Wajang Purwa, het Javaanse Schaduwtoneel (slot] In meerdere oude culturen komen we boomsymbolen tegen. Om maar dicht bij ons Hollandse huis te blijven: de oude Germanen kenden bijvoorbeeld een driekronen boom en een boom met - merkwaardigerwijs - slangen als wortels. In het westen heeft deze symboliek nauwelijks nog enige practische toepassing, of het zou de kerstboom moeten zijn, eveneens een oud Germaans symbool: de zonnewende, wedergeboorte in de natuur. Verder komen dergelijke symbolen nog slechts op postzegels voor. De Javaanse levensboom, de Kajon of Gunungan daarentegen is nog springlevend en dagelijks in gebruik bij de Wajang Purwa. Het hoofdmotief van dit attribuut is een boom (Kajon) met bijna altijd om de stam geslingerd één of twee Naga (slangen). De Herkomst De creatie van de Gunungan of Kajon wordt toegeschreven aan Sunan Kali- djogo (1440). De Kajon symboliseert de Boom des Levens (Kajoning Urip). Het hoofdmotief van dit attribuut is die boom. Vandaar de benaming Kajon. Op verschillende tempelreliefs, zoals die van de Prambanan en de Borobu- dur, zijn verschillende bomen aange bracht. Deze boomreliefs worden Kal- pataru genoemd, welk woord is afge leid van de woorden Kalpa en Taru, die respectievelijk staan voor "iets groots zonder begin of einde" en "ont kieming van het zaad". Kalpataru sym boliseert de Eeuwigheid. Wij moeten hier ook te maken hebben met het vruchtbaarheidssymbool. Enige tegenstrijdigheid Interessant in dit verband is de lezing als zou de Kajon het mannelijke en het vrouwelijke element in zich vereni gen: de boom stelt voor de linggam (het mannelijk voortplantingsorgaan) terwijl de gunungan zelf de yoni (het vrouwelijke orgaan) zou voorstellen. Ook hier dus het vruchtbaarheidssym bool. (Dr. F. D. K. Brom, "De Gouden Kiem", pag 196 e.v.). Ondanks deze "tweeslachtigheid" van de gunungan, bevestigt Suryatmaja in zijn "Padalangan en Wajang" het be staan van afzonderlijke mannelijke en vrouwelijke gunungan, respectievelijk genoemd Lendjang (spits en slank) en Njempleg (kort en breed). Aldus meld de ons Eduard Flohr. Desondanks schrijft Alois Raab in zijn boekje "Gunungan-Kekajon" dat het bestaan van een mannelijke en een vrouwelijke gunungan niet waarschijn lijk is (pag. 82 e.v. van genoemd werkje). We kennen echter meerdere afbeeldin gen (zie de foto bij ons vorig opstel in Moesson 23e jrg. nr. 13, 15 febr. 1979, pag. 10) waarvan wij er hierbij nog één tonen van een Midden-Ja vaans Wajang Golek theater, waarbij eveneens de twee verschillende Gu nungan te zien zijn: links de vrouwe lijke, rechts de mannelijke. De functie van de mannelijke Gunun gan zou oorspronkelijk alleen zijn het aangeven van begin, midden en einde van de Wajang voorstelling, terwijl de vrouwelijke Gunungan dezelfde func tie zou hebben bij (uitsluitend) de tus- senbedrijven. Gemakshalve gebruikt de Dalang sinds lang alleen maar de man nelijke Gunungan. Gebruik en symboliek De Gunungan wordt gebruikt om het begin, het midden en het einde van een Wajang Purwa voorstelling aan te geven terwijl ook de tussenbedrijven ermee worden afgesloten. Daarnaast Gunungan duidt de Dalang met de Gunungan nog verschillende andere zaken aan zoals bij voorbeeld het woud met daarin le vende dieren (en spoken en daemo- nen), een kluizenarij of een berg, pa leizen of gebouwen. Ook de elementen beeldt de Dalang met de Gunungan uit, zoals de lucht (wind en storm) en het vuur. In het eerste geval wordt de Gunungan op een vaste plaats vast- gestoken. Stelt hij de wind voor, dan beweegt de Dalang de Gunungan langzaam of snel over het scherm. Is er van vuur sprake, dan toont de Dalang de achterzijde van de Gunun gan die rood is geschilderd. Tenslotte worden met de Gunungan bovennatuur lijke machten en krachten aangeduid. Voordat het Wajang Purwa spel begint staat de Gunungan rechtstandig in het midden van het scherm. Symboliek: "Voordat Hemel en Aarde waren ge schapen". Wanneer de Dalang achter zijn scherm heeft plaats genomen en zich gereed maakt tot de voorstelling, klopt hij vijfmaal met de Tjempolo op de Kotak. Op dit signaal vangt de Ga melan aan te spelen en de Dalang neemt de Gunungan rechtstandig uit de Gedebok. Hij laat de Gunungan rechtstandig omlaagzakken tot deze geheel van het scherm is verdwenen. Nu buigt de Dalang de punt van de Gunungan verscheidene malen heen Midden Javaans Wajang Golek Theatertje met links de vrouwelijke en rechts de manne lijke Gunungan.

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 6