Tong 'Tong travels VAN KISTEN EN MOESSONS Vlieg er eens uit met Een Fokker-kist in de westmoesson op het vliegveld Andir (Bandoeng) Ik las van de djatihouten kist van Johan Fabricius in "Moesson" en met een gingen mijn gedachten als de zijne terug naar tempo doeloe, althans naar een halve eeuw geleden: naar andere kisten en andere moessons. Naar de kisten, die officieel Fokker F Vllb-3m heetten, en naar de moessons, waar ze doorheen moesten. Naar de eerste jaren dertig, toen we van Schiphol de eerste diensten naar Batavia en Ban doeng vlogen om daar de eerste luchtmail naar toe te dragen. Dat deden we in tien etmalen en wie daar nu om lachen moet, mag zijn gang gaan. Maar we hadden toen geen keus. De F VII vloog zowat 140 km/uur en Java lag 14000 kilometers ver weg terwijl de verzekering van be manning en vliegtuig eindigde bij zons ondergang. Tussenlandingen namen een uur, of langer als er gerepareerd moest worden. Negen ochtenden om vier uur op, en dan maar zien dat je er kwam. Honderd vlieguren in tien dagen, tegenwoordige KLMvliegers vliegen 50 a 60 uur in de maand. Maar het kon nét. Wie toen echter om zoiets als werktijdsbeperking gevraagd had, zou onmiddellijk door Directeur Ples- man tot landverrader uitgeroepen zijn, en niet ten onrechte. Zo voelde dat in die tijd. Daar kregen we ze dan, 's ochtends heel vroeg op Schiphol: de zakken brieven van Nederland aan Indië, soms wel 250 kg. Vader en moeder hadden in Baarn de achterkamer opnieuw laten behangen; Jan en Mien zouden daar van op hun voorgalerij in Malang al twaalf dagen later kunnen lezen, hoe bestond het!! Maar het bestond. We waren trots op die postzakken, ook al hadden we voor hun gewicht liever voor een paar uur meer benzine ge had. Als 't nu onderweg maar droog geble ven was! Maar daar had je in de zomer dan die moesson. Niet 2 x in de maand als die, welke U op dit ogen blik leest, maar een dagelijkse. Van Karachi tot Bangkok ging die te keer: vier dagen van het grootste en natste gelazer, dat tot dusver in de lucht vaart was beleefd. De luchtgekoelde drie motortjes veranderden zeer tegen hun zin achter Karachi in watergekoel- de. De F VII kon bij gebrek aan fut niet boven de moessonwolken uitklimmen en bij gebrek aan instrumenten even min er door gaan; er ónder moest het circusnummer meestal plaatsvinden. Wat een verrassingen! Wat wisten wij Nederlanders nu van regen? In Akyab regende het in Augustus al dubbel zo veel als in Nederland in een jaar. Vijftig meter boven de Golf van Ben galen, twintig onder de wolken, water rondom. Waren we nog bij de KLM in bedrijf of ongemerkt bij de Onderzee dienst gekomen? Vette bliksemstralen. In die wolken verborgen gingen de tjotten tussen Rangoon en Bangkok tot 2200 meter omhoogo, de opluch ting, als de vlakte bij Bangkok be reikt was! Maar eindelijk, eindelijk gebeurde het, de tiende dag. De zon scheen weer. En waarachtig, waarachtig: de vlieg- kaart vertoonde ineens weer Neder landse namen, begrijpelijke, huiselijke haast. Het eiland Hoorn! Het eiland Amsterdam! Het eiland Groot Kombuis en tenslotte, met alle onrust ach ter ons en twee weken vrijheid in de Preanger voor ons, het eiland On rusten de laatste kustlijn van de reis. Java. Het zat er weer op en het was weer gelukt. Flip en Truus in Soekaboemi zouden morgen al kunnen lezen, dat de poes vorige week in Nunspeet zes jongen ge kregen had, waaronder twee schat tig witte: Flip en Truus. Hoera, hoera voor die poes, en vooral voor Plesman. Niemand van ons, ook niet degenen die oud hebben mogen wor den, kunnen In hun leven triomfante lijker ogenblikken gekend hebben dan die, waarin hun Fokker F Vllb-3m wiel tjes tenslotte aantikten op de goede grond van Java. Nederland en Indië, dat tweetal, je had er wat voor mogen doen; dat tweetal wés wat, dat voelde je. Ja, ja, laat ze nu tegenwoordig maar praten, de van- niets-weters. Dat is een tweetal met muziek geweest; het heeft er waarach tig mogen zijn. Lang geleden, een halve eeuw nu haast. Gelukkig maar, dat Johan Fabri cius over die kist in Moesson ge schreven heeft. Ik bedank hem harte lijkst voor het opwekken van de goeie herinnering. A VIRULY STICHTING TONG TONG CELEBESSTRAAT 62, 2585 TM DEN HAAG TELEFOON 070-55 77 77 Vliegretour Amsterdam-Jakarta (of Medan)f 1.800, (rechtstreeks of met overstappen in Singapore) Stopovermogelijkheden in Singapore vanaf f 24,p.p. per nacht, incl. ontbijt, transfer vliegveld-hotel en terug, sightseeing. Hotelarrangementen in Jakarta vanaf f 43,p.p. per nacht, incl. ontbijt, transfer vliegveld-hotel en terug, sightseeing. Vliegretours naar Los Angeles, New York en andere bestemmingen ook mogelijk. NADERE INLICHTINGEN EN/OF FOLDERS: TELEFOON 070-55 77 77 Wie van zijn herinneringen kan genieten, leeft tweemaal. MARTIALIS HOTEL "DE RUITER" HOUTHEM bij Valkenburg (Z.L.), St. Gerlach 43 tel. 04406 - 4 03 18. Riant uitzicht op het Geuldal doet denken aan de mooie rustige om geving van de Preanger Zeer geschikt voor diegenen die op me disch advies een rustkuur moeten onder gaan. Met dieet-patiënten wordt rekening ge houden Alle kamers centraal verwarmd en voorzien van warm en koud stromend water. Prijzen per persoon en per dag; Incl. be diening en B.T.W. Logies met ontbijt f 25,p.p.p.d. Half pension f 35,p.p. p.d. Kamer met douche en toilet, logies met ontbijt f 35,p.p.p.d. Kamer met dou che en toilet half pension f 45,p.p.p.d. 6

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 6