De Gunungan Piekerans van een Straatslijper Zojuist verschenen Deel II Tjalie Robinson a. De aarde of bodem (BANTALA), de basis van het leven. b. Op deze basis staat een gebouw, voorstellende de poort des Hemels (KAJANGAN) en symbool van de materiële behoeften van de mens. c. De poort wordt bewaakt door twee RAKSASA (Reuzen), genaamd TJIKARABALA en BALAHUPATA. d. Links en rechts van het dak zijn gevleugelde koppen (vleugels van de vogel GARUDA). Symbool voor Vuur en Wind. e. De golvende Sirappen- of Atapbedekking van het gebouw symboliseert het water. f. Midden boven het gebouw staat een boom afgebeeld. Deze boom symboliseert het Leven. g. Ter weerszijden en in de takken van de LEVENSBOOM zijn dieren afgebeeld: apen, de tijger, stier, pauw, vleermuis en slang. Elk dezer dieren symboliseert de verschil lende geestelijke en physieke eigenschappen zoals bruut geweld, kracht, sluwheid, vraatzucht, trots, valsheid en onbetrouwbaarheid. h. In de top (PUTJUK) staat de TUNDJUNG-bloem, symbool van de vervolmaking van het Leven. I. Het voor ogen houden van het levensdoel wordt uitgebeeld door koppen in de stam van de Levensboom. De letters corresponderen met die op de nevenstaande afbeelding. en weer terwijl hij een gebed zegt. Daarin vraagt hij dat met hem de toe schouwers in volle aandacht het ver loop der gebeurtenissen zullen mogen volgen. Daarna plaatst hij de Gunungan terzijde van het scherm in de Gedebok. Uitgezonderd het buigen van de top en het zeggen van het gebed herhalen deze handelingen zich na alle bedrij ven. Echter wijst de Gunungan niet steeds recht omhoog. Wanneer deze na het eerste bedrijf weer in het midden van het scherm wordt geplaatst wijst de punt enigszins naar links, wijst om streeks middernacht weer recht om hoog, om vervolgens naar rechts te neigen. De betekenis van deze stan den is respectievelijk: de ontwikkeling van het drama is nog jong; de jonge ling, zich nog niet ten volle bewust van het onderscheid tussen goed en kwaad, vertoont de neiging om naar het kwade te luisteren. Punt recht om- vrouwelijke gunungan mannelijke gunungan hoog: het drama is volwassen; zo is ook de jongeling. Hij heeft het Kwaad leren beheersen maar is nog niet tot volle geestelijke rijpheid gekomen om zich het Goede te verwerven. Punt naar rechts wijzend: Het drama is tot rijpheid gekomen. De volwassene heeft zich levenswijsheid verworven en in de ouderdom toont hij begrip voor het levensdoel: het Goede. In deze levens fase beschikt hij over een milde be schouwing en wijsheid. Deze plaatsing van de Gunungan, eerst met de punt naar links en via de lood rechte stand naar rechts zou ook nog betekenen: door de duistere nacht van het kwade naar de dageraad van het goede. Zo ziet men tijdens de voorstelling de Gunungan zich voor het scherm op stellen: eerst wijzend naar de Kurawa en, te middernacht, als gold het een oordeelvelling, hemelwaarts gericht om daarna te buigen naar de Pandawa, de eindoverwinnaars. Gunungan van afwijkend type In dit opstel hielden wij ons bij het meest voorkomende type Gunungan. De verscheidenheid van ontwerpen evenwel is zeer groot. Globaal gezien zijn de omtrek-vormen van de Gunun gan gelijk. Daarbinnen echter zijn de voorstellingen zeer verschillend. Het leek ons echter interessant ook een afwijkend type te tonen; een Gunungan met de afbeelding van Ganeca. Destijds gaf R. M. Suripto aan de hand van Tjandrasengkala (chronogrammen) ons van deze Gunungan de volgende verklaring: Van beneden naar boven in deze Gu nungan ziet U afgebeeld de God Ganeca (bezit 8 eigenschap pen); twee flankerende honden (be zitten 9 eigenschappen); Kala Djeng- king-schorpioenen (bezitten 5 eigen schappen); Het oog - Mangkara Dewa (wordt met cijfer 0 aangemerkt); Naga - Koningsslangen (worden met cijfer 1 aangemerkt) De verkregen getallen en cijfers wor den in omgekeerde volgorde neerge schreven: 10598. Dit getal wordt dan in twee groepen gesplitst: 105 en 98. We derom van achter naar voren werkend en optellend krijgen wij 9 8=17, 0 en 1 +5 6. Waarmede het jaartal 1706 is gevon den, hetgeen erop duidt, dat deze Gu nungan gewijd is aan en gebruikt wordt bij de verhalen van Wali Pudjangga Djojobojo, geschreven in opdracht van Susuhunan Paku Buwono VII. Deze Gunungan is een zogenaamde Kajon Alasan die slechts gebruikt wordt wanneer wouden in de verhalen voorkomen. Tot en met 30 juni inclusief porto f 19,90 Deel 1 en 2 tezamen f 39,80 inclusief porto Een voordeeltje van 4,uit blijdschap dat Tjalie's piekerans na lang wachten weer compleet bij elkaar zijn! BOEKHANDEL MOESSON 7

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 7