KRETA SETAN -
POIRRIE
DE DJOJOBOJO EN DE ÈDAN
De Duivelswagen
DE BENTENG VAN
KERTASADA (1920)
In de Kebatinan, (Javaanse mystiek)
maar vooral in de Kedjawèn, is er
sprake van een zekere profetie, die
bekend is onder de naam: "De Djo-
jobojo"
Waar die profetie oorspronkelijk van
daan komt en wie die heeft uitgespro
ken is historisch niet meer precies
te achterhalen omdat de geschied
kunde er geen betrouwbare gegevens
over heeft. Niemand kent of heeft het
origineel hoewel er z.g. afschriften en
versies van te vinden zijn. Deze pro
fetie wordt echter nu nog in de or
thodoxe kedjawèn krinqen qeloofd en
beleefd.
In dit artikel beperken wij ons slechts
tot de kern van de Djojobojo die in
alle geschriften wordt teruggevonden.
De kern bestaat namelijk uit de voor
spelling dat eens de Djaman Ratoe Adil
zal komen. 2) Het geloof hierin ver
toont enige overeenkomst met het
geloof van de orthodoxe jood in het
nog komende Messiaanse tijdperk, en
met het geloof van christenen in het
duizendjarig rijk uit de Apocalyps van
Johannes 20,1-6.
De Djojobojo heeft het eveneens over
een "djaman" en dus over een tijdperk.
Uit de geschriften over de Djojobojo
is verder op te maken dat het zeker
niet gaat om een tijdperk met de tijds
duur van maar één enkele mensen
leeftijd. Vandaar de vraag: Wie is dan
wel die Ratoe Adil?
Over deze mysterieuze persoon be
staan in kebatinan kringen allerlei in
terpretaties en speculaties.
In de geschiedenis van Indonesië is
het zelfs meer dan eens voorgekomen
dat iemand doorging voor de Ratoe
Adil of zich waande de Ratoe Adil
te zijn. Omdat deze profetie ech
ter betrekking heeft op een tijdperk
van lange duur, is het niet duidelijk
of er onder de Ratoe Adil wel een
gewoon mens is te verstaan.
Moet die mens dan de djaman inlui
den? Is hij de vorst gedurende dat
tijdperk? Is hij de incarnatie van een
bovennatuurlijk wezen? En wat voor
iemand zal hij dan zijn? Vragen die
niet beantwoord kunnen worden om
dat nu eenmaal voor iedere voorspel
ling geldt dat de waarheid ervan altijd
achteraf zal blijken.
Rond de kern van deze profetie, be
staan over de Djaman Ratoe Adil zo
wel in als buiten de Djojobojo nog
andere voorspellingen o.a. die van
Ronggowarsito.
In orthodoxe kedjawèn kringen leeft
echter de overtuiging dat gedeelten
van de Djojobojo en van de andere
voorspellingen, welke slaan op de
voortekens die de nadering aandui
den van de Djaman Ratoe Adil, al zijn
uitgekomen. Met name de voorspel
ling over de bezetting door de Japan
ners, de bevrijding van het koloniale
juk, de politieke vrijheid van de Ja
vaan, het verval van de Borobudur,
en de djaman édan d.i. het tijdperk
van rechteloosheid en allerhande ze
delijk bederf. 3)
Zullen de overige gedeelten ook uit
komen? Men hoopt van wel, want,
dan wacht Indonesië nog de "Hoekoe
man koealat" d.i. de straf voor de
djaman édan en uiteindelijk een tijd
perk van Veiligheid, Recht, Orde, Rust
en Welvaart onder de Ratoe Adil.
De vervulling van de voorspelling zal
echter zeker niet plaats vinden over
eenkomstig de tegenwoordig gangba
re westerse begrippen over die zaken.
In de Kebatinan en in de Djojobojo
gaat het immers niet om puur mate
riële aangelegenheden.
H.W.
Volgens een oude overlevering
gaat de voorspelling onder deze
naam terug tot koning Djojobojo van
het rijk van Kediri, vóór de 12e
eeuw.
2) Djaman Ratoe Adil (Jav.): Het tijd
perk van de Vorst der Gerechtig
heid.
3) édan Gek, waanzinnig.
Djaman édan episode van waan
zinnigheden).
De beschrijvingen over deze perio
de gaan duidelijk over Onrecht,
Hebzucht, Corruptie en Decaden
tie; een dieptepunt - waaruit men
volgens de voorspellingen ééns
zal verrijzen.
Autopioniers in Insulinde
door F. F. Habnit
Een van de mooiste kijk
en leesboeken uit het oude
Indië. En niet alleen voor
autoliefhebbers!
250 foto's. Gratis JMC-
sticker f 65,
inclusief porto
Voor onze abonnees
3 termijnen mogelijk.
In de desa Kertasada (Marengan/Soe-
menep/Madoera) stond een levens
grote benteng van de VOC (voordien
de Portugezen?) met de traditionele
kanonslopen aan weerszijden van de
poort, schuin, half in de grond.
Het latere Barisan-Corps was gelegerd
in de kota Soemenep, het vroegere
sultansdomein. De laatste sultan werd
opgevolgd door de penambahan, deze
weer door zijn zoon de pangeran, deze
weer door zijn zoon de regent, m.a.w.
het Sultanaat Soemenep werd terug
gebracht tot een regentschap, d.w.z.
met erfelijke opvolging.
De vorsten van Soemenep liggen be
graven op het hoogste punt ter plaat
se en draagt de naam van "ASTA".
Niet-Moslems mochten het kerkhof
betreden, uiteraard tegen een royale
tip. Verscheidene graven zijn voorzien
van een baldakijn en een ragfijne tule
klamboe. Veel rood en prada (ver
guldsel of bladgoud). Het terrein was
goed onderhouden, vrij van gras en
hier en daar stonden canna's (heilige
plant?).
Het Corps Barisan stond onder com
mando van een KNIL kapitein. Dan
was er nog een Madoerese grootma
joor, Madoerese luitenants en dito on
derofficieren, ook nog KNIL onder
officieren. De Madoerese grootmajoor
en luitenants waren prijaji's zonder
militaire opleiding aan een instituut.
In 1705 deed de Sultan van Mataram
afstand van zijn aanspraken op Cheri-
bon en Oost-Madoera.
Nu verder de benteng die op onge
veer 3 km (landinwaarts) verwijderd
was van Kalianget. De hoge wallen
waren gevormd door dubbele muren
opgevuld met stenen en zand (breedte
ca. 5 meter).
Ze werd gebruikt als militair hospitaal,
gevangenis en gekkenhuis. Een piso-
blati affaire (meestal een vrouwenper
kara) bracht de delinquent of in de
gevangenis of in het gekkenhuis. Dit
maakte de landrechter uit. Omstreeks
1910 was landrechter Mr. Galestin, de
eerste voorzitter van het I.E.V.
P. JORDANS
"Kun je niet net als iedere andere man ge
woon naar de TV kijken".
16