Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtoneel (VIII] Alhoewel de drie in dit hoofdstuk onder Wajang Purwa genoemde heldendichten alle van Voor-Indische herkomst zijn, bepalen we ons voornamelijk tot het noemen van het Mahabharata omdat dit ridderverhaal aan de Wajang Purwa het op Java populairste repertoire leverde. Een woord van dank aan Mr. J. E. Textor Grieve voor zijn bijdrage aan dit hoofdstuk is hier op zijn plaats. Enige Wajangsoorten Het Wajangtoneel kent naast de Wa jang Purwa een grote verscheidenheid van soorten, waarbij verschillende van deze soorten hetzelfde repertoire be zitten. Uit deze rijke variatie aan to neelvormen noemen we hieronder slechts de bekendste met de daarbij behorende vorm van uitvoeringen het repertoire. 1. Wajang Purwa - met platte geheel uit kulit vervaardigde poppen - Reper toire: Ardjuna Sasra Bahu, Ramayana en Mahabharata. 2. Wajang Golek - met drie-dimensio nale, aangeklede houten poppen - Repertoire: Mahabharata, Ramayana, Amir Hamsah - en Damar Wulan ver halen. 3. Wajang Krutjil (of Klitik) - met platte houten reliëfpoppen waarvan de ar men vervaardigd zijn uit kulit - Reper toire: Damar Wulan verhalen. 4. Wajang Gedok - met platte poppen van kulit, verschillen duidelijk van de Purwa-figuren in de hoofdtooi terwijl de meeste bovendien een kris dragen - Repertoire: Pandji ridderverhalen. 5. Wajang Topeng - gedanst door mas ker dragende acteurs. Bewegingen, evenals bij de Wajang Wong, geba seerd op bewegingen van de Wajang Purwa figuren. Een Dalang spreekt de tekst. Repertoire: Pandji ridderverha len. 6. Wajang Wong (of Orang) - gedanst door ONgemaskerde acteurs. Zij spre ken teksten zelf uit. Repertoire: Ma habharata en Ramayana. Uit de aard van deze serie opstellen bepalen we ons tot de Wajang Purwa die zijn verhaalstof ontleent aan drie grote werken, die we hieronder in tijdsvolgorde noemen: Ardjuna Sasra Bahu - De historie van Ardjuna Sasra, de vorst van Maespati, incarnatie van Batara Wisnu. Deze vorst is NIET de Pandawa Ardjuna uit het Mahabharata. Ramayana - De geschiedenis van de strijd van Vorst Rama met de daemo- nische vorst Dasamuka van Ngalen- ka, die de gemalin van Rama roofde. Rama krijgt bij zijn strijd hulp van de Apenvorst Sugriwa en diens legeraan voerder Hanoman. Mahabharata - De geschiedenis van het vorstengeslacht BHARATA. Vooral de Pandawaheld Ardjuna is een popu laire figuur en wordt in allerlei avon turen en verwikkelingen ten tonele g.e- voerd. In deze drie heldenepen wordt de strijd gestreden tussen Goed en Kwaad, tussen Goden en Daemonen, waarbij telkenmale God Wisnu incar neert in de uitverkoren ridder die de zware taak van een schier ongelijke strijd tegen schijnbaar superieure daemonen moet volbreng'en. (Het zijn achtereenvolgens Ardjuna Sasra, Ra ma en Ardjuna). De helden gaan door de diepste duisternis om tot het licht van de eindoverwinning te komen. De ware Edelen gaan deze weg in nederigheid. Het Mahabharata. Het populairste epos, zeiden we reeds, is op Java wel het Mahabharata. Alleen dit heldendicht al is voor de dalang een onuitputtelijke bron. Dit Epos heeft een omvang van zeven maal Ilias en Odyssee tezamen, om vattende 18 zangen (of Parwa's) met circa 220.000 versregels in 90.000 dubbelverzen. Dit enorme werk, dat zijn weerga niet vindt in de wereld litteratuur, kwam uit Voor-lndië naar Java en zou omstreeks 4000 tot 3500 jaar geleden ontstaan zijn. Het Mahabharata is de geschiedenis van het Arische geslacht der Bhara- ta's. Het houdt bovendien in twee af zonderlijke werken (waarmee het één geheel vormt); namelijk de Bharata Yuda, de strijd tussen twee takken van de Bharata's. Deze broederoorlog, de strijd tussen de boosaardige Kurawa en de edele Pandawa, levert nauwelijks overwin naars op. De Kurawa zijn vernietigd, de Pandawa zijn "verslagen" door de smart om het verlies van zovelen. Hun gelederen zijn sterk gedund terwijl velen van de door beide partijen ge respecteerde edelen gevallen zijn in deze bloedige oorlog. De oude fleur, de vrolijke en spannende belevenis sen, de veerkracht en de opgewekt heid van voor de oorlog keren niet weer. Ardjuna en de zijnen hebben wel de overwinning behaald. Maar in feite is het een Pyrrhus-overwinning. Het andere min of meer op zichzelf staande werk is de Bagawad Gita, Het Lied van de Verhevene; de zedelessen van Krsna aan Ardjuna (tijdens de broederkrijg). De Bagawad Gita wordt gerekend tot een der schoonste en diepzinnigste werken van de wereld litteratuur. Herkomst van het Mahabharata Wie nu, zijn de Ariërs, van wie deze ridderverhalen afkomstig zijn? 4000 jaar geleden trok een volk, behorende tot het Kaukasoide (blanke) ras vanuit Iran in oostelijke richting en rukte Voor-lndië binnen via de Khaiber pas. Vele, misschien wel tientallen eeuwen voordien, in een volkerentrek vanuit Centraal Azië westwaarts, trokken de ze Kaukasoiden naar het Baltische ge bied in Noord West Europa en vestig den zich daar, om na verloop van tijd (men denke in eeuwen) opnieuw uit te zwermen. Dit keer in Zuidwestelijke en Zuidoostelijke richting. Het volk dat deze laatste weg koos, vestigde zich na vele eeuwen in Iran, vanwaaruit tenslotte een stam van dat krijgers- en nomadenvolk dat zich Ariërs noem de, de laatste trektocht ondernam naar het Oosten. Deze volksverhuizing zou verstrekkende gevolgen hebben voor het donkere ras dat Voor-lndië be volkte. Bij deze grote Yogya'se Wajang Purwa opstelling zijn twee Gunungan zichtbaar. De linkse is de vrouwelijke, de rechtse de mannelijke gunungan. De blentjong is geëlectrificeerd; de klok is eveneens een moderne toevoeging. (Foto: R. L. Mellema) 10

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 10