Een weekendje Bandung en Lembang anno 1978 (II -nrwsf M ifiiti de hellingen van de Puntjak, met links en rechts bungalows en hotelletjes Heeft onze vriend Rogier zijn hart verpand aan de vorstenlanden, zo word ik nog steeds 'lyrisch' van een bezoek aan Bandung en omstreken. Alhoewel er toch wel het een en ander veranderd zal zijn, de aloen-aloen bijvoorbeeld is al lang geen open veld meer. Nadat het jarenlang als bus/opeletstation fungeerde, is er alweer sinds enige jaren een "gewoon plein" van gemaakt met rustbankjes, planten, een VVV-kiosk en een nieuwe moskee. Ook kwam sinds vorig jaar een nieuw kantoorgebouw naast het voor Bandungers zo bekende "Gedung Saté" waar het 's avonds zo "angker" kan zijn, precies dus op die grote grasvlakte rechts voor. Gelukkig wel ongeveer in dezelfde stijl. Voorts is er veel in Zuid- Bandung bijgebouwd, zijn tamelijk veel oude huizen van front veranderd, kortom is er zo het een en ander aan Bandung "gesleuteld". Toch moet een bezoek aan Bandung 1978 niet teleurstellen. Als iemand van het bouwjaar 1951 is het mij natuurlijk onmogelijk een vergelijking met vroeger te maken, maar naar mijn bescheiden mening zal er voor "sentimental journey gan gers" heus nog wel het een en ander terug te vinden zijn, wandel bijvoorbeeld maar eens in de buurt van de Jalan Westhoff (de vroegere Westhoffweg dus!) of in de buurt van ITB (Technische Hoge School), wandel de Jalan Dago op een zondagmorgen (heerlijk rustig!) eens af Vanuit Jakarta kunnen we op vele manieren naar Bandung gaan. Bijvoor beeld erg goedkoop per bus (Rp. 575,dus zo'n 3,10) erg comfortabel is dit niet en zelfs af te raden voor ouderen en indien men veel koffers bij zich heeft, voorts wordt veel gestopt en vaak wordt er als gekken gereden. Dan hebben we nog de trein (Rp. 1750,ong. 9,50 enkele reis, re tours bestaan niet), keurige wagons, charmante bediening door lieve "mo- djang modjang Parahiangan", goedko pe consumpties en schitterende verge zichten, maar houden de "antieke" bruggen het nog wel? Dan kan men ook nog vliegen per Garuda, vertrek vanaf Kemajoran, prijs rond Rp. 8500,- (twee vluchten per dag, 8.30 en 12.30 uur en van Bdg. naar Jakarta 9.30 en 13.30 uur). Bij helder weer interessant, doch het grootste voordeel is natuurlijk de tijd winst. Per vliegtuig een half uur, per trein vanaf Gambir drie en een half uur, per taxi, Suburban vier uur, per bus zo'n vijf uur. Persoonlijk prefereer ik tegenwoordig de taxi van de firma's 4848 (telefoon in Jakarta 348048) en Media. Per taxi 4-5 personen, de man Rp. 3000, Hiervoor wordt je thuis opgehaald en in Bandung naar het logeeradres ge bracht. Nee, nee, onderweg geen ge klungel met lunchpaketten, want te Tjipanas wordt gestopt waar je heer lijk Padangs gaat eten voor weinig geld, ook ander eten kan worden ge regeld. Deze taxi's zijn ook te charte ren voor Rp. 12.500,voor een Toyo ta Corolla (wel wat kleinvoor dit bedrag lukt het soms een grotere z.g. "Datsun Diesel" bij de firma Media te regelen, doch het meest te prefereren is een Holden Kingswood voor Rp. 15.000,(ong. 80,dus zo'n 16,de man als U met kennissen zou reizen. U passeert dan een verfomfaaid Bo- gor, vangt even een glimp van het Pa leis en de Plantentuin op, waarna het al gauw teroes de hellingen opgaat richting Puntjak, links en rechts alle maal bungalows, hotelletjes en op zon dag zwart van de mensen. Zo, nog even het uiterste van de grommende motor vragen en ja hoor, daar is het bekende Puntjakpashotel, waar heel vertederend zelfs "flensjes" op de spijskaart staan. De taxi stopt hier en veel wajang-golek-, schilderijen en andere souvenirverkopers. De Grote Postweg, richting alun-alun, links boven uitstekend de toren van Hotel Ho- mann. "Braga Permai" (vroeger Bogerijen) met een gezellig terrasje ervoor Logeren in Bandung in het sfeervolle Hotel Homann 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 10