ASCESE IN DE KEDJAWËN TOKO MAS INDONESIA POIRRIÉ INDONESIË IN WOORD EN BEELD z)nd. uioelieró"tBedryj Ter verduidelijking (van het artikel in Moesson 1 okt. 1978 pag. 16) hier nog maals vermeld dat met de "kedjawèn" de specifiek Javaanse vorm van mys ticisme is bedoeld, terwijl met de "ke- batinan" het mysticisme van de Indo nesiër in het algemeen wordt aange duid. Wanneer wij er rekening mee houden dat meer dan de helft van het indone- sische volk uit Javanen bestaat dan is het duidelijk dat de kedjawèn een niet onbelangrijke rol in de kebatinan speelt. Over het begrip "askese" of "ascese" hoeft hier niet te worden uitgeweid omdat elke encyclopedie verklaart wat ermee wordt bedoeld. Wanneer er een inventaris wordt op gemaakt van de vormen van askese in de kedjawèn, kunnen twee hoofd vormen worden onderscheiden: de "ti- rakat" en de "topo". Onder de tirakat vallen alle oefeningen van onthechtingen of abstinentie zoals het vermijden van sterke drank, niet roken, geen sexuele omgang, enz. Speciaal zijn hier te noemen: a.) het "mutih" d.w.z. alleen rijst eten zonder iets erbij; dit is bijv. op te voeren van één dag tot 40-dagen waarbij het aan tal verminderd wordt tot maar één per dag; vervolgens b.) het "ngrowot" d.w. "BASIS" Indonesisch maandblad voor Cultuur en Maatschappij redactie: Dick Hartoko Abonnementsprijs: 18,zeepost. Abonnementen rechtstreeks op geven bij Administrasi Basis, Penerbitan Yayasan Kanisius, jl. P. Senopati 24, Yogyakarta, In donesia. Betalen per postwissel of via Claverbond, Nijmegen, gi ro 828228. Oké, gooi alles eraf, als je maar van m'n perkoetoet en bultzak afblijft. z. enkel en alleen groenten eten zonder iets erbij, ook tot 40 dagen, ledereen die de kedjawèn serieus beoefende heeft getracht om minstens één maal in zijn leven deze twee vormen van ti rakat te beoefenen. Niet nodig te zeg gen dat er kebatinanmensen waren (en nog zijn) die er een periodieke ge woonte van hebben gemaakt om dat te doen. Met de topo is in het algemeen be doeld dat iemand zich helemaal afzon dert en zich alleen bezig houdt met vasten en mediteren. Er bestaan ver schillende topo-vormen maar drie er van waren na dikwijls de tirakat te hebben beoefend, de "top-prestaties" van de kedjakèn-askese namelijk: a.) "ngebleng" d.i. zich in een kamer af zonderen en alle omgang met wie ook, 40 dagen vermijden. Men verlaat het vertrek alleen om zijn behoefte te doen, of men doet zijn behoefte in een afsluitbare kuil in de kamer. Energie gebruik wordt tot het minimum beperkt en uiteraard is er weinig, of na een tijd zelfs helemaal geen behoefte iets te doen, vanwege het vasten: b.) "ngloeweng d.i. zich afzonderen in een droge put of een grot, en verder is het net als ngebleng. Zit men in een put dan wordt via een touw nog enige verbinding met de buitenwereld onderhouden om zich er uit te laten hijsen: en c.) "ngrendem" d.i. in een rivier zitten met alleen het hoofd boven water, zo mogelijk 40 dagen lang terwijl op bepaalde tijden wat voedsel op een steen ernaast wordt gelegd. Ten slotte is er nog één aparte vorm van askese te noemen: de "tepo-sliro". Het komt in deze vorm van askese er op neer dat men zich oefent om het kwaad dat men van anderen onder vindt, niet zelf anderen aan te doen. Vergelijk hiermee het "wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet". De tepo-sliro is een geestelijke of innerlijke vorm van askese, terwijl de tirakat en de topo (althans van aanzien!) vormen zijn van een uiterlijke askese. Het is niet de bedoeling om lang en breed uit te weiden over de askese in de kedjawèn en te wijzen op de "be trekkelijkheid" van hun uiterlijke vor men. Het is echter wel noodzakelijk om ook de askese in de kebatinan als een essentiëel komponent ervan naar voren te brengen. Overigens is zelf beheersing of zelfcontrole, dus wils kracht, alleen te verwerven door wils- training of wilsoefening m.a.w. door wat aan askese te doen. De askese in de kebatinan als een wijze om "Kekuaten gaib" (stille kracht e.d.) te verkrijgen, zal eventueel een ander keer worden besproken. H w Uit Indonesië ontvingen wij een prachtige serie leerzame platenboekjes. Schitterende kleurenfoto's met duidelijke tekst in de Bahasa over de volgende onderwerpen: onderwerpen: klederdrachten (2 dln.) - traditionele wapens (2 dln.) - bruidskledij (4 dln.) - nationale dansen (2 dln.) - bamboe - schaduwbomen - peulvruchten - knolgewassen - vruchten (2 dln.) - geneeskr. kruiden (2 dln.) - groenten (2 dln.) - traditionele bouwstijlen (2 dln.). f 5,per deel porto f 0,80 Boekjes die uw kennis van Indonesië belangrijk kunnen aanvullen. Interessant voor jong en oud. Prettige lectuur voor hen die bezig zijn de bahasa te leren I (Nahasa BV) - Diamantair Wjj blijven ook dit jaar doorgaan met onze actie's om U voor zo'n klein mogelijke prijs zo'n groot mogelijke waarde terug te geven I ONZE CONCURRENTEN NOEMEN HET SOCIAAL WERK WAT WIJ DOEN I Desondanks gaan wij verder met onze nostalgische prijzen Enige voorbeelden zullen U overtuigen: Schitterende 22 K geelgouden slagring, briljant 2 St., V.S.I., kleur wit, o.40 K f 800, Fantastisch mooie solitair ring, briljant, 1 St., V.S.I., kleur wit, 0.07 K f 250,— BELEG UW GELD IN GOUD OF JUWELEN, U ZULT ER GEEN SPIJT VAN HEBBEN I I IN GEHEEL EUROPA NIET TE VERKRIJGEN ALLEEN BIJ T.M.I. I I T.M.I. IS ER VOOR U I MAAK ER GEBRUIK VAN Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam Zuid - Telefoon 020-71 87 28. Bereikbaar met tram 24-25 en 16 vanaf Centraal Station te Amsterdam. Telefoon na 17.00 uur, 023 - 28 48 32. 21

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 21