POIRRIE Het Samin-genootschap in Ploso Kediren Boekhandel Moesson Het Saminisme is een soort kebatinan (mystiek) die werd onderwezen door Samin Suro Sentiko en houdt een levenswijze en passief verzet tegen de ver overaar en het koloniale systeem In. De volgelingen van Samin Suro Sentiko werden gewoonlijk (orang) Samin genoemd, maar men spreekt nooit over een "Samin", maar over de Samin-gemeenschap, waarin de leden aan elkaar gelijk zijn. De Samin stellen er een eer in "sikep" genoemd te worden, omdat "sikep" betekent "begin van het leven". De rang die op "Sikep" vólgt is die van "paninten". Zodra een man of vrouw een paninten is geworden, is het hen niet toege staan naar tandak (een speciale dans waarbij het publiek gewoonlijk dron ken raakt en zich zeer onwellevend gedraagt) te kijken, alcoholische dran ken te gebruiken, te dobbelen etc. Het Saminisme leert ook hoe men moet leven, men moet werken, wijs zijn en geen wraakzucht jegens anderen koes teren. Zij geloven niet in de dood, en menen dat men bij de dood slechts het lichaam verwisselt (salin raga). Hun huwelijksgedrag verschilt van dat van de overige Javanen. Na voor bei den bevredigende sexuele omgang, moet de man de ouders van de vrouw hiervan in kennis stellen. Maar daar voor moet de man in het huis van de ouders van de vrouw wonen en haar ouders helpen. Sedert 1967 echter, wordt dit niet meer gedaan, daar de regering hun religie heeft erkend en men thans in een vrije staat leeft. De stichter van deze kebatinan, Samin Suro Sentiko werd in 1859 in een klein dorp, Ploso Kediren (in de omgeving van Blora) geboren. Hij was een arme landbouwer met 1,875 ha (3 bahu) grond. Behalve landbouwer was hij een befaamd kebatinan leraar. Vaak be zocht hij heilige plaatsen om inspiratie te krijgen. Tijdens zijn meditatie kreeg hij een in spiratie een oud boek te vinden, dat in de grond was verborgen dichtbij de heilige plaats. Tenslotte vond hij het boek, maar het was reeds beschadigd. Hij noemde het boek "Kalimasada" (een der djimats van Puntadewa, de oudste van de Pandawa Lima). Dit boek werd de grondslag van de le venswijze van het Saminisme. In de 90-er jaren van de vorige eeuw groeide de Samin beweging snel, daar Samin Suro Sentiko behalve als kebati nan leraar ook optrad als leider die streed tegen de Nederlandse verove raar. In 1907 werd Samin Suro Senti ko door het koloniaal bewind gevangen genomen. Hij werd in Padang (W. Su matra) gevangen gehouden, tot zijn dood in 1914. In 1905 begonnen de volgelingen van Samin hun desa-sa menleving te verlaten en sloegen te vens geen acht meer op de verorde ningen van het Nederlands Gouverne ment. Zij weigerden belasting te be talen. Zij zeiden dat het betalen van belasting geen plicht was. Reeds voor dat het Ned. Gouvernement Samin Su ro Sentiko in Padang geinterneerd hield, groeide op Java ook de Sarekat Islam (Islam Bond). Samen met de Sa- min-beweging streed deze tegen de overheersing. Na de dood van de leider splitste de Samin beweging zich in tweeën: de Samin Songkok en de Samin Lugu. Opvallende eigenschappen in de le venswijze van de Samin Songkok (sogkok paraplu), die in Klopodu- wur, Jejeruk, Talun Ketringan en Jepon wonen is hun geslotenheid en hun be vreesdheid voor buitenstaanders. Dit komt doordat men tijdens het koloniale gezag vaak met vorderingen werd be dreigd. De Samin Lugu zijn in twee stromingen onderverdeeld. De Samin Jabaitol ken nen geen ambities maar werken zij aan zij samen ("sepi ing pamrih rame ing gawe"), welk systeem als "gotong royong" bekendheid kreeg. Zij tonen nimmer hun vaardigheden en gedra gen zich altijd voorzichtig en vreed zaam. De volgelingen van dit Saminis me kunnen eveneens in twee groepen worden onderscheiden. De Lugu Samarto volgelingen treden nooit op als Saministen in de ge meenschap waarin zij leven. De Lugu Samiono volgelingen huldigen het prin cipe "tiang sami sami" (dat de men sen aan elkaar gelijk zijn). Zij zijn hulp vaardig en zij geven hun eigendommen "Ben jij eigenlijk ook een bootvluchteling?" weg (goud en andere zaken) als ie mand erom vraagt. Zij zijn altijd vrien delijk voor hun gasten en soms komen ook de buren om erbij aanwezig te zijn. Maar men treft ook een eigenaardige gewoonte aan bij deze Lugu Samiono. Zij zuilen zelf wel de gast alles aan bieden, maar hem nooit datgene geven waar hij uit zichzelf om vraagt. (vertaald uit Suara Merdeka) HET GEBRUIK VAN INDISCHE PLANTEN door Mevrouw J. KLOPPENBURG-VERSTEEGH Het enige en unieke boek met recepten en raadgevingen over Indische planten en kruiden. Met een "ingebouwde" platenatlas. Prijs: 100,porto 5, Voor Moesson-abonnees betaalbaar in 3 termijnen. BOEKHANDEL MOESSON - Telefoon 070-54 55 00 - Giro 6685 Arabische sprookjes 2 delen, per deel Japanse volkssprookjes Boeddhistische sprookjes f Indische sprookjes f Uw sterrenbeeld isin deze serie van Steenbok t/m Boog schutter sterrenbeelden door Jack F. Chandu f De Moerman therapie - voor komen en genezen van kanker - Jacomine Landman-Kasper f Birma-Bali, de hel en het para dijs - H. de Wit f 27,50 Persoonlijke herinneringen aan oorlog en bezetting en beleve nissen op Bali na de oorlog. 7,50 5,50 7,50 7,50 7,90 7,75 Bittere oogst Shannon Ahmad f 14,50 Een roman uit het huidige Ma leisië, die het verhaal bevat van een kleine boer in zijn strijd om het bestaan en met de hem omringende natuur. De stad Schiedam F. J. A. Broeze 75, De Schiedamse scheepsrede- rij en de Ned. vaart op Oost- Indië omstreeks 1840. Het land van herkomst E. du Perron f 29,90 Indrukken van een totok Justus van Maurik f 59,50 Jhr. Mr. Dr. A. W. L. Tjarda van Starkenborgh Stachouwer Bijdragen tot een kenschets, verzameld door Mr. D. U. Stikker f 27,50 20

Moesson Digitaal Tijdschriftenarchief

Moesson | 1979 | | pagina 20