ga zo maar door. Gaan we naar Kranggan toe dan staat daar het Kranggancomplex, bestaande uit de Krangganbioscoop en het nieu were Capitol-theater. Deze theaters zijn gesitueerd aan een groot geasfalteerd plein, dat groten deels langs de Krangganbioscoop ligt en waarop aan de straatzijde langs het trottoir de auto's van de bezoekers konden worden geparkeerd. Kranggan- en Capitoltheater staan L- vormig tegen elkaar. Het Kranggan- theater staat met haar langste zijde naar de straat toe gekeerd. Langs de ze zijde loopt een brede overdekte overloop waaronder de bezoekers in regentijd droog uit hun voertuigen konden stappen. Op de linkerhoek hiervan is het kaartjesloket, met de rug naar de bioscoop toe staande. Rechts kwam men uit in een soort foyer met zitjes, waar bezoekers kon den wachten en waarop haaks het Capitol-theater aansloot. Het Kranggan-theater kon men betre den via drie deuren, die op de over loop uitkwamen. Aan de andere zijde van deze zaal was geen muur. Alles was open en keek men uit op een bin nenplaatsje tussen deze bioscoop en het Capitol-theater, dat door deze za len werd ingesloten. Dit heeft men gedaan om de frisse avondlucht vrijelijk binnen te laten ko men, want het kon zeer warm wezen in een bioscoop met gesloten deuren. Daarom kreeg Capitol later een air conditioning-installatie die gevoed werd met hele staven ijs, zo uit de ijsfabriek. Het was heerlijk koel bin nen, soms moest men zelfs een dun vestje omdoen. Maar als men daarna dan weer buiten kwam na de voor stelling dan was het "Awas pilek" door het plotselinge temperatuurver schil. In het Capitol-theater werd de eerste "Talking picture" vertoond, n.l. "The singing fool" met Al Jolson. Het was eigenlijk geen sprekende film in de zin van het woord, de tekst verscheen nog op het doek als bij de zwijgende film, alleen de songs die Al Jolson ten gehore bracht waren lip-synchroon na-gesynchroniseerd. Maar* dit was toentertijd al iets ongehoords. Nog nooit had men iemand vanaf het witte doek horen zingen! Dit veroorzaakte natuurlijk een enorme stormloop van het publiek, ledereen wilde getuige zijn van dit nieuw soort wonder. Het verhaal op zich zelf was zo melo-dra- matisch dat praktisch iedereen erdoor "aangedoet" was. Snikkende dames met dikke ogen waaruit hete tranen biggelden van ontroering, zich haastig herstellend als aan het einde van de voorstelling de lichten weer aan gingen, nog even met hun zakdoekje langs de ogen strijkend en neusje snuitend. En recht voldaan ging men weer huiswaarts om thuis aan familie, vrienden en kennissen te gewagen van deze nieuwe belevenis. Het Kranggantheater was een ouder gebouw met minder comfortabel in terieur. De lagere rangen hadden ge wone eetkamerstoelen, dicht op el kaar in lange rijen geplaatst. De ho gere rangen hadden wat beter meu bilair bestaande uit ouderwetse houten stoelen met armleuningen en rieten zitting. Ook was het zicht op het witte doek er niet overal even best, doordat er niet veel verhogingen waren en het scherm tamelijk laag was opgesteld. Maar dit betrekkelijk ongerief nam men om er toch werkelijk goede films te komen zien. Trekpleisters vormden o.a. het fenomenale danspaar Ginger Rogers en Fred Astaire. Wie herinnert zich "Top hat" niet? En ook het su blieme zang-duo Jeanette Mac Donald en Nelson Eddy met o.a. "Maytime". De eerste grote tekenfilm van Walt Disney "Sneeuwwitje en de zeven dwergen" werd hier. ten doop gehou den en was een enorm succes. Ook de detective "Charley Chan" vertolkt door Warner Oland vond hier terrein om zijn deducatie- en combinatie-ta lenten te demonstreren. Na de dood van Warner Oland werd deze figuur vertolkt door Sydney Toler. Dan hebben we nog de blonde sex- bom May West met haar lijfspreuk: "Come up and see me sometimes". Het koude zweet kon men langs zijn lijf voelen lopen bij het aanschouwen van de koning van alle griezels: Boris Karloff die de mensen de stuipen op het lijf joeg als Frankenstein, het mon ster. De eerste Frankenstein-film zou vertoond worden. In alle superlatieven werd deze angstwekkende en hui veringwekkende griezelfilm tevoren reeds in de dagblad-advertenties aan gekondigd. Men mocht deze film al leen op eigen risico komen zien, men sen met een zwak hart werd afgeraden dit monsterproduct te aanschouwen. Mijn nicht was daardoor erg nieuws gierig geworden maar tevens ook weer doodsbenauwd om die film te zien. Toch was ze een groot film-lief hebster. Ik vroeg haar of ze zin had om samen met mij er heen te gaan. Het leek wel alsof de schrik haar om het hart sloeg, wat een heftige weige ring tot gevolg had. Maar na een tijdje overwon toch haar nieuwsgierigheid. Schuchter maar te gelijk ook wat angstig stemde ze ten slotte toe, met heel veel twijfels in haar hart. Na veel vijven en zessen was het dan zover dat we bij het Kranggantheater waren gearriveerd alwaar ze schoor voetend met klamme handen en bon zend hart toch nog onzeker de zaal betrad en onze zitplaatsen innamen. Nu zaten we net zó, dat achter onze rij stoelen een houten beschot liep ter hoogte van de stoelen als afscheiding naar de volgende rang. De lichten gingen uit en het werd op merkelijk stil in de zaal alsof men in angstige spanning wachtte op de din gen die gebeuren gingen. Na het nieuws en enkele korte voorfilms ver scheen dan toch eindelijk de film "Frankenstein" op het witte doek. Mijn nicht hield zich krampachtig aan mijn arm vast en zocht met haar vin gers woelend steun aan mijn mouw, die ze bijkans verscheurde. Als er een spannende scene verscheen wend de ze haar hoofd af en zei ze: "Ik wil niet zien! Ik wil niet zien!" Maar toch met één oog melirik naar het witte doek! Het hoogtepunt werd bereikt toen het monster tot leven zou worden gebracht. Men kon een speld horen vallen, iedereen keek ademloos en met kloppend hart en gespannen ze nuwen naar de griezelige handelingen op het witte doek. Iemand, die achter ons zat, was waar schijnlijk zo geëmotioneerd geraakt dat hij zijn schoen met een harde trap tegen het houten schot achtér ons deed klappen waarmee hij een gewel dig knal-effect veroorzaakte in de doodstille en tot op het bot gespannen (lees verder volgende pagina) Het Capitol-theater (rechts) en daarnaast de Krangganbioscoop (links). 19

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 19