THEELEPELTJES BEZOEK AAN IRIAN (I) We hebben ze weer Electrlsch rijst koken door: M. FEROUGE SJ. Kemajoran, ongeveer zeven uur 's morgens. Ik sta voor mijn eerste grote vlieg reis. Ja, de allereerste was in 1946, toen we na de vrijlating uit een extremisten kamp op Panasan bij Solo in een Dakota van de R.A.F. opgepropt werden en afgevoerd naar Semarang; als vliegtocht een niksje, maar het was voor ons de terugkeer naar een vrije wereld. Nu bestijg ik de landingstrap van een slanke viermotorige jet van de Garuda, merk mij onbekend. (Naderhand is een plane van hetzelfde type verongelukt, en werden de overige uit de vaart genomen!") Deze vlucht heeft alleen firstclass- passagiers, en er is geen plaats aan gewezen; ik zoek een plaats bij een raampje om uitzicht te hebben. Zit lek ker. Als het toestel de lucht in gaat, blijken er in het ruime compartiment slechts vijf personen te zitten, allen geünifor meerd (behalve ondergetekende), dis tinctieven ken ik niet. De stem van een stewardess laat we ten, dat wij rechtstreeks naar Biak zul len vliegen, waar we over vier uur zul len aankomen en dat de kruissnelheid 600 mijl per uur bedraagt. Vlug omge rekend betekent dat een afstand van 3500 km. En dat is nog niet eens de hele lengte van Indonesia; denk maar aan de afstand van Sabang naar Ja karta, en naar het Oosten tot Ambon en Merauke toe! Wie kan in Europa binnen het eigen land zo'n afstand af leggen? Een van de passagiers komt naast mij zitten om een praatje te maken. Stelt zich voor als de Djaksa Tinggi (Hoofd- off. van Justitie) van Irian, die van een dienstconferentie terugkeert naar zijn standplaats. Ik krijg het vermoeden, dat de overigen evenzo op dienstcon ferentie in Jakarta geweest zijn. Het is overigens bekend, dat ambtenaren van allerlei diensten zeer dikwijls op en neer gaan tussen de hoofdstad en Iri an, uiteraard op kosten van de staat. En wat ga ik er doen? Ik ben nog nooit in Irian geweest, maar voel mij er toch zeer bij betrokken. Twee weken ge leden heb ik weer een groep van 40 jonge gurus uit Yogya en Midden- Java naar Priok gebracht tot op de boot (een oude KPM.er), waar zij als dekpassagiers de verre reis zullen ma ken. Honderden zijn hen reeds voor gegaan en nu verspreid over het on metelijke gebied tot in de diepste bin nenlanden toe. Het wordt hoog tijd, dat ik eens van dichtbij kennis neem van hun levensomstandigheden. Deze groep heb ik beloofd, ze in Biak op te wachten. En nu zit ik fijn in een jet met aange name binnentemperatuur een reisje van vier uur te maken hoog boven de zeeën, terwijl zij daar ver beneden in wind en weer op een dek liggen tussen stapels bagage en goederen, weken lang. Wat een tegenstelling. De stewardess zorgt ervoor, dat het ons aan niets ontbreekt. Wij raken de grond, de plane staat stil; we zijn op het vliegveld Mokmer in Biak. De ge- uniformeerde heren stappen uit; ik volg ze bescheiden. Wat is dat? Op het platform staat een groot aantal militai ren aangetreden, keurig in de houding. Die het eerst is uitgestapt, komt op hen af en salueert. Ik kijk eens goed: gouden epauletten met één gouden ster, dus een brigadier-generaal. Dat moet de Militair Commandant van Irian zijn, bij terugkeer officieel begroet Ik voel mij als een verstekeling op een Regeringsvliegtuig. Gauw het stations gebouw binnen. Op mijn horloge is het 11 u., maar de klok daarboven wijst 1 uur; inderdaad