, vangt even een glimp van het Pa
leis en de Plantentuin op, waarna het
al gauw teroes de hellingen opgaat
richting Puntjak, links en rechts alle
maal bungalows, hotelletjes en op zon
dag zwart van de mensen. Zo, nog
even het uiterste van de grommende
motor vragen en ja hoor, daar is het
bekende Puntjakpashotel, waar heel
vertederend zelfs "flensjes" op de
spijskaart staan. De taxi stopt hier
en veel wajang-golek-, schilderijen en
andere souvenirverkopers.
De Grote Postweg, richting alun-alun, links
boven uitstekend de toren van Hotel Ho-
mann.
"Braga Permai" (vroeger Bogerijen) met
een gezellig terrasje ervoor
Logeren in Bandung in het sfeervolle Hotel Homann
10