Weihom thuis
KIMM Indische spekkoek
1/ istiet batig slot Voor
1i«n üiemms komen;
Eind november van het jaar 1919 verscheen boven onze goede stad Soerabaya
een groot vliegtuig, dat ergens in de buurt van het huidige Morokrambangan
op een modderig stuk terrein aan de grond werd gezet. Het is allemaal erg lang
geleden, maar ik herinner mij deze gebeurtenis nog goed. Logisch dat wij, scho
lieren van de Lagere School B, er als de kippen bij wilden zijn en achter het
toestel aan gingen. En ja hoor, daar stond het grijze gevaarte in volle glorie,
een Engelse Vickers Vimy bommenwerper, die nog dienst had gedaan aan het
westfront in de Wereldoorlog van 1914-1918.
Nu zou je je afvragen: Hoe is het mo
gelijk, dat er toen mensen in dit krak-
kemikkerige samenstel van houten
spanten, zeildoek, aan elkaar gelaste
metalen buizen en veel ijzerdraad heb
ben durven vliegen. En nota bene
vechten! Maar ze deden het toch maar,
de sportieve gebroeders Ross en Keith
Smith. Ze waren op 12 november uit
Engeland vertrokken en kwamen 29
(negen en twintig) dagen later in Aus-
stralië aan.
Wij hebben gezien, hoe het tanken
gebeurde. Tankauto's waren er nog
niet. Gewoon een ladder tegen de
vleugel en een menneke met een drum
op z'n nek klom naar boven en goot
de inhoud in een tank. En nog een
drum en nog een en nog een. Het hield
niet op; in onze ogen een onvoorstel
baar grote hoeveelheid brandstof Het
landingsgestel rustte op een paar stuk
ken gedeg (gevlochten bamboe) om
wegzakken in de modder te voorko
men
Zo ging dat vroeger. En nu?
Hoe hard gaat zo'n reusachtige Boeing
B 747 Jumbo Jet, die een paar honderd
mensen tegelijk naar boven zwiept?
Schiphol-Frankfort 1 uur
Frankfort-Bahrein 5 uur 35 minuten
Bahrein-Bangkok 6 uur 30 minuten
Bangkok-Singapore 2 uur 10 minuten
Singapore-Jakarta 1 uur
Totaal 16 uur 15 minuten.
Natuurlijk ben je 16 uur en 15 minuten
na vertrek uit Schiphol niet op de
plaats van bestemming, omdat je op
de verschillende tussenstations tel
kens een uurtje de tijd krijgt moede
ledematen te strekken. Maar het zit
er in, dat in de naaste toekomst nog
sneller gevlogen zal worden.
Zullen wij het nog meemaken dat je
's morgens vroeg uit Nederland ver
trekt, om 1 uur op Glodok de lunch
gebruikt met saté en lontong om 's-
avond nog net voor de erwtensoep
met kluif terug te zijn?
En hoe zag het diner er uit op het
traject Frankfort-Bahrein? Daar gaat ie
dan:
Hors d'Oeuvre de luxe
Poulet sauté Portugaise
Petits Pois aux Laitues
Champignons grillés
Pommes Dauphine
Escalopes de Veau a la Suisse
Croquettes de Maïs (ik zeg altijd ge
woon: frikadel djagoeng)
Noilles au beurre
Gateau Mexicain
Fromages et Biscuits
Petit pain et beurre
Café-Thé.
Niet gek hè? Maar ik had toch liever
een ordentelijke portie soto ajam! Wat
is er meer? De service van Singapore
Airlines is uitstekend; de vertoonde
Western-film aan boord erg spannend;
het eten overvloedig en smakelijk toe
bereid en last but not least: de ste
wardessen ALLEMAAL erg knap en
erg charmant.
En dan zweef je eindelijk boven Java,
je geboorteland. Fasten seatbelt-no
smoking. Je kunt aan het nu zachte ge
zoem van de motoren horen, dat het
toestel vaart mindertde Boeing
gaat iets lager zittenschommelt
telkens iets lagertien minuten
recht vooruit, dan weer lagerpi
sang- en klapperbomen diep beneden
een straat met petieterige mensen,
betjaks en een solitaire, langzame au
togrijze huizenzeeën grijze
huizen met ertussen veel groen
sawah's die glinsteren in het late zon
lichtde motoren hoor je nu bijna
niet meerje oren suizenhet
landschap waar je een paar minuten
geleden nog op neerkeek, verschijnt
nu plotsklaps naast je. Het bliksemt
langs de raampjes van het vliegtuig
aan je voorbijsneller, nog snel
lereen lichte schokhet toe
stel is geland!
De Boeing mindert langzaam vaart,
zwenkt een halve slag én stopt. De
vier machtige Pratt Whitney straal
motoren zwijgen. Hun werk is gedaan.
Wij hebben U veilig gebracht, waar U
wilde zijn. Dit is: Halim Perdanakusu-
ma International Airport, Jakarta.
Welkom thuis!
De passagiers haken de riemen los,
veren overeind, pakken snel hun spul
len en schuifelen naar de uitgang van
het vliegtuig.
De douaneambtenaren doen hun werk
snel, geruisloos efficiënt en korrect. En
toen stonden we buiten.
G.H.B.
(wordt vervolgd)
ALLES GOED
Onze kebon Noersad werd eens
1910) voor het landgerecht geroepen
als getuige. Er was n.l. iemand door
onze hond "Puckie" gebeten.
Rechter: "Dimana itoe orang di gigit,
dalam kebonnan roemah, atawa di
loear kebonnan roemah?"
(Waar werd die persoon gebeten, bin
nen het erf van het huis of buiten het
erf van het huis?)
Noersad: "Koemaha Djoeraqan kan-
djeng baik, di djero kebonnan manga,
di loear kebonnan manga."
(Net zoals Uw Edele het maar wenst,
binnen het erf goed, buiten het erf ook
goed.)
SI BADOET, Bandoeng
Stort f 16,50 op giro 158225 en
U ontvangt een spekkoek van
ca. 500 gramv in speciale ver
pakking, franco thuis.
"KIMM", Joh. Verhulststraat 98
Amsterdam-Z. Tel. 020- 72 84 61
87 l'j)
Sjalie^obinaort.
"Door mijn verhuizing kort geleden
is de gedenktegel van Tjalie wegge
raakt. iuist nu in deze vreemde om
geving mis ik een stuk van de In
dische souvenirs. Gaarne zou ik u
willen vragen of er nog een moge
lijkheid bestaat aan een gedenktegel
te komen. Ik hoop het zo, want tot
nu toe, voel ik me nog niet senang
en kerasan hier."
Mevr. H. Klute-Sachs, Duitsland
Ja, de mogelijkheid om Mevr. K. aan een tegeltje
van Tjalie te helpen, bestaat nog. We hebben nog
een kleine voorraad van die herdenkings-tegeltjes,
ook Tong-Tong jubileumborden. Deze voorraad
willen we "verkopen" tegen een gift aan de Cha
ritatieve Fondsen Tjalie Robinson (Bruine Bus), en
zodoende een zinvolle bestemming geven aan deze
laatste souvenirs. Voor zolang de voorraad strekt
kunt u een Tjalie Robinson-tegel ontvangen voor
7,50 (inclusief porto). Een jubileum-bord tegen
een bedrag van 15,(inclusief porto).
16