KRETA SETAN - POIRRIE DE DJOJOBOJO EN DE ÈDAN De Duivelswagen DE BENTENG VAN KERTASADA (1920) In de Kebatinan, (Javaanse mystiek) maar vooral in de Kedjawèn, is er sprake van een zekere profetie, die bekend is onder de naam: "De Djo- jobojo" Waar die profetie oorspronkelijk van daan komt en wie die heeft uitgespro ken is historisch niet meer precies te achterhalen omdat de geschied kunde er geen betrouwbare gegevens over heeft. Niemand kent of heeft het origineel hoewel er z.g. afschriften en versies van te vinden zijn. Deze pro fetie wordt echter nu nog in de or thodoxe kedjawèn krinqen qeloofd en beleefd. In dit artikel beperken wij ons slechts tot de kern van de Djojobojo die in alle geschriften wordt teruggevonden. De kern bestaat namelijk uit de voor spelling dat eens de Djaman Ratoe Adil zal komen. 2) Het geloof hierin ver toont enige overeenkomst met het geloof van de orthodoxe jood in het nog komende Messiaanse tijdperk, en met het geloof van christenen in het duizendjarig rijk uit de Apocalyps van Johannes 20,1-6. De Djojobojo heeft het eveneens over een "djaman" en dus over een tijdperk. Uit de geschriften over de Djojobojo is verder op te maken dat het zeker niet gaat om een tijdperk met de tijds duur van maar één enkele mensen leeftijd. Vandaar de vraag: Wie is dan wel die Ratoe Adil? Over deze mysterieuze persoon be staan in kebatinan kringen allerlei in terpretaties en speculaties. In de geschiedenis van Indonesië is het zelfs meer dan eens voorgekomen dat iemand doorging voor de Ratoe Adil of zich waande de Ratoe Adil te zijn. Omdat deze profetie ech ter betrekking heeft op een tijdperk van lange duur, is het niet duidelijk of er onder de Ratoe Adil wel een gewoon mens is te verstaan. Moet die mens dan de djaman inlui den? Is hij de vorst gedurende dat tijdperk? Is hij de incarnatie van een bovennatuurlijk wezen? En wat voor iemand zal hij dan zijn? Vragen die niet beantwoord kunnen worden om dat nu eenmaal voor iedere voorspel ling geldt dat de waarheid ervan altijd achteraf zal blijken. Rond de kern van deze profetie, be staan over de Djaman Ratoe Adil zo wel in als buiten de Djojobojo nog andere voorspellingen o.a. die van Ronggowarsito. In orthodoxe kedjawèn kringen leeft echter de overtuiging dat gedeelten van de Djojobojo en van de andere voorspellingen, welke slaan op de voortekens die de nadering aandui den van de Djaman Ratoe Adil, al zijn uitgekomen. Met name de voorspel ling over de bezetting door de Japan ners, de bevrijding van het koloniale juk, de politieke vrijheid van de Ja vaan, het verval van de Borobudur, en de djaman édan d.i. het tijdperk van rechteloosheid en allerhande ze delijk bederf. 3) Zullen de overige gedeelten ook uit komen? Men hoopt van wel, want, dan wacht Indonesië nog de "Hoekoe man koealat" d.i. de straf voor de djaman édan en uiteindelijk een tijd perk van Veiligheid, Recht, Orde, Rust en Welvaart onder de Ratoe Adil. De vervulling van de voorspelling zal echter zeker niet plaats vinden over eenkomstig de tegenwoordig gangba re westerse begrippen over die zaken. In de Kebatinan en in de Djojobojo gaat het immers niet om puur mate riële aangelegenheden. H.W. Volgens een oude overlevering gaat de voorspelling onder deze naam terug tot koning Djojobojo van het rijk van Kediri, vóór de 12e eeuw. 2) Djaman Ratoe Adil (Jav.): Het tijd perk van de Vorst der Gerechtig heid. 3) édan Gek, waanzinnig. Djaman édan episode van waan zinnigheden). De beschrijvingen over deze perio de gaan duidelijk over Onrecht, Hebzucht, Corruptie en Decaden tie; een dieptepunt - waaruit men volgens de voorspellingen ééns zal verrijzen. Autopioniers in Insulinde door F. F. Habnit Een van de mooiste kijk en leesboeken uit het oude Indië. En niet alleen voor autoliefhebbers! 250 foto's. Gratis JMC- sticker f 65, inclusief porto Voor onze abonnees 3 termijnen mogelijk. In de desa Kertasada (Marengan/Soe- menep/Madoera) stond een levens grote benteng van de VOC (voordien de Portugezen?) met de traditionele kanonslopen aan weerszijden van de poort, schuin, half in de grond. Het latere Barisan-Corps was gelegerd in de kota Soemenep, het vroegere sultansdomein. De laatste sultan werd opgevolgd door de penambahan, deze weer door zijn zoon de pangeran, deze weer door zijn zoon de regent, m.a.w. het Sultanaat Soemenep werd terug gebracht tot een regentschap, d.w.z. met erfelijke opvolging. De vorsten van Soemenep liggen be graven op het hoogste punt ter plaat se en draagt de naam van "ASTA". Niet-Moslems mochten het kerkhof betreden, uiteraard tegen een royale tip. Verscheidene graven zijn voorzien van een baldakijn en een ragfijne tule klamboe. Veel rood en prada (ver guldsel of bladgoud). Het terrein was goed onderhouden, vrij van gras en hier en daar stonden canna's (heilige plant?). Het Corps Barisan stond onder com mando van een KNIL kapitein. Dan was er nog een Madoerese grootma joor, Madoerese luitenants en dito on derofficieren, ook nog KNIL onder officieren. De Madoerese grootmajoor en luitenants waren prijaji's zonder militaire opleiding aan een instituut. In 1705 deed de Sultan van Mataram afstand van zijn aanspraken op Cheri- bon en Oost-Madoera. Nu verder de benteng die op onge veer 3 km (landinwaarts) verwijderd was van Kalianget. De hoge wallen waren gevormd door dubbele muren opgevuld met stenen en zand (breedte ca. 5 meter). Ze werd gebruikt als militair hospitaal, gevangenis en gekkenhuis. Een piso- blati affaire (meestal een vrouwenper kara) bracht de delinquent of in de gevangenis of in het gekkenhuis. Dit maakte de landrechter uit. Omstreeks 1910 was landrechter Mr. Galestin, de eerste voorzitter van het I.E.V. P. JORDANS "Kun je niet net als iedere andere man ge woon naar de TV kijken". 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1978 | | pagina 16