ASCESE IN DE KEDJAWËN
TOKO MAS INDONESIA
POIRRIÉ
INDONESIË IN WOORD EN BEELD
z)nd. uioelieró"tBedryj
Ter verduidelijking (van het artikel in
Moesson 1 okt. 1978 pag. 16) hier nog
maals vermeld dat met de "kedjawèn"
de specifiek Javaanse vorm van mys
ticisme is bedoeld, terwijl met de "ke-
batinan" het mysticisme van de Indo
nesiër in het algemeen wordt aange
duid.
Wanneer wij er rekening mee houden
dat meer dan de helft van het indone-
sische volk uit Javanen bestaat dan is
het duidelijk dat de kedjawèn een niet
onbelangrijke rol in de kebatinan
speelt.
Over het begrip "askese" of "ascese"
hoeft hier niet te worden uitgeweid
omdat elke encyclopedie verklaart wat
ermee wordt bedoeld.
Wanneer er een inventaris wordt op
gemaakt van de vormen van askese
in de kedjawèn, kunnen twee hoofd
vormen worden onderscheiden: de "ti-
rakat" en de "topo".
Onder de tirakat vallen alle oefeningen
van onthechtingen of abstinentie zoals
het vermijden van sterke drank, niet
roken, geen sexuele omgang, enz.
Speciaal zijn hier te noemen: a.) het
"mutih" d.w.z. alleen rijst eten zonder
iets erbij; dit is bijv. op te voeren van
één dag tot 40-dagen waarbij het aan
tal verminderd wordt tot maar één per
dag; vervolgens b.) het "ngrowot" d.w.
"BASIS"
Indonesisch maandblad voor
Cultuur en Maatschappij
redactie: Dick Hartoko
Abonnementsprijs:
18,zeepost.
Abonnementen rechtstreeks op
geven bij Administrasi Basis,
Penerbitan Yayasan Kanisius, jl.
P. Senopati 24, Yogyakarta, In
donesia. Betalen per postwissel
of via Claverbond, Nijmegen, gi
ro 828228.
Oké, gooi alles eraf, als je maar van m'n
perkoetoet en bultzak afblijft.
z. enkel en alleen groenten eten zonder
iets erbij, ook tot 40 dagen, ledereen
die de kedjawèn serieus beoefende
heeft getracht om minstens één maal
in zijn leven deze twee vormen van ti
rakat te beoefenen. Niet nodig te zeg
gen dat er kebatinanmensen waren (en
nog zijn) die er een periodieke ge
woonte van hebben gemaakt om dat te
doen.
Met de topo is in het algemeen be
doeld dat iemand zich helemaal afzon
dert en zich alleen bezig houdt met
vasten en mediteren. Er bestaan ver
schillende topo-vormen maar drie er
van waren na dikwijls de tirakat te
hebben beoefend, de "top-prestaties"
van de kedjakèn-askese namelijk: a.)
"ngebleng" d.i. zich in een kamer af
zonderen en alle omgang met wie ook,
40 dagen vermijden. Men verlaat het
vertrek alleen om zijn behoefte te
doen, of men doet zijn behoefte in een
afsluitbare kuil in de kamer. Energie
gebruik wordt tot het minimum beperkt
en uiteraard is er weinig, of na een
tijd zelfs helemaal geen behoefte iets
te doen, vanwege het vasten: b.)
"ngloeweng d.i. zich afzonderen in
een droge put of een grot, en verder
is het net als ngebleng.
Zit men in een put dan wordt via een
touw nog enige verbinding met de
buitenwereld onderhouden om zich er
uit te laten hijsen: en c.) "ngrendem"
d.i. in een rivier zitten met alleen het
hoofd boven water, zo mogelijk 40
dagen lang terwijl op bepaalde tijden
wat voedsel op een steen ernaast
wordt gelegd.
Ten slotte is er nog één aparte vorm
van askese te noemen: de "tepo-sliro".
Het komt in deze vorm van askese er
op neer dat men zich oefent om het
kwaad dat men van anderen onder
vindt, niet zelf anderen aan te doen.
Vergelijk hiermee het "wat gij niet wilt
dat u geschiedt, doe dat ook een ander
niet". De tepo-sliro is een geestelijke
of innerlijke vorm van askese, terwijl
de tirakat en de topo (althans van
aanzien!) vormen zijn van een uiterlijke
askese.
Het is niet de bedoeling om lang en
breed uit te weiden over de askese in
de kedjawèn en te wijzen op de "be
trekkelijkheid" van hun uiterlijke vor
men. Het is echter wel noodzakelijk
om ook de askese in de kebatinan als
een essentiëel komponent ervan naar
voren te brengen. Overigens is zelf
beheersing of zelfcontrole, dus wils
kracht, alleen te verwerven door wils-
training of wilsoefening m.a.w. door
wat aan askese te doen.
De askese in de kebatinan als een
wijze om "Kekuaten gaib" (stille kracht
e.d.) te verkrijgen, zal eventueel een
ander keer worden besproken. H w
Uit Indonesië ontvingen wij een prachtige serie leerzame platenboekjes.
Schitterende kleurenfoto's met duidelijke tekst in de Bahasa over de
volgende onderwerpen:
onderwerpen: klederdrachten (2 dln.) - traditionele wapens (2 dln.) - bruidskledij
(4 dln.) - nationale dansen (2 dln.) - bamboe - schaduwbomen - peulvruchten -
knolgewassen - vruchten (2 dln.) - geneeskr. kruiden (2 dln.) - groenten (2 dln.) -
traditionele bouwstijlen (2 dln.).
f 5,per deel porto f 0,80
Boekjes die uw kennis van Indonesië belangrijk kunnen aanvullen. Interessant
voor jong en oud. Prettige lectuur voor hen die bezig zijn de bahasa te leren I
(Nahasa BV) - Diamantair
Wjj blijven ook dit jaar doorgaan met onze actie's om U voor zo'n klein
mogelijke prijs zo'n groot mogelijke waarde terug te geven I
ONZE CONCURRENTEN NOEMEN HET SOCIAAL WERK WAT WIJ
DOEN I
Desondanks gaan wij verder met onze nostalgische prijzen
Enige voorbeelden zullen U overtuigen:
Schitterende 22 K geelgouden slagring, briljant
2 St., V.S.I., kleur wit, o.40 K f 800,
Fantastisch mooie solitair ring, briljant,
1 St., V.S.I., kleur wit, 0.07 K f 250,—
BELEG UW GELD IN GOUD OF JUWELEN, U ZULT ER GEEN SPIJT
VAN HEBBEN I I
IN GEHEEL EUROPA NIET TE VERKRIJGEN ALLEEN BIJ T.M.I. I I
T.M.I. IS ER VOOR U I MAAK ER GEBRUIK VAN
Albert Cuypstraat 142 - Amsterdam Zuid - Telefoon 020-71 87 28. Bereikbaar
met tram 24-25 en 16 vanaf Centraal Station te Amsterdam. Telefoon na 17.00 uur,
023 - 28 48 32.
21