Oost-lndonesia (Biak) is 2 uur voor op West-Indonesia (Jakar ta); ertussen zit Makassar (Midden- Indonesia) met 1 uur verschil. Afstan den In de hal zie ik nog veel meer unifor men, kennelijk gekomen om de "high brass" van Jakarta te verwelkomen. Doet me denken aan tempo doeloe, als de Resident op bezoek kwam in een kleine binnenplaats, waar alle kleine en grote notabelen hormat kwa men betuigen. Er zijn ook enkele ge wone burgers met koffers en tassen, blijkbaar gereed om met de retour vlucht van de plane na het tanken mee te gaan naar Jakarta. MET DE WAPENS VAN 6 GROTE INDISCHE STEDEN Batavia - Bandoeng - Semarang Soerabaja - Malang - Medan Per stuk f 8,50 porto f 1,10 Per half dozijn (naar keuze) f 48,50 porto f 2,75 Sierlijke uitvoering, zwaar ver zilverd. In een mooi doosje. Een fijn cadeautje voor elke gelegen heid! Ik kijk rond en taxeer de omstanders. Dat moet 'm zijn, ik naar hem toe, maar hij ook op mij af. Inderdaad, het is de pastoor van Biak, nu ben ik niet meer verweesd. Ik haal mijn bagage op en wil met hem mee. Ho, ho, dat gaat zo maar niet, besef wel, dat je nu in een soort "buitenland" zit met eigen wetten. Eerst langs de douane, die mij laat passeren. Dan de immi gratie, waar ik mijn entry-permit moet laten zien (in Jakarta na zorgvuldige screening verkregen). Alle stempels worden bekeken, er wordt een stempel toegevoegd, dan mag ik gaan. Buiten gekomen zoeken we onze weg tussen de militaire trucks (van het con tingent dat de generaal heeft opge wacht) naar de VW. combi van de pas toor, een vrachtwagentje voor goede renvervoer. Op weg naar huis hoor ik, dat hij telkens als er een plane van Jakarta komt, naar het vliegveld gaat, om te zien, of er missionarissen op te halen zijn, ofwel te brengen. Want Biak is practisch de enige toe gangspoort voor heel Irian. Priesters, broeders, zusters, allen moeten via Biak verder getransporteerd worden, en omgekeerd. Vandaar is de pastorie een "guest-house" voor mannelijke religieuzen, terwijl de zusters worden ondergebracht in het zusterhuisje na bij. Is de boot met mijn goeroes al gekomen? Hij heeft er nog geen be richt van, maar zal morgen ernaar in formeren. (slot volgt) DOOD "Ik ben sinds jaar en dag abonnee van Tong-Tong nu Moesson (6 jaar om pre cies te zijn, red.) Daar ik de laatste tijd absoluut geen interesse, nog begrip meer kan opbrengen voor mijn land van herkomst, verzoek ik u met ingang van (datum) mij van de lijst van abonnee's af te voeren. Indonesië is voor mij dood." Dit afschuwelijke overlijdensbericht, doorgegeven door een abonnee (de naam is alleen belangrijk voor onze administratie) heeft ons met droefheid en ontzetting vervuld. Is hier nu sprake van een natuurlijk overlijden, zelfmoord of moord? Of is het toch alleen een geval van schijndood? Red. M. Veilig, makkelijk en tijdbesparend NATIONAL RICE COOKER Nu slechts in de twee meest gangbare maten verkrijgbaar: Inhoud 1,5 liter (4-5 pers.) f 142,50 Inhoud 1,8 liter (6-7 pers.) f 152,50 (De prijzen zijn sterk verhoogd) Nooit meer aangebrande rijst. Rijst in de pan, knopje indrukken, klaarl U kunt uitgaan, andere dingen doen zolang als U wilt. De rijst blijft, ook als ze gaar is, op temperatuur. Verzendkosten f 7,/ƒ8,— Abonnee's Moesson 3 termijnen mogelijk. Tjalie Robinson BV - Prins Mauritslaan 36 - Den Haag - Giro 6685 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 19