Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtonee! (VII) 10 Laten we nu ter afwisseling eens de technische kant - de vervaardiging van de pop - van de Wajang Purwa bekijken. Ons werd (en wordt) soms wel eens de vraag gesteld of die poppen van karton zijn gemaakt, terwijl het brein van jeugdige vragenstellertjes bij wijlen zwanger is van petrochemische producten. De hemel behoede de Javanen (en ons) tegen Wajang Plestik made in Japan. DE GRONDSTOF Men neme een karbouw (voor wie niet weet wat voor een dier dit is; het is een waterbuffel) of een ander rund. Een gezond exemplaar levert de huid (kulit) voor de gewone tot goede kwa liteit Wajang Kulit poppen. Een schurf tig beest - hoe schurftiger hoe beter - daarentegen is de producent van de huid voor de Wajang Kulit figuren van zeer goede tot sublieme uitvoering. De verklaring is eenvodig. Laatst ge noemde kulit is op natuurlijke wijze van nagenoeg alle vet ontdaan en le vert na gebruikelijke bewerking de bes te huid voor afwerking en beschilde ring. De Gapit en Tjempurit, de stokjes waar mede de pop gehanteerd wordt, zijn vervaardigd van rotan of bambu ter wijl hoorn toegepast wordt bij de be tere kwaliteit. BEWERKING VAN DE KULIT Nadat de (dode) karbouw van zijn huid ontdaan is - voor dunnere kulit wordt de huid van een kalf genomen - wordt die op een raam gespannen in de zon te drogen gelegd. Daarna worden ha ren en vetresten afgeschraapt. Heeft men geen schurftige huid voor handen, dan wordt de kulit met kalk ingewreven om het vet te verwijderen. Na het afschrapen worden oneffenhe den met een hamer bewerkt, totdat de huid overal ongeveer een gelijke dikte heeft gekregen. Vervolgens wordt het oppervlak bewerkt met een slijpsteen om de laatste oneffenheden en krassen te doen verdwijnen, waarna de huid nog enige bewerkingen ondergaat met bepaalde bladeren die een soort po lijstende functie hebben. De kulit hoort nu mooi glad en droog te zijn en wordt in stukken verdeeld waaruit de wajang poppen worden gemaakt. VERVAARDIGING VAN DE POP De Wajang Kulit maker begint met de omtrek van een pop met een naald op de huid te tekenen. De huid is prachtig chamois-kleurig en melkachtig door schijnend. Vervolgens wordt de figuur, die naar men zegt in een ononderbro ken lijn door de vakbekwame tekenaar in één ononderbroken handeling wordt getekend, met een speciaal mesje uit gesneden. Dit is de enige keer dat in de kulit door de wajangmaker gesne den wordt. De gehele verdere bewer king gebeurt met hamer en beiteltjes. De pop wordt nu ajour bewerkt (met die beiteltjes) en de gestalte, de kle ding, gelaat en hoofdtooi gaan zicht baar worden. Dit beitelen (ukir) gebeurt op een hou ten aambeeldje, op de kopse kant van het hout, omdat beide kanten van de bewerking zo scherp mogelijk moeten zijn. De kopse kant van het hout deukt niet in bij de beitelslag; de langste kant doet dat wel en de beitel zou in dit laatste geval niet in één slag door de kulit gedreven kunnen worden, het geen een minder fraai resultaat ople- Yogyakarta 1977, kampong Gendeng. De Meester Wajangsnijder Bapak Atmosukarto (in traditioneel Javaans costuum) en zijn leer ling. Rechts de heer Ciptoraharjo, destijds beheerder van de Art Shop Yakindrata en zelf ook een kunstenaar. De leerling is aan het uitbeitelen van de pop bezig. Pak Atmosukarto houdt een wakend oog op zijn leerling die met een schraper de haren van een opgespannen huid verwijdert. Beide foto's werden gemaakt door een bestuurslid van Budidaya, de heer Pesch uit Wageningen.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 10