Poirrié zaal. Op datzelfde ogenblik schrok mijn nicht zich daardoor een beroerte en begon luidkeels te gillen van angst hetgeen een ware paniek veroorzaak te in de zaal! Mijn nicht is wel aan haar trekken gekomen! Verder de stad in stond op de hoek van Simpang en de Palmenlaan het Simpang-theater, reeds bekend uit de tijd van de stomme film en dat vroe ger voornamelijk bezocht werd door de gegoede burger, want Simpang lag in de bovenstad, de gegoede wijk van Surabaya. Later werd die gegoede "bovenstad" echter de woonwijk met Ketabang, Goebeng en Darmo. Deze Simpang-bioscoop is ook eens afge brand en weer opnieuw opgebouwd. Dit theater beleefde de premiere van de eerste film met geluidseffecten: "Wings", met Buddy Rogers en Clara Bow. Het was een oorlogsfilm en zoals de titel reeds aanduidt, zich voorna melijk afspelend in de lucht. De geluids-effecten werden geprodu ceerd middels diverse luidsprekers, die links en rechts aan de wanden waren opgesteld. Clara Bow was king of jazz" met het orkest van Paul Whiteman en een nog zeer jeugdige Bing Crosby een wervelende show van zang en dans in kleuren weggaf. Het liefdespaar bij uitstek was in die tijd de combinatie Janet Gaynor/Char- les Farrel, die zeer geliefd waren bij een bepaald genre publiek. Surabaya was film-minded geworden. Op Embong Malang werd weer een nieuwe bioscoop gebouwd, het Broad way-theater, waarvoor mijn broer Wil ly als sectie-chef van Politie nog de "idzin" heeft verstrekt. Ook dit thea ter bleek een succes en in de vraag en behoefte te voorzien. De stoelen waren in een boog geplaatst, zodat iedereen een frontaal zicht op het scherm had. Ook aan de Juliana-boulevard, zijstraat van Kaliasin, werd driftig gewerkt aan een nieuw filmpaleis en weldra ver rees er het Rex-theater, net op de hoek van Kaliasin/Juliana-boulevard, aan welke laatste de entree lag. Opvallend aan dit mooie, moderne, comfortabele theater was het zilver kleurig voorhangsel, dat glinsterde in het licht van de vele lampen en dat Geheel links op de foto de voormalige Simpangbioscoop, die na verbouwing en modernisering in Maxim-theater werd omgedoopt, meer naar rechts op de voorgrond het Simpangrestaurant. De foto dateert uit 1924. toen nog een gevierde ster, maar toen de sprekende film haar intrede deed bleek haar stem totaal onge schikt voor de microfoons en raakte ze op de achtergrond. Later werd naast het Simpang-theater, tegenover de Simpang-sociëteit een nieuwe dancing annex restaurant ge bouwd. De dancing lag boven met er naast een klein, intiem bioscoopzaal tje: het Maxim-theater. Daarna werd het Simpang-theater geheel verbouwd en gemoderniseerd, voorzien van ge luidsinstallatie en herdoopt in Maxim I, terwijl de bioscoop boven nu Maxim II ging heten. Verder Simpang op naar Goebeng toe werd voor het Centraal Burgerlijk Zie kenhuis het nieuwe gebouw vah de Kunstkring gebouwd, dat voornamelijk bedoeld was voor toneel-voorstellin gen, concerten en dergelijke. Maar omdat deze nu niet bepaald iedere avond plaats vonden werd ze nader hand tevens geschikt gemaakt voor filmvoorstellingen, waar o.a. "The opgebouwd was uit vele duizenden kleine, zilver-witte metaaldeeltjes. Voordat de voorstelling begon werden de zaallichten gedimd en werd daarop vanuit de cabine verschillende licht effecten in diverse kleuren geprojec teerd. Een bijzondere attractie. Alle vorengenoemde bioscopen waren first-run-theaters, d.w.z. dgt zij alleen maar premieres gaven. Natuurlijk ge beurde het meerdere malen dat een bepaalde film enorm succes had. Dan werd ze voor enige tijd geprolongeerd en zo nodig opnieuw, maar eens kwam daar een einde aan, want men was contractueel ook nog verbonden aan andere filmmaatschappijen en hun distributeurs, hun films moesten ook vertoond worden. De succesfilm werd dan óf wel direct, dan wel na enige tijd verwezen naar een second-run- theater, dat ingesteld was op reprises van films, maar daarover straks. Bij deze bioscopen kon men aan de loketten soms zeer fraaie program ma's krijgen, meest gratis, met vele foto's van. de diverse sterren uit de betreffende film, plus nog een korte inhoudsbeschrijving, zowel in het Ne derlands als in het Indonesisch: "Tje- rita ringkesnja" heette dat dan. Deze programmabladen vonden gretig aftrek onder de jeugd, al was het alleen maar te doen om zijn/haar lievelingssterren die er in waren afgebeeld. Men kon ze zomaar gratis krijgen, men hoefde nog niet eens het theater te bezoeken. Waar vindt men dat tegenwoordig nog? De films werden meer en meer geper fectioneerd. Het geluid werd verbe terd, de periode van de geknipte films met ingevoegde Nederlandse tekst, waar ik het later over nog zal hebben, was al lang voorbij. Men had nu ondertiteling. Men con centreerde zich niet meer op muziek- of showfilms alleen, men begaf zich ook nog op verschillend ander terrein, o.a. de natuur. Eén van de mooiste natuur-, jacht- en dierenfilms was wel "Trader Hom", jammer genoeg nog in zwart/wit, maar een geweldige best seller. De bioscopen schoten als paddestoe len uit de grond. Degeluidsfilm had Surabaya veroverd. De "Talking pic ture" was geen wonder meer, maar uitgegroeid tot een volwaardig product en een deel van ons leven. Zelfs de kleinste openlucht-bioscopen, be stemd voor de eenvoudige Indonesiër, die daar "voor een dubbeltje op de eerste rang" kon zitten haastte zich een geluidsprojector aan te schaffen en naast hun projectie"scherm" van gevlochten, wit-gekalkte gedek een luidspreker neer te zetten. Het hoefde allemaal niet first-class, de entree prijzen waren er ook niet naar, maar als er maar geluid uit geproduceerd werd. De Indonesische toeschouwer ver stond natuurlijk geen mier van de ge sproken tekst voornamelijk Ameri kaans, maar dat hinderde niet. Voor naamste was dat ze de paarden van cowboy Tom Mix, Randolph Scott, Gary Cooper, John Wayne en anderen nu ook in volle sterkte konden horen draven, hinniken en galopperen en de vele kogels die uit de pistolen werden verschoten konden horen knallen, flui ten en ketsen, dat het een lieve lust was. Zulke openlucht-bioscopen vond men op Djagalan en het Lionpark op Dinojo. (slot volgt) 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 20