POIRRIE ]tidopero§ TRANS-ASIAN TRAVEL Wij kunnen u tegen zeer voordelige prijzen langspeelplaten en cassettes leveren met muziek en zang uit de Gordel van Smaragd, onder meer Keroncong, Indonesia Pop, Lagu Melayu etc. Schrijft of belt u ons om toezending van gratis folders? vert. De beweegbare armen van de pop worden afzonderlijk vervaardigd en na voltooiing van de beschildering met benen of leren scharnierpennetjes (lij kend op miniatuur boordeknoopjes) be vestigd. Onderarm aan bovenarm, het geheel aan de romp van de pop. BESCHILDERING Het beschilderen gebeurt met natuurlij ke verfstoffen. Zo hoort het tenminste. De verfstoffen behoren plantaardig en mineraal te zijn; nochtans wordt hier tegenwoordig wel eens de hand mee gelicht tengevolge van materiaalschaar- ste en daarmee gepaard gaande prijs stijging. In dit geval vergrijpt de iets te commercieel ingestelde wajangma ker zich aan synthetische fietslak. Wij zagen daarvan enkele afschuwelijke hoogglanzende voorbeelden. Gelukkig zijn dit uitzonderingen. De betere wajang kulit poppen worden vooraf voorzien van een speciale on dergrond waarop de beschildering aan gebracht wordt. Wat de beschildering van de kleding betreft gebeurt dat volgens traditioneel schema al is een zekere vrijheid voor de kunstenaar aanwezig. De kleuren van gelaat en lichaam echter zijn vast omschreven en specifiek voor de fi guur die uitgebeeld wordt. Opgemerkt mag worden dat in zeer oude tijden van de Wajang Purwa his torie de poppen waarschijnlijk nog on gekleurd waren of alle mogelijk ge lijkelijk van kleur. ONDERDELEN VAN HOORN Intussen zijn ook de klemlat, de ga- pit, en de stokjes waarmede de armen worden bewogen, de tjempurit, gereed gekomen. De goedkopere wajangpop pen vertonen deze onderdelen in bam- bu of rotan gedaante, de betere pop pen hebben hoornen handvatsels. Ne men we dit laatste geval onder de loup. Een runderhoorn wordt over de lengte doorgezaagd in stroken ter dikte van de gapit en tjempurit en de juiste leng te wordt bepaald aan de grootte van de wajangpop. Nadat de gapit en tjem purit in de juiste vorm zijn gesneden en van de eventuele versieringen zijn voorzien, wordt de gapit boven een walmende lampoe templek gelijkmatig verwarmd en van de juiste buigingen voorzien. De vette roet die uit de semprong te voorschijn walmt, voorkomt dat de hoornen gapit door de hitte verschroeit of scheurt. De laatste handeling is de bevestiging van de gapit en tjempurit aan de pop. Dit gebeurt met vezeltjes uit een klap- perbast of tegenwoordig ook wel met gewoon touw. De Wajangpop heeft vanaf de gerede huid tot het eindproduct soms wel vier kunstenaars gepasseerd: de man die de omtrek tekent en snijdt, de man die de ukiran aanbrengt, de schilder en de hoornbewerker. Zoals bij vele oude ambachten de hiër archie van de Meester, de ambachts lieden en de leerlingen. Het ambacht wordt van kindsbeen af geleerd en men gaat zelden uit het beroep "om iets anders te gaan doen". Deze "hokvast heid" waaraan men tegenwoordig in Negri Blanda een broertje dood heeft, levert wel sublieme vakmensen en kunstenaars op, met hart voor hun ambacht. STIJLVERSCHILLEN De Wajang Purwa is over vrijwel geheel Java, ook West Java, verspreid. Dit houdt vanzelfsprekend in dat de wajang in een tamelijk groot aantal stijlen voor komt. Lijkt, oppervlakkig beschouwd, de West Javaanse wajang purwa op de Midden- of Oost Javaanse, in detail is duidelijk verschil. Dit verschil kan zich manifesteren in de hoofdtooi, de kleur van de kleding, in de wijze van aankle ding, in gelaatsvorm. Bovendien kun nen ook nog per desa verschillen op treden, zelfs in hetzelfde district, al zullen dergelijke verschillen dan ook nauwelijks opvallen. Deze materie is echter zo uitgebreid en veelomvattend, dat bespreking hier niet mogelijk is. Er is, voor zover ons bekend zelfs geen compleet werk dat een volledige be schouwing aan dit aspect wijdt. Wat de algemeen bekende stijlen be treft geven Yogyakarta en Solo de toon aan. Geldt voor al de eerder genoemde stijlverschillen dat men wel een gede gen kennis van deze materie moet heb ben om de zaak uit elkaar te kunnen houden, het verschil tussen de wajang kulit van Yogya en Solo is ook voor de leek duidelijk zichtbaar. Zo is bijvoor beeld de Solo'se ukiran grover dan de Yogya'se. De Yogya'se poppen zijn bijvoorbeeld ook herkenbaar aan de zeer lange ar men, die bijna tot de voeten van de pop reiken, terwijl de vrouwenfiguren van de Yogya'se wajang de sleepjes van de kain naar voren dragen in te genstelling tot van de Solo'se vrouwe, lijke wajangpop, die de sleep van de kain achter zich heeft. Om maar enkele kenmerken te noe men. Vooralsnog stof genoeg om over te piekeren! "Hij lijkt op Travolta, danst als Travolta, maar hij praat precies als si Bentiet". maakt voor U het Verre-Oosten betaalbaar. Jakarta v.a. 1550, 10 dg Bangkok v.a. 1525,vliegreis logies/ontbijt. f 1895,Jakarta, incl. visa en drie nachten logies/ontbijt in Singapore. 2.297,Jakarta, incl. 7 nachten Bangkok, 3 nachten Singapore logies/ ontbijt. Vraag vrijblijvend naar onze verzorgde reizen Indonesië per lijndiensten KLM/Garuda DC-10. Jacob Catsstraat 46b - Telefoon 010-67 32 44 21 57 36 - Rotterdam Telex: 24 357. POSTBUS 9078 3506 GB UTRECHT TEL. 030-61 7981 11

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 11