De Militaire Luchtvaart van het KNIL Het is alweer 37 jaar geleden dat de eerste luchtaanvallen op Bandoeng plaats vonden. Wie van de lezers herinnert zich nog die beklemmende tijd? Wie herinnert zich nog het sirene-geloei als waarschuwing dat er luchtalarm was? En wie herinnert zich nog het gluren vanuit een schuilplaats of loopgraaf naar boven om daar heel, heel hoog die dwarrelende vliegtuigjes in het luchtgevecht te zien. Van de grond af kon men niet eens zien of het vriend of vijand was. Eén van die vliegers heeft eens hierover een opstel gemaakt. In 1943 is dit gepubliceerd in het maandblad van de Neder landse vliegschool in Amerika. We hebben dit opstel teruggevonden en wij menen U dit niet te moeten onthouden. Het geeft de sfeer weer waarin de jachtvliegers van toen leefden en het beschrijft de gedachtengang en de emotie van één van die jongens, die het lef had een gevecht aan te gaan tegen een overmachtige vijand. Dit is het ware verhaal van de toenmalige Res. Ie Lt.vl. H. H. J. SIMONS. Een gevecht boven Bandoeng. Kwam ik van Makassar, waar we vrouwen en kinderen hadden geëvacueerd, of kwam ik alleen maar even aanlopen bij de Vliegdienst van onze KNILM om te zien of er nog wat te vliegen viel? Ik weet het niet meer. Doet er uiteindelijk weinig toe, maar het gebeurde omstreeks eind januari '42. "Oh ja, dat is waar ook", zei de Chef Vliegdienst, "ik heb je opgegeven voor jachtvliegerwou je toch immers?" Hoezo? Och, men liet mij een lijstje zien, waar een stelletje KNILM-vliegers genoteerd waren als eventuele jachtvliegers, maar naar mijn smaak was dat een lijstje van potentieel niet-jachtvliegers dus heb ik maar een ander lijstje ge maakt en jou er bij gezet. Wie nog meer? De Haas, André de la Porte en mezelf. Wanneer moeten we dienst doen? Kan iedere dag gebeurenhou je maar klaarDaar komt de kist uit Soerabaja aan; Jansen, heb je de luchtbeschermingsdienst opgebeld? Dat was kennelijk het hele verhaal, maar het liet aan duidelijkheid absoluut niets te wensen over. "Zie je dat touwtje over die kaart? Het loopt van Penang-Oostwaarts langs Pontianak, Tarakan en Menado en wijst dan in de wijdte van de Pacific. Het is een belangrijk touwtje, want het wijst precies aan hoever de Jappen opgeschoten zijn. We spannen het ie dere dag een beetje lager en dan hou den we onze strategische bespreking over de beste manier om de oorlog te winnenI" De luitenant Piet Tideman zwaaide vaag met grote handen over de kaart van de Indische Archipel en lachte met wijd open mond. Maar het was een sarcastische, holle lach en duurde niet lang. Ik keek om me heen. Dit was dan de Eerste Afdeling van de Vijfde Vlieg- tuiggroep van de Indische Jachtvlieg- dienst. Twaalf Brewsters "Buffalo" met veertien vliegers. De vliegtuigen stonden enigszins ver spreid in de Noordhoek van Andir, zo dat een bom hoogstens de helft van de kisten zou treffen. De vliegers wa ren gestationeerd in de hangar, waar vijf kribben, een waterkraan en een stelletje houten stoelen het comfort opleveren van 's morgens vijf tot 's avonds half zeven. De communicaties werden verzorgd door twee telefoons. Een moderne huistelefoon met stads- connectie via de veldcentrale en een Res. Ie Lt.vl. H. H. J. Simons gammel draaiapparaat voor directe verbinding met de grond-commando post. Het draaiapparaat maakte een aarzelend geluid en ik geloof zeker dat ik dit typische geluid nooit of te nim mer zal vergeten! Want als dat tele foontje zachtjes, liefjes, aarzelend rin kelde, dan betekende dit o.a. dat Tide man met een heftige ruk de hoorn op nam, en als hij dan ook, na een secon de geluisterd te hebben, naar ons knik te, met zijn ogen de lucht afzocht en met zijn vrije hand op de knop drukte om in de hangar de alarmsirene te laten loeien, renden de ingedeelde vliegers van de alarmpatrouille naar beneden, naar buiten en sprongen in de kisten. Soms draaiden de motoren; vaak, vooral later, niet. In dit laatste geval had de sirene de gebruikelijke paniek verwekt en zocht tachtig procent van het grondpersoneel de relatieve veilig heid van de sawah op. In de kisten - even kijken hoever de andere vliegers gevorderd zijn en dan - vol-gas, dwars over het veld, langs de starttoren, de lucht in. Daar gingen dan de vier soms acht verdedigers van de Bandoengse hoog vlakte, de "umbrella" oftewel "top- cover" van Generaal Wavell en zijn numeriek-sterke internationale staf. De eerste zorg in de lucht is het hele luchtruim - vooral dat gedeelte van het luchtruim achter en boven onszelf - en dan de radio verbinding. De code naam voor de grondpost was "Ma- lang" en van de jagers "Sandberg". Nadat alle vliegers zich min of meer tijdig en duidelijk hebben gemeld, ont spint zich de volgende conversatie: "Sandberg wit Satoe naar Malang. Over." "Malang naar Sandberg wit Satoe ik heb een bericht voor U - twintig Bo geys gemeld Noordkust twintig Bo geys zeer hoog, zeer hoog. Over." "Sandberg wit Satoe naar Grondpost - begrepen". En dan stilte. Witte cumuli over de bergtoppen - vredige sawahs - fel blauwe lucht. Rust - vredige rust. Indië zoals ik dat altijd gekend had vanuit een vliegtuig. Typisch zoals de ze vredige beelden in mijn geest zijn gegrift, ondanks mijn uiterste waak. zaamheid. Systematisch zoeken - kijken, turen - links achter, boven onder - opzij bo ven onder - voor boven onderrechts boven onder - rechts achter boven on der - speciale aandacht voor de zon- sector. Langzaam klimmen - benzine sparen. Boven de Prahoe mitrailleurs proberen. Doen ze het? Klimmen - draaien - zoeken - turen. Wat is dat? Reeds heb ik mijn microfoon gegrepen om de waarschuwingen door te geven aan de anderen en de luisterende grondpost Neen - spatje op de voorruit! Verlich ting kruisen - draaien - zoeken - turen Een plotseling gekraak in de telefoon strekt onze gespannen zenuwen tot een bijna onhoudbaar peil. Neen, niets! Ja toch! "Malang naar Sandberg wit Satoe. Over". "Sandberg wit Satoe naar Malang. Over". "Sandberg wit Satoe U moet orbit apple nine - orbit apple nine angels ten - angels ten over - over". Een snelle blik op de kaart. Draaien in de buurt van Tjimahi op drie duizend meter. Jammer van de hoogte denk ik zo bij mezelf, want we zitten op 6500 meter. Enfin, dalen naar Tjimahi en als maar zoeken - turen -spanning Tji mahi - Andir - Lembang - Tjimahi An dir - Eindelijk de verlossing - 12

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 12