POIRRIE PIEKERANS BIJ DE "PIEKERANS BIJ EEN VOORPLAAT' De voorplaat? De voorplaat is van het sadopaardje dat zich te goed doet aan een koele dronk na een lange, warme rit. Je kunt het zweet op zijn hals zien staan. Tjalie schreef er, je kon erop rekenen, een rake schets bij waarin hij het geduld en de geestkracht van het sadopaardje beschreef en hoeveel het dier een deel was van ons leven, daarginds, een mensenleeftijd geleden. Hoe vaak zaten we niet achter zo'n sjokkend dier, voor een korte of soms hele lange rit. Vooral tijdens de bezet tingstijd toen de sado of "dokkar" zoals we het in Malang noemden, zo wat het enige vervoermiddel was. Snel ging het niet, maar toen snel genoeg voor ons. Je had volop de tijd om om je heen te kijken en (al dan niet) allerlei dingen in je op te nemen. Je keek naar het paard dat zo geduldig kilometer na kilometer weg klip-klopte, z'n kop wiegend van links naar rechts, in een soort zelf-hypnose, het gerinkel van de belletjes aan zijn tuig constant in z'n oren. Als de rit lang genoeg duurde raakte je als passagier zelf bijna gehypnotiseerd van het "tjring- tjring" en 't klip-klop-klip-klop. Over luchtvervuiling toen maakte niemand zich druk, luchtvervuiling betekende grote hilariteit, gezond dus. Het paard je zonder dat het 't zelf wist, was erg voornaam; hij verplaatste ons van hier naar daar en zonder hem kwamen we meestal niet erg ver. En toen kwam de auto, en het sado- paard had voor ons zijn tijd gehad. Met de auto ging alles veel sneller en kwamen we veel verder en je had zoveel minder tijd nodig. Het hele levenstempo versnelde en we hadden daar veelvuldig voorkomen. Deze heb ben, net als fazanten voor de voeten van de jager, de schrikwekkende ge woonte net op het laatste ogenblik, voor de boeg van de boot uit het water te voorschijn te komen en dan door roeringen van de staart en tegen de golven ketsend, met grote snelheid en over grote afstanden, zich boven het water voort te bewegen. Een keertje zo'n beest ge"clocked" hebbend; 80 km per uur! Die spierinkjes, die onder de kust in scholen voorkomen, hebben veel plezier in het leven. Niet alleen springen ze tot grote hoogte uit het water, waarbij ze soms in de boot vallen en dankbaar aanvaard worden als aas voor grotere vissen, maar op een ochtend, uit de slaap komend, zag ik talrijke van die visjes sprongetjes maken over een drijvende polyethelene lijn, die ik aan de wortel van een grote boom had vastgemaakt. Mijn ogen eerst niet gelovend en denkend, dat ze op weg naar het een of ander, dat touw alleen maar als een hindernis "namen", zag ik al spoedig, dat dat niet het geval was en dat ze met de meest luie bewegingen echt van de ene naar de andere kant en weer te rug sprongen met een flick van hun 18 noch de tijd noch het geduld meer om in de dokkar van hier naar daar te komen. Dat was niet meer praktisch toch. En nu is de auto koning, en wij des auto's nederige onderdanen. Doorlopend zijn wij in beweging, steeds maar, van hier naar daar en weer te rug. Onze horizon is zoveel wijder en nu reiken we zelfs verder dan die horizon. Wij hebben het vliegtuig, dus we gaan nog sneller, nog verder. En dit is zoals het hoort. Dit is "groeien", "vooruitgang", een mens wordt niet verondersteld stil te staan, hij moet mee met zijn tijd of anders hopeloos achterop raken. Dus zijn wij allemaal continu in beweging, snel, sneller, snelst, wie wil achtergelaten worden? Het verwonderlijke van dit alles is dat het millenia heeft geduurd om van het wiel tot het sadopaard te komen, en dat het nog geen honderd jaar ge duurd heeft om van dat sadopaard tot op de maan te komen, waar we nota- bene nou alweer tien jaar geleden rondreden in een vreemdsoortig ve- hiekeltje. Denk daar maar eens over na. En de tijd ligt niet zo ver in het verschiet dat we het universum zullen veroveren en tot onze vaste woonplaats zullen maken. Er zullen dan mensen zijn die nog nooit op onze planeet, de Aarde, zijn geweest en die vanuit hun kunstmatige woonruimte alleen, maar een prachtige blauwe schijf zien in de verte. Ik kan ze horen zeggen tegen een nieuwe generatie: "Dat is nou de Aarde waar je voorouders vandaan komen, het werd te klein dus bouwden ze grote ruimtevaartuigen en gingen er weg en daarom zitten wij nu hiér. De verhalen over hun vervoersmiddelen toen zijn niet te geloven. Ze hadden o.a. wat ze een 'sadopaard' noemden. Wacht, ik zal je er even een plaatje van laten zien J.L. zullen onze kinderen het mogen beleven, dat hier straks indruk wekkende kerncentrales en prachtige flats 'V/S staart en ze dus echt aan het touwtje springen waren. En waarom ook niet? De schaduw van de over het water hangende bomen, het heldere water zelf met de talloze rotsblokken, de koe le bries en de opkomende zon, vorm den een kombinatie, waarbij ik zelf wel wou springen en dansen. Een god- gezegend oord, een waar paradijs. En toch lachten de mensen niet. Tot slot van dit artikel en misschien als een paradox, wil ik opmerken, dat ik nooit meer per openbaar vervoer en ongewapend, die contreien ga bezoe ken. Volgens mij gaan we weer hard toe naar een tijdperk, waar het ont vangende land, eerst een paar gijze laars moet inleveren om je eigen veili ge thuiskomst te waarborgen. Als je nagaat wat jezelf hebt meegemaakt en van anderen hoort: bv. twee Indone sische gastarbeiders werden in Arabië opgepakt, beschuldigd pooiers te zijn. leder ontving zoiets als 50 stokslagen in het openbaar, wat zoals een van die Indonesiërs opmerkte: "Malu dan sa- kit". Vervolgens werd de kist, waarin zij al hun bezittingen en overgespaard geld hadden, "nagestuurd" en ver dween vervolgens of op het vliegveld van Bangkok of Singapore. Wie Indo nesië bezocht heeft, weet, dat ook daar de willekeur duidelijk merkbaar is: de verplichte "sumbangan" aan een of andere vereniging bij het halen van een officieel papiertje, enz. enz. Daarom: een pleidooi voor ieder land om een internationale politiemacht en gerechtshof op te richten, die alle ge schillen met vreemdelingen behandelt. Het is toch te gek, dat een Arabier, die hier een moord begaat in Nederland drie of zes jaar gevangenisstraf krijgt en een vreemdeling, die in Arabië een broodje steelt, de hand wordt afge hakt. Echter, de regeringen kennende, zou nog eerder in Nederland het han denafhakken in zwang komen, dan dat voor een moord in Arabië drie jaar wordt gegeven. A. F. v. H. P.S. Veel mensen zullen zich misschien afvragen, wat voor "business" ik dan wel in Thailand had. Welnu, zoals uit mijn vorig artikeltje kan worden opge maakt, wordt een mijt gevormd door het samengroeperen van vrij levende bacteriën. Wat voor een mijt geldt, geldt ook voor een mens. Dus, waar ik naar op zoek was, was een plekje in het bos, waar een groep bacteriën bezig was een mens te vormen I

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 18