HOERA BIJ DE VOORPLAAT "KINDEREN UIT INDIE" We hebben het overleefd: 23 jaren Onafhanke lijkheid en een eigen mening. Veel critiek, maar ook veel waardering, veel nieuwe lezers gewon nen, maar ook veel oude sobats verloren. We heb ben het goede geëerd en bewaard en blijven zoeken naar alles wat be- waard en geëerd moet worden. We blijven wie we zijn. Ook in de 24ste jaargang. Haar arangzwarte ogen hebben Nederland voor het eerst aanschouwd. En als het waar is, dat een kind 3 jaar moet zijn, alvorens een waarneming als herinne ring kan worden vastgelegd, dan zal Leslie Yasmin, dochtertje van Udji en Rogier, één jaar oud, van haar eerste grote reis niets onthouden. Terug in Jakarta zal ze alles direct vergeten zijn, de kille dagen, die vervelende kleren, het andere eten. Als ze vaker terugkomt - en dat zal wel gebeuren - dan gaan die mysterieuze hersencellen haar observaties vasthouden en kan ze over een kwart eeuw praten over: vroeger in Nederland Hoe rekbaar is dat "vroeger" voor ons? Een generatie, twee generaties terug, het hangt er maar vanaf hoe oud hij of zij is, die het zegt. Ik heb het de vorige keer opgemerkt: we hebben de laatste tijd erg veel goede vrienden verloren, mensen die voor ons het begrip "vroeger" tot werke lijkheid konden maken, door erover te praten, te schrijven. De angst slaat me soms om het hart, net zoals Tjalie vaak ook verzuchtte: "We raken als Indische groep hoe langer hoe meer geisoleerd, omdat we door de dood van tijdgenoten tegen wil en dank vereenzamen". Dat "eenzaam" niet te vertalen met gebrek aan menselijk verkeer en belangstelling, maar een geestelijke eenzaamheid waarover nauwelijks te praten valt. Doe je dat, dan krijg je ogenblikkelijk de etiketjes heimwee en nostalgie opgeplakt en het verwijt "niet mee te kunnen met de tijd". Dat is het dus helemaal niet. De In dische generatie sterft uit, zegt men. De oudste ja, maar daarna komt nog een vrij uitgebreide tweede generatie en de jongste zal in getalsterkte onze generatie verre overtreffen. Hoeveel Europeanen zijn er na de oorlog met 100% Aziatische meisjes getrouwd, hoeveel Hollandse en Indische jon gens kiezen een Indonesisch meisje? Het zou misschien goed zijn als daar eens een onderzoek naar werd ge daan, met cijfers werd aangetoond dat het met de Indo nog lang niet af gelopen is. Met Leslie is een nieuwe generatie geboren die, of hier, of in Indonesië net zo ongecompliceerd zal staan tegenover de 100% blanken en 100% bruinen. De foto's van de kinderen die ik op de volgende pagina's gebruikte haalde ik uit de collectie van mevr. Hiller- ström. Onbekende kinderen uit een ons zo bekende tijd, Jeugdkameraad- jes, jonger misschien. Totoks en In do's in diverse percentages "toeroe- nan". Ach wat, stond je daar vroeger nou bij stil of iemand bruin of half- blond was? Alleen de echte totoks, "kedjoe's", (dat was geen scheld naam alleen een aanduiding, zoals wij "tempé's" waren) die haalde je er meteen uit. Ook al om de positie van de vaders, de buurt waar ze woonden. Hollandse kinderen kwamen in be paalde buurten beslist niet en In dische kinderen weer in andere niet. Maar de school was voor iedereen. Toen al had je de totoks die direct mee konden draaien in het Indische leven. En je had totok kinderen die tot de laatste dag op school hollands bleven. Ze droegen kleren van an dere stof en andere snit, hun school- behoeften waren degelijk, beter en saaier dan de onze. Ze aten altijd bo terhammen met kaas en gelei en ze roken dus ook naar "kedjoe". Ik wil bekennen dat ik nooit kaas heb willen eten als kind, omdat mijn tas, mijn boeken en ikzelf dus ook zouden rui ken naar kaas en ik wilde niet aange zien worden voor een kedjoe. Ik had namelijk als kind heel lichte ogen en lichtbruin haar en op de een of ande re manier vond ik dat verschrikkelijk, ofschoon ik helemaal niet het land had aan mijn Hollandse vriendinnetjes. Hoe uit één gezin kleur en type van broertjes en zusjes kunnen verschil len kunt u op de foto's ook zien. Neemt u b.v. die aardige plaat links onder op pagina 19. Blonde kinderen (lijkend op de vader, met motorfiets) en een donker meisje dat een stuk Indischer lijkt. Twee blonde jongens en een Indische moeder. Kunt u zien of de jongens en meisjes (kent u ze misschien, weet u namen?) op de an dere foto's Indische of totok-ouders of een Indische vader of een Indische moeder hebben? De foto rechts onder pag. 19 geeft de situatie weer zoals die van mijn broer Lud en ik. Lud was "zwart" zoals mijn moeder dat noem de en ik kwam ter wereld met blond haar en blauwe ogen. Mijn ouders zijn allebei donker. Mijn moeder was diep bedroefd. Niet omdat ik zo blond was uitgevallen, maar omdat mijn broer zo donker was. "Waarom kon het niet omgekeerd zijn," zei ze ver drietig, "jongens die blank zijn zullen het makkelijker hebben in het leven en voor meisjes is de kleur toch niet zo belangrijk, als ze maar lief zijn!" Dat was een wijsheid waar mijn vader geen antwoord op had. Lud heeft het met zijn donkere huid en een vrij beroep als musicus inder daad niet altijd makkelijk gehad. Een (lees verder pagina 18) Indisch Tijdschrift Moesson 2

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 2