Alle jongens schijnen te voelen dat het menens wordt, want ondanks het feit, dat we het gevechts formatie-houden in afdelingsverband pas eenmaal heb ben beoefend, gaat het uitstekend. We klimmen van Andir Zuid-Oostelijk over Bandoeng en de radio laat ons geen twijfel omtrent de aanwezigheid van gele apen in de klare tropenlucht bo ven Java. De omroeper moet nerveus zijn, want als we tijd hadden gehad om de aantallen "bandits" op te tellen, die hij ons meldde, dan waren we waar schijnlijk tot een totaal-generaal geko men waar Tojo van zou watertanden. Misschien had hij toch wel gelijk en was de L.B.D. niet helemaal gek. Wie weet? Plotseling de stem van Kapitein van Rest: "Bandoeng wordt gebom bardeerd!" We zaten net in een linker bocht op 3500 meter met Bandoeng voor ons en het eerste wat we inder daad zien, zijn dikke vette rookwolken van Andir. "Nu komt het" denk ik. "We beginnen allerberoerdst door ons achter onze rug te laten bombarderen, maar laat ze maar opkomen!" Een andere stem: "Bandits two o' clock onder". Ja, waarachtig: Stippen in formatie: Slanke vleugel - cirkelron de, nauwe romp: Zero's!! Tideman en twee patrouilles links van mij. Vaan drig Vonk en ik buitenvliegers van pa trouille van Rest. Licht duikend gaan wij ten aanval. "Bandit nine o' clock". Tideman buigt af, wij duiken door. Een grote ijzige kalmte brengt al mijn ge spannen zenuwen tot rust. Allemachtig wat zal ik raak gaan schieten! Maar alvorens definitief mijn doel uit te kiezen, kijk ik instinctmatig om. "Bandits six o'clock boven". Er is geen tijd meer om de microfoon te grijpen. Ik moet de rug van onze patrouille toch dekken! Ik draai een scherpe lin kerbocht en vlieg negen Zero's tege moet en zie met een half oog dat Vonk mij volgt. Kleine witte vlekjes verschij nen op de romp en vleugels van de voorste Zero's. Ik besef niet eens - het was toch ook de eerste keer, niet? dat kogels en lichte granaten me te gemoet komen. Witte cirkel - witte punt - zwart vleugelprofiel - bijna range! Ik begin te vuren. In mijn verwaande zelfverzekerdheid valt het me heus tegen, dat het dezelf de voorste Zero niet belieft in stukken uit elkaar te vallen. Alsof het een vriendschappelijk luchtgevecht betreft, trek ik na het passeren van de Zero's - gingen we er dwars doorheen? - mijn 57 in een scherpe klimmende linker bocht. Drie Zero's boven mij - nog meer naast mij - anderen onder mij. Een Brewster vliegt voor me langs. We missen elkaar op een paar meter. Zero voor, weg, linkerbocht. Boost, nog meer boost, toeren, toeren, trek ken. Mijn trouwe 57 trilt - wil wegval len. Met boost, wilskracht en zweten klimt hij door. Plotseling zie ik gaten in mijn vleugel. Verdomme, een pa trouille Zero's onder achter! De voor ste schiet. Alles achter me! Ha, ik draai dus binnen de heren. Twee Ze ro's voor me - zie nog vaag drie of meer vliegtuigschimmen voor me heen. klimmen. Voorhouden nu - twee, drie lengtes, ik schiet even - geen kans. Ik verlies ieder gevoel van hoogte, tijd, ruimte - voor angst heb ik niets over. Steeds meer Zero's, die boven, onder, langs me heen draaien - een parachu te drie Zero's duiken in perfecte for matie op iets wat brandt. Voorhouden - richten, schieten. Ineens de kans - de door God gege ven kans - een Zero hangt dood boven in een Immelman vlak voor me. Niets voor te houden - haal hem te snel in gas dicht, richten, schieten, schieten, schieten - zal ik met mijn schroef zijn roeren er af vliegen - te veel Zero's - moet ik ook springen - heb ik hem ge mist? draaien, boost, boost, boost - toeren, toeren - klimmen. Het davert door mijn brein: er zijn nog meer Zero's - een schok onder me - treffers in de vliegtuigromp. Als een ijskoude hand omvat een kort moment van paniek mijn tot nu toe regelmatig denken. Houdt het nooit op? Het lijkt wel alsof ik al een paar uur boven de Lembangweg voor mijn leven vecht. Ik adem benzine- en kruitdampen. Het stinkt. Zo plotseling als ik omringd was door razende schietende kisten, even zo plotseling vlieg ik helemaal P. G. Tideman, Res. 1e Lt.vl. wnr. alleen in serene rust - drie Curtiss interceptors doen me weer aan Zero's denken. Roep grondpost: "Orbit an gels - angels twenty - angels twenty". Doorklimmen naar 6.000 meter. De PW legt een keurig anti-luchtpatroon om mijn 57, die het hooghartig negeert. "Sandberg pancake - pancake!" God zij dank! fk land als nummer drie of vier. "En hoe was het? Hoeveel Zero's heb jij geteld? Is de fabriek erg beschadigd? En ze kwamen op zowat drie tot vier honderd meter over de vleugels - heb jij wat afgeschoten? Daar is Tideman. Allemachtig - zijn "O" lijkt wel een slechte zeef", de Haas is gesprongen verbrand - neen, van Rest is ook nog niet terug - Zouden ze vandaag nog terugkomen? Een beetje niet begrijpend staan we grijnzend en gelukkig tegen elkaar te praten. Een auto - de generaal en zijn staf. Hij vraagt wie er nog niet terug zijn. Eindelijk realiseert iedereen zich de tragiek van de situatie en er valt een stilte onder de drukpratende, gesticu lerende vliegers en monteurs. Tucker, de Haas en van Daalen afge schoten. Kapt. van Rest en nog iemand - wie is het? nog niet terug. De Haas is all right - van Daalen zwaar gewond - Tucker dood - van Rest komt landen, 's Avonds drinken we bier - morgen is er weer een dag. Naschrift. Dit verhaal is in eerste instantie ge schreven voor leerling vliegers. Als zodanig zijn een aantal woorden ge bruikt die een nadere verklaring be hoeven: bogey, bandits - vijandelijke vliegtui gen cumuli - bepaalde type wolken orbit - cirkelen apple nine - een aangegeven gebied nabij Bandoeng angels - hoogte angels ten hoogte 10.000 feet (6500 meter) pancake - landen Bucker - Bucker Jungmann, een les- vliegtuig L.B.D. - Luchtbeschermingsdienst Zero - gevreesde Japanse jager voorhouden schieten in de vliegrich ting van het doel-vliegtuig boost - gasdruk in de cylinders - wordt geregeld vanuit de cockpit mid dels het gasmannet. toeren - omwentelingen per minuut van de schroefas wordt geregeld vanuit de cockpit H. H. J. Simons is vlak voor de capi tulatie met één der laatste transport vliegtuigen naar Australië kunnen ont snappen. Hij kreeg daarvoor opdracht van het hoofdkwartier en moest zich in Australië melden bij de geëvacu eerde vliegschool om als instructeur op te treden. Met deze vliegschool is hij daarna naar Amerika gegaan en is in 1943 bij de oprichting van het 120e NEI Squadron hierbij gekomen en heeft tot het einde van de oorlog bij dit onderdeel operationele vluchten gemaakt. Na de oorlog heeft hij een zeer korte tijd nog bij de KLM gevlo gen, maar heeft daarna gekozen voor een grondfunctie. Als vertegenwoor diger van de KLM heeft hij lange tijd in Brazilë gewerkt. Later is hij naar Amerika gegaan, werd Amerikaans staatsburger en heeft zich opgewerkt tot één der leidinggevende functiona rissen bij de Grumann Aircraft Facto ries. Hij woont momenteel in Londen. De dood te vrezen is erger dan ster ven. Publilius Syrus 't Leven alleen is de school van het leven. De Genestet 14

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 14