Weihom thuis KIMM Indische spekkoek 1/ istiet batig slot Voor 1i«n üiemms komen; Eind november van het jaar 1919 verscheen boven onze goede stad Soerabaya een groot vliegtuig, dat ergens in de buurt van het huidige Morokrambangan op een modderig stuk terrein aan de grond werd gezet. Het is allemaal erg lang geleden, maar ik herinner mij deze gebeurtenis nog goed. Logisch dat wij, scho lieren van de Lagere School B, er als de kippen bij wilden zijn en achter het toestel aan gingen. En ja hoor, daar stond het grijze gevaarte in volle glorie, een Engelse Vickers Vimy bommenwerper, die nog dienst had gedaan aan het westfront in de Wereldoorlog van 1914-1918. Nu zou je je afvragen: Hoe is het mo gelijk, dat er toen mensen in dit krak- kemikkerige samenstel van houten spanten, zeildoek, aan elkaar gelaste metalen buizen en veel ijzerdraad heb ben durven vliegen. En nota bene vechten! Maar ze deden het toch maar, de sportieve gebroeders Ross en Keith Smith. Ze waren op 12 november uit Engeland vertrokken en kwamen 29 (negen en twintig) dagen later in Aus- stralië aan. Wij hebben gezien, hoe het tanken gebeurde. Tankauto's waren er nog niet. Gewoon een ladder tegen de vleugel en een menneke met een drum op z'n nek klom naar boven en goot de inhoud in een tank. En nog een drum en nog een en nog een. Het hield niet op; in onze ogen een onvoorstel baar grote hoeveelheid brandstof Het landingsgestel rustte op een paar stuk ken gedeg (gevlochten bamboe) om wegzakken in de modder te voorko men Zo ging dat vroeger. En nu? Hoe hard gaat zo'n reusachtige Boeing B 747 Jumbo Jet, die een paar honderd mensen tegelijk naar boven zwiept? Schiphol-Frankfort 1 uur Frankfort-Bahrein 5 uur 35 minuten Bahrein-Bangkok 6 uur 30 minuten Bangkok-Singapore 2 uur 10 minuten Singapore-Jakarta 1 uur Totaal 16 uur 15 minuten. Natuurlijk ben je 16 uur en 15 minuten na vertrek uit Schiphol niet op de plaats van bestemming, omdat je op de verschillende tussenstations tel kens een uurtje de tijd krijgt moede ledematen te strekken. Maar het zit er in, dat in de naaste toekomst nog sneller gevlogen zal worden. Zullen wij het nog meemaken dat je 's morgens vroeg uit Nederland ver trekt, om 1 uur op Glodok de lunch gebruikt met saté en lontong om 's- avond nog net voor de erwtensoep met kluif terug te zijn? En hoe zag het diner er uit op het traject Frankfort-Bahrein? Daar gaat ie dan: Hors d'Oeuvre de luxe Poulet sauté Portugaise Petits Pois aux Laitues Champignons grillés Pommes Dauphine Escalopes de Veau a la Suisse Croquettes de Maïs (ik zeg altijd ge woon: frikadel djagoeng) Noilles au beurre Gateau Mexicain Fromages et Biscuits Petit pain et beurre Café-Thé. Niet gek hè? Maar ik had toch liever een ordentelijke portie soto ajam! Wat is er meer? De service van Singapore Airlines is uitstekend; de vertoonde Western-film aan boord erg spannend; het eten overvloedig en smakelijk toe bereid en last but not least: de ste wardessen ALLEMAAL erg knap en erg charmant. En dan zweef je eindelijk boven Java, je geboorteland. Fasten seatbelt-no smoking. Je kunt aan het nu zachte ge zoem van de motoren horen, dat het toestel vaart mindertde Boeing gaat iets lager zittenschommelt telkens iets lagertien minuten recht vooruit, dan weer lagerpi sang- en klapperbomen diep beneden een straat met petieterige mensen, betjaks en een solitaire, langzame au togrijze huizenzeeën grijze huizen met ertussen veel groen sawah's die glinsteren in het late zon lichtde motoren hoor je nu bijna niet meerje oren suizenhet landschap waar je een paar minuten geleden nog op neerkeek, verschijnt nu plotsklaps naast je. Het bliksemt langs de raampjes van het vliegtuig aan je voorbijsneller, nog snel lereen lichte schokhet toe stel is geland! De Boeing mindert langzaam vaart, zwenkt een halve slag én stopt. De vier machtige Pratt Whitney straal motoren zwijgen. Hun werk is gedaan. Wij hebben U veilig gebracht, waar U wilde zijn. Dit is: Halim Perdanakusu- ma International Airport, Jakarta. Welkom thuis! De passagiers haken de riemen los, veren overeind, pakken snel hun spul len en schuifelen naar de uitgang van het vliegtuig. De douaneambtenaren doen hun werk snel, geruisloos efficiënt en korrect. En toen stonden we buiten. G.H.B. (wordt vervolgd) ALLES GOED Onze kebon Noersad werd eens 1910) voor het landgerecht geroepen als getuige. Er was n.l. iemand door onze hond "Puckie" gebeten. Rechter: "Dimana itoe orang di gigit, dalam kebonnan roemah, atawa di loear kebonnan roemah?" (Waar werd die persoon gebeten, bin nen het erf van het huis of buiten het erf van het huis?) Noersad: "Koemaha Djoeraqan kan- djeng baik, di djero kebonnan manga, di loear kebonnan manga." (Net zoals Uw Edele het maar wenst, binnen het erf goed, buiten het erf ook goed.) SI BADOET, Bandoeng Stort f 16,50 op giro 158225 en U ontvangt een spekkoek van ca. 500 gramv in speciale ver pakking, franco thuis. "KIMM", Joh. Verhulststraat 98 Amsterdam-Z. Tel. 020- 72 84 61 87 l'j) Sjalie^obinaort. "Door mijn verhuizing kort geleden is de gedenktegel van Tjalie wegge raakt. iuist nu in deze vreemde om geving mis ik een stuk van de In dische souvenirs. Gaarne zou ik u willen vragen of er nog een moge lijkheid bestaat aan een gedenktegel te komen. Ik hoop het zo, want tot nu toe, voel ik me nog niet senang en kerasan hier." Mevr. H. Klute-Sachs, Duitsland Ja, de mogelijkheid om Mevr. K. aan een tegeltje van Tjalie te helpen, bestaat nog. We hebben nog een kleine voorraad van die herdenkings-tegeltjes, ook Tong-Tong jubileumborden. Deze voorraad willen we "verkopen" tegen een gift aan de Cha ritatieve Fondsen Tjalie Robinson (Bruine Bus), en zodoende een zinvolle bestemming geven aan deze laatste souvenirs. Voor zolang de voorraad strekt kunt u een Tjalie Robinson-tegel ontvangen voor 7,50 (inclusief porto). Een jubileum-bord tegen een bedrag van 15,(inclusief porto). 16

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 